Harrasta liikuntaa

Nuori nainen pelaa pingistä ja nauraa.Jokaisen kannattaa harrastaa liikuntaa säännöllisesti.

Liikunnassa on paljon hyviä puolia:

  • Liikkumalla tapaat ihmisiä ja saat ystäviä.
  • Uuden lajin oppiminen on hauskaa.
  • Liikunta lisää terveyttä.
  • Liikunta parantaa fyysistä kuntoa.
  • Liikunta auttaa laihtumaan ja pysymään hoikkana.
  • Liikunta kasvattaa lihaksia.
  • Liikunta parantaa muistia ja helpottaa oppimista.
  • Liikunnan jälkeen nukut paremmin.
  • Liikunta auttaa jaksamaan.

Voit harrastaa liikuntaa yksin, kaverin kanssa tai joukkueena. Tärkeintä on valita laji, josta itse tykkäät.

Yksin ja kaverin kanssa voit esimerkiksi

  • kävellä
  • pyöräillä
  • ratsastaa
  • juosta
  • uida
  • luistella
  • hiihtää
  • tanssia
  • käydä kuntosalilla.

Joukkuelajeja ovat esimerkiksi

  • jalkapallo
  • jääkiekko
  • sähly
  • koripallo
  • pesäpallo
  • lentopallo.

Liiku kolmena päivänä viikossa

Päivät ovat erilaisia. Joskus olosi on virkeä, joskus väsynyt. Liikunnassa kannattaa kuunnella omia tunteita.

Väsyneenä kannattaa harrastaa kevyttä liikuntaa. Virkeänä voi tehdä jotain raskaampaa.

Liikuntaa kannattaa harrastaa ainakin kolmena päivänä viikossa.

Kerralla kannattaa liikkua vähintään 10 minuuttia.

Liikunnan aloittelijalle sopiva määrä reipasta liikuntaa on 2,5 tuntia viikossa.

Mitä useammin ja kauemmin liikut, sitä enemmän siitä on hyötyä.

Pysy notkeana

Ennen ja jälkeen liikkumisen kannattaa venytellä. Venyttelyn ansiosta lihaksesi eivät kipeydy ja pysyt notkeana.

Sopiva pituus venytykselle on puoli minuuttia tai minuutti. Toista venytystä 3-5 kertaa.

Muista venyttää kaikki lihakset, joita olet harjoitellut.

Teksti: Jenni Sipilä
Kuva: Istockphoto