Synnytys

Voiko saunassa tai kotona synnyttää lapsen? Entä jos on kuukautiset, voiko silloin synnyttää? Ja voiko mies olla tukena synnytyksessä?

Vastaus:

Suomessa synnytetään pääasiassa sairaalassa. Kotona voi synnyttää, mutta se on hyvin harvinaista. Synnytyspaikaksi suositellaan sairaalaa turvallisuussyistä.

Kotisynnytyksessä on paikalla kätilö. Kotisynnytyksessä synnyttäjä valitsee itse, missä hän synnyttää. Suuri osa kotisynnytyksistä on vesisynnytyksiä, joissa vauva syntyy synnytysammeeseen. Siksi moni synnyttää pesuhuoneessa. Myös saunassa on mahdollista synnyttää.

Ennen vanhaan sauna oli yleinen synnytyspaikka. Mutta ei enää.

Kun nainen tulee raskaaksi, kuukautiset jäävät pois. Kuukautisten aikana ei siis voi synnyttää.

Mies voi olla tukena synnytyksessä.