Mikä kaikki on seksuaalista häirintää?

Nyt on puhuttu ja kirjoitettu paljon seksuaalisesta häirinnästä julkisuudessa. Minulle on sanottu, että kaikki mitä mies tekee tai sanoo voi olla seksuaalista häirintää, jos nainen kokee niin. Onko asia todella niin?

Mitä nykyään uskaltaa sanoa ja tehdä, jos kaikki on seksuaalista häirintää? Miten minä estän, etteivät vaikka päivätoimintapaikan ohjaajat, asuntolan ohjaajat tai minun tuetun asumisen ohjaaja syytä minua seksuaalisesta häirinnästä? Olen esimerkiksi tuetun asumisen ohjaajan kanssa aina kaksin kotonani. Mitä jos hän vaikka syyttää minua häirinnästä, niin kumpaa oikeudessa uskotaan, minua vai häntä jos minä olen syytön? Uskaltaako naisille enää edes puhua, jos sekin on häirintää?

Vastaus:

Ymmärrän pelkosi. Seksuaalisesta häirinnästä on puhuttu paljon. Näistä puheista voi ymmärtää, että mikä vain voi olla seksuaalista häirintää. Mutta näin ei ole.

Kyllä sinä uskallat puhua naisille. Seksuaalinen häirintä on sellaista, että sanoisit jotain ikävää naisen sukupuoleen liittyen. Sanoisit jotain vaikkapa hänen takapuolestaan tai rinnoistaan. Kertoisit seksuaalisia juttua tai vitsejä, joita nainen ei halua kuulla. Tekisit seksuaalisia vihjailuja ja eleitä. Koskettaisit naista, vaikka hän ei halua. En usko, että sinä teet mitään tällaista.

Mitä on seksuaalinen häirintä? Lue aiheesta Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivulta. Pääset lukemaan sivua tästä linkistä (www.seteke.fi).