Olenko normaali jatkoa

En tarkoittanut seksiä, tätä juttua on hyvin vaikea selittää. En pysty seurustelemaan miehen tai naisen kanssa tai rakastumaan heihin. En koe miehiä tai naisia kohtaan mitään vetoa. En pysty sitoutumaan heihin sillä tavalla kuin he haluaisivat. Pelkään sitoutumista kummankin sukupuolen kanssa. Olen yrittänyt puhua tästä asiasta terapeutin kanssa mutta se ei tunnu ymmärtävän koko juttua.

Vastaus:

Koska kysyt asiaa seksuaalineuvojalta, asiassa lienee kyse myös seksistä. Mitä seksi sinulle merkitsee? Nautitko seksistä? Haluaisitko parisuhteen, jossa ei ole seksiä? Mitä rakastuminen sinun mielestäsi on?

Ihmistä, joka ei tunne seksuaalista vetoa toiseen ihmiseen eikä ihastu, kutsutaan aseksuaaliksi. Tämä on normaali osa ihmisen seksuaalisuutta. Kaikki ihmiset eivät ihastu ja rakastu toisiin ihmisiin. Onko sinusta ok, että et ihastu tai rakastu? Haluaisitko ihastua ja rakastua?

Kerrot, että pelkäät sitoutumista. Mitä parisuhteeseen sitoutuminen sinun mielestä tarkoittaa? Mikä sitoutumisessa sinua pelottaa? Miten voisit päästä näistä peloista eroon? Haluaisitko päästä peloista eroon? Haluaisitko sitoutua?

En voi antaa sinulle vastauksia, mutta kysyin kysymyksiä. Sinun ei tarvitse vastata minulle, mutta voit miettiä niitä itseksesi. Voisiko niistä olla sinulle apua, kun mietit asiaa? Olisiko sinulla mahdollisuus vaihtaa terapeuttia, jos nykyinen ei ymmärrä sinua?