Vinkkejä nettiin

Netissä on turvallista ja mukavaa, kun tuntee netin säännöt.

Tällä sivulla on Vernerin lukijoiden vinkkejä netin ja somen käyttöön.

Haluatko jakaa oman vinkkisi?

Ota meihin yhteyttä Facebookissa (facebook.com) tai sähköpostilla: verneri(at)kvl.fi

Pyydä kuviin lupa

Jari Nordström käyttää nettiä ja somea työasioihin.

Nordström työskentelee KiviMediassa. KiviMedia on Lyhty ry:n mediatyöpaja.

Nordströmin työ on kuvaamista ja toimittamista.

“Päivitän someen KiviMedian asioita. Julkaisen esimerkiksi kuvia”, Nordström kertoo.

Nordströmin mielestä kuvien julkaisemisessa tärkeintä ovat luvat:

“Julkaisemiseen pitää muistaa kysyä lupa kuvattavalta.”

Yksityisiä tai salaisia kuvia ei Nordströmin mielestä netissä kannata jakaa.

“Niistä voi tulla sanomista.”

Mieti mitä julkaiset

Nuori nainen hymyilee.Karoliina Olkkonen käyttää somea joka päivä. Olkkonen on esimerkiksi Instagramissa ja Facebookissa.

Olkkonen pitää myös omaa blogia Vernerin selkosivuilla.

“Alkuun blogin kirjoittaminen jännitti. Olin tosi varovainen. Sitten tekstiä alkoi tulla enemmän ja tulin itsevarmemmaksi.”

Olkkosen mielestä kannattaa harkita, mitä netissä julkaisee. Ihan kaikkea ei kannata kertoa:

”Se minkä nettiin laittaa ei välttämättä lähde sieltä koskaan pois.”

Olkkosen mielestä myös rehellisyys on tärkeää:

”Ole aito oma itsesi!”

Ole kiva muille

Tomi Makkosella on paljon kokemusta somesta. Makkonen käyttää esimerkiksi YouTubea ja TikTokia.

Makkosen mielestä somessa tärkeintä on ystävällinen käytös:

”Ei kiroilua, eikä mitään muutakaan ilkeilyä.”

Esimerkiksi TikTok-videopalvelusta Makkosella on huonoja kokemuksia:

”TikTokissa haukutaan toisia ja se on väärin. Siihen pitäisi saada muutos ja heti.”

Makkosen mielestä somessa parasta onkin vaikuttaminen.

Makkonen on juuri liittynyt mustikkapäihin. Mustikkapäät vastustavat kiusaamista somessa.

Miten kiusaamista sitten vastustetaan?

“Olen kiva muille. Kommentoin ja puolustan, jos jotain kiusataan.”

Teksti: Jenni Sipilä, 2020

Lue myös: