Olet samanarvoinen

Laulaja Juha Tapio Kärki haluaa rohkaista ihmisiä, joilla on kehitysvamma. Hän on tehnyt Markon Tuovisen kanssa laulun, jonka nimi on Samanarvoinen.

Katso Samanarvoinen-video YouTubesta:

Laulu kertoo itsensä hyväksymisestä

“Ole rohkeasti oma itsesi. Luota itseesi, sillä oma paikka maailmassa löytyy kyllä”, Juha Tapio Kärki sanoo.

Samanarvoinen-laulussa Juha Tapio laulaa näin:

”Minä tiedän, kuinka vettä sataa,
olen nähnyt, kuinka kukkii maa.
Minä tiedän, miten samaa rataa,
kiertää kuu meidän planeettaa.”

”Tiedän paljon, mut tiedän muutakin.
Olen samanarvoinen kanssa muiden ihmisten,
tahdon kertoa sen sulle ystäväin.
Olet samanarvoinen.
Sanon, että tiedät sen,
tunnet itsesi paremmin sä päivittäin.”

Nuori etsii paikkaansa

Juha Tapio haluaa rohkaista erityisesti nuoria ihmisiä, joilla on kehitysvamma:

”Haluan laulaa Samanarvoinen-laulun hänelle, joka on kasvamassa nuoresta aikuiseksi ja pohtii näitä kysymyksiä. Nuori ihminen miettii vielä sinuiksi tulemista oman vammansa kanssa.”

Juha Tapio jatkaa:

“Nuoruus on etsikkoaikaa, jolloin haetaan vaikutteita. Vaikka välillä voi tuntua, että on jossakin erilainen, niin muista, että erilaisuus on rikkautta.”

Juha Tapio on nyt itse 30-vuotias. Hän muistaa hyvin oman nuoruutensa:

“Nuorena ihminen voi turhaan vähätellä itseään. Itseensä täytyy vain luottaa, sillä jokaisella on vahvuuksia. Nuoren on hyvä koettaa löytää omia vahvuuksiaan.”

Juha Tapio uskoo, että vähitellen iän myötä, jokainen löytää paikkansa maailmassa:

“Oman paikan löytäminen voi viedä aikaa, mutta jossakin vaiheessa elämä hymyilee.”

Teksti: Sirkka Nikulainen ja Jaana Teräväinen

Juttu on julkaistu alunperin pidempänä selkolehti Leijassa numero 3/2021.