Minkä ikäinen tyttö saa saada vauvan?

Minkä ikäinen tytön pitää olla, että hän saa tehdä vauvan ilman, että hänet pakotetaan aborttiin tai että vauva viedään väkisin häneltä pois? Minä olen 12-vuotias tyttö ja haluaisin vauvan minun 16-vuotiaan poikaystävän kanssa. Olemme päättäneet vauvan tehdä.

Vastaus:

Suomen lain mukaan yli 16-vuotiaalla ei saa olla seksiä sinun ikäisesi lapsen kanssa. Tämä ei tarkoita vain yhdyntää, vaan kaikenlaista seksuaalista toimintaa.

Menee vielä monta vuotta, ennen kuin olet kypsä eli valmis vanhemmaksi.

12-vuotias on vielä lapsi, joka kasvaa ja kehittyy. Sinun kehosi ei ole vielä valmis raskauteen. Raskaudesta seuraisi sinulle ja sikiölle paljon vakavia terveysongelmia.

Et myöskään ole vielä henkisesti valmis vanhemmaksi. 12-vuotias ei pysty kantamaan lapsesta vastuuta. 12-vuotias ei myöskään pysty sitoutumaan lapsen jatkuvaan hoitoon.

Jos tulisit raskaaksi noin nuorena, sinusta tehtäisiin lastensuojeluilmoitus. Sinun ikäisesi nuori ei yleensä pysty toimimaan kokoaikaisena vanhempana. Lapsi kasvaisi sijoitusperheessä ainakin ensimmäiset elinvuotensa.

Vauvasta on ihana haaveilla. Et kuitenkaan osaa vielä ajatella, että lapsen vanhemmuus on vaativaa ja raskasta.

Lapsi tarvitsee vanhempiaan ainakin 18-vuotta. Vauva kehittyy taaperoksi, kouluikäiseksi ja nuoreksi. Joka ikävaiheessa lapsella on erilaiset tarpeet, joihin vanhemman pitää sopeutua.

Minkä ikäinen tyttö saa saada vauvan?

Minkä ikäisen tytön pitää olla, että hän saa tehdä vauvan? Minä olen 12-vuotias tyttö ja haluaisin vauvan minun 16-vuotiaan poikaystävän kanssa.

Vastaus:

Vauvahaaveet ovat tärkeitä.

Vanhemmuus on kuitenkin vaativaa. Siksi vauvaa ei kannata tehdä ennen kuin on varmasti valmis vanhemmaksi.

Voit lukea lisää vauvahaaveista Verneri.neti sivuilta.