Tomi Tuomisen laihdutusopas
Minä olen Tomi Tuominen ja olen tehnyt kaikille Suomen kansalaisille laihdutusoppaan. Oppaassa kerron, miten sinä voit laihtua.
Näistä asioista voit päättää itse. Voit itse miettiä, miten ihminen voi laihduttaa ja saada uuden elämäntavan.
Uusi, terveellinen elämäntapa auttaa sinua jaksamaan. Olet terveempi kuin ennen ja jaksat reippailla ja kuntoilla.
Osa 1: Syö enemmän kasviksia!

Kuva: www.pixmac.com.
Ihminen lihoo, jos hän syö enemmän kuin kuluttaa. Ylimääräinen energia varastoituu rasvakudokseksi elimistöön ja tulos näkyy lihomisena.
Syö terveellisiä ruokia, älä syö epäterveellisesti. Terveellisiä ruoka-aineita ovat kasvikset, juurekset, hedelmät, marjat, vesi, kana ja kala.
Kiellettyjä asioita ovat makeiset, rasvaiset ruuat, sokeriset limsat ja alkoholi.
Syö paljon terveellisiä kasviksia ja vähemmän rasvaista ruokaa.
Älä syö liikaa
Jos haluat laihtua, muista, että syöt vähän, mutta sopivasti. Koskaan ei saa ahmia, ei ainakaan liikaa, muuten voi lihoa.
Muista punnita itsesi kerran viikossa. Hanki laihdutusvihko. Merkitse vihkoosi aina päivämäärä ja paljonko painat sinä päivänä.
Noudata ohjeita ja laihtuminen on taattu.
Mistä tietää, mikä on sopiva määrä ruokaa? Kerroin edellä, että pitää syödä sopivasti. Mikä on sopiva määrä? Voit käyttää apuna lautasmallia.
Ohjeita laihduttajalle
- Syö vähemmän
- Liiku enemmän
- Muista uudet elämäntavat
- Punnitse itsesi kerran viikossa
- Ota käyttöön oma painovihko
- Muista terveys
- Syö dieettiruokia
- Vältä makean syömistä ja rasvaisia ruokia
Osa 2: Liiku enemmän!
Laihtumisessa auttavat tieto ja tahto. Jos haluat laihtua, sinun on ymmärrettävä paino-ongelman olemassaolo ja liikakilojen vaarat. Hanki tietoa laihtumisesta ja ryhdy päättäväisesti toimenpiteisiin.
Seuraavaksi kerron sinulle, millainen on minun oma laihdutusohjelmani. Tällä ohjelmalla minun painoni putosi.
Tomin oma laihdutusohjelma
- Voimistelen aamuisin ennen aamupalaa
- Lepään voimistelun jälkeen ennen aamupalaa
- Syön aamupalaa
- Punnitsen itseni kerran viikossa
- Merkitsen painoni painovihkooni joka viikko
- Voin merkitä vihkooni myös kuinka paljon syön
- Harrastan liikuntaa
- Syön iltapalaa ennen klo 18.00
- En syö mitään klo 18.00 jälkeen, mutta tämä ei sovi kaikille
Kun päätät laihduttaa, keskustele asiasta lääkärisi kanssa. Hän antaa sinulle neuvoja.
Joskus laihduttamisen tueksi saatetaan tarvita lääkehoitoa, sillä aina muutos ei synny pelkästään tiedon ja tahdon voimalla.
Liiku enemmän
Kannattaa syödä vähän, mutta sopivasti. Laihtumista auttaa myös, jos liikut joka päivä.
Ihminen lihoo, jos hän syö enemmän kuin kuluttaa. Kun liikut enemmän, kulutat enemmän. Siinä on asian ydin laihtumiseen.
Voit harrastaa liikuntaa ihan missä vain, ulkona tai sisällä. Kun teet työtä laihtumisen eteen joka päivä, jaksat liikkua enemmän. Samalla kuntosi pysyy hyvänä.
Etkö keksi mikä on sinun lajisi? Minusta hyviä liikuntatapoja ovat kävely, jääkiekko, pyöräily, soutu, kuntopyöräily, yleisurheilu, petangi, keilailu, uinti, hiihto, kuntosali, pallopelit, suunnistus, golf, metsämarssi, sisäjumppa ja laskettelu. Lajeja siis riittää. Nyt liikkumaan!
Ota käyttöön laihdutusvihko
Muista punnita itsesi kerran viikossa. Punnitse itsesi aina samana päivänä. Hanki laihdutusvihko. Merkitse vihkoosi aina päivämäärä ja paljonko painat sinä päivänä. Vihosta voit seurata painosi muuttumista.
Minä tiedän, että on vaikeaa laihduttaa. Minä voin lohduttaa ja tukea sinua. Kyllä sinä jaksat laihtua!
Osa 3: Pidä paino alhaalla!
Jo pienikin pysyvä painonpudotus on hyvä asia. Tärkeintä on, ettei painosi ala laihtumisen jälkeen nousta uudestaan. Se on tärkeämpää kuin se, kuinka paljon saat laihdutettua.
Paino alkaa helposti nousta uudestaan, jos et noudata laihdutusohjeita. Kokemuksesta voin sanoa, ettei pidä syödä liikaa ja joka päivä pitää liikkua. Liikuntaa voi harrastaa kaikkialla, ulkona tai sisällä.
Kun olet laihtunut, pidä senkin jälkeen kuntoasi yllä ja tarkkaile painoasi kerran viikossa.
Jaksat laihduttaa!
Muista noudattaa näitä sääntöjä. Laihdutusoppaan avulla voit laihtua niin kuin pitääkin. Voit kiittää laihdutusopasta, jos olet laihtunut ohjeillani!
Minä uskon, että sinäkin jaksat laihtua.
Teksti: Tomi Tuominen