Transihmisten sterilisaatio

Olen kuullut, että jos ihminen haluaa sukupuolen korjausleikkauksiin, niin hänen on pakko suostua streriilisaatioon. Miksi ihmeessä? Luulin, että pakkosterilisointi on lopetettu jos 50 vuotta sitten.

Vastaus:

Suomen lainsäädäntö vaatii edelleen, että ennen kuin ihminen voi muuttaa sukupuoltaan, hänen on oltava lisääntymiskyvytön. Tämä tarkoittaa sitä, ettei hän voi saada lapsia. Sterilisaatio on yksi tapa tehdä ihmisestä lisääntymiskyvytön. Suomen laki loukkaa tässä asiassa transihmisten ihmisoikeuksia. Suomi on saanut monta huomautusta siitä, että lakia pitää muuttaa.

En osaa sanoa, miksi Suomeen on tehty tällainen laki. Ei ole haluttu, että transihmiset saavat lapsia. Mutta miksi? Transihminen ei aivan varmasti ole yhtään huonompi vanhempi kuin muutkaan. Toivottavasti laki muutetaan pian.