Jere Suominen harrastaa paljon

Jere Suominen harrastaa muun muassa keilailua.
Jere Suominen heittää värikkään ja kiiltävän keilapallon vauhdilla kohti keiloja. Keilat kaatuvat pallon voimasta, ja Suominen hymyilee.
Suomisen lempiharrastus on keilaus. Hän on harrastanut sitä seitsemän vuotta.
Jere ”Jerkku” Suominen on 27-vuotias mies. Hän harrastaa enemmän kuin monet muut ihmiset, vaikka hänellä on CP-vamma.
- Aktiivinen nuorimies
- Täyskaatoja, vitsejä ja miesten juttuja
- Esteistä huolimatta voi harrastaa
- Esteet voidaan poistaa
- Sinäkin voit löytää oman urheilulajin
Aktiivinen nuorimies
Suominen asuu tuetusti ryhmäkodissa Maskussa. Hän tekee töitä kaupassa kahtena päivänä viikossa. Kolmena päivänä viikossa hän työskentelee työtoimintakeskuksessa.
Vapaa-ajallaan Suominen saunoo kavereiden kanssa, laittaa ruokaa ja harrastaa urheilua. Harrastuksissa Suominen käy kolmena päivänä viikossa. Hän harrastaa keilausta, golfia ja purjehdusta.
Suominen on voittanut purjehduksen Suomen mestaruuden ja Special Olympics -purjehduksen.
Myös golfissa hän on menestynyt hyvin ja kilpaillut esimerkiksi Los Angeleissa.
Hän haaveilee, että pääsisi Special Olympics -urheilukilpailuun ensi vuonna. Kilpailu järjestetään Abu Dhabissa, joka on kaupunki Arabiemiirikunnissa Lähi-idässä.
Lisäksi Suominen tykkää uimisesta. Hän käy uimassa avustajan kanssa.
Harrastuksena voi olla myös kielen opiskelu. Suominen opiskelee englannin kieltä Naantalin opistossa.
Täyskaatoja, vitsejä ja miesten juttuja

Jere Suominen kannustaa jokaista etsimään itselleen oman urheilulajin.
Suominen ei halua kilpailla keilauksessa. “Mutta täyskaatoja olisi kiva saada enemmän”, Suominen haaveilee.
Täyskaato tarkoittaa, että kaikki keilat kaatuvat ensimmäisellä heitolla.
Suominen käy keilaamassa kerran viikossa kavereiden kanssa.
“Kavereiden kanssa vitsaillaan ja puhutaan miesten juttuja. Tytöistä puhutaan paljon”, Suominen paljastaa hymyillen.
Suominen kannustaa jokaista etsimään itselle sopivan urheilulajin. Uudessa harrastuksessa voi saada uusia kavereita. Liikkuminen auttaa kunnon ylläpitämisessä ja ehkäisee erilaisia sairauksia. Urheilu pitää mielenkin virkeänä.
Esteistä huolimatta voi harrastaa
Erilaiset apuvälineet ja ihmiset voivat auttaa sinua urheilussa. Keilauksen apuvälineitä voivat olla esimerkiksi tukikengät tai vierityskouru.
Vierityskouru helpottaa keilaamista, jos sinulla on pyörätuoli tai ongelmia tasapainon kanssa.
Suomisen CP-vamma vaikuttaa motoriikkaan, liikkumiseen ja puhumiseen.
Suominen tarvitsee kuvailua, että hahmottaisi syvyyseroja ja välimatkoja. Hänen on esimerkiksi vaikea erottaa kynnyksiä.
Suomisella on kaksi tulkkia ja kaksi avustajaa. Vapaa-ajanavustaja auttaa kerran viikossa, ja toinen avustaja on mukana golfissa.
Esteet voidaan poistaa

Jere Suomisen keilapallo painoaa kahdeksan kiloa.
Joillakin liikuntapaikoilla on esteitä, jotka voivat haitata liikkumista. Esteitä voivat olla esimerkiksi kynnykset tai hissin puuttuminen.
Liikuntapaikalle voit tilata esteettömyyskartoituksen. Siinä tarkastajat katsovat, mitä esteitä liikuntapaikassa on. Esteet voidaan poistaa, kun ihmiset tietävät niistä.
Sinäkin voit löytää oman urheilulajin
Voit löytää mieleisen harrastuksen, kun kokeilet eri lajeja. Voit harrastaa monia lajeja, niin kuin Suominen tekee.
Useimmat lajit ovat sinulle mahdollisia, kunhan olet innostunut. Pitkä pinna ja sinnikkyys ovat hyödyksi. Suominen kannustaa uuden lajin etsimiseen ja sanoo: “Älä lannistu!”
Helpoiten lajien kokeileminen onnistuu, kun otat yhteyttä urheiluseuroihin. Voit etsiä oman alueesi urheiluseuraa Löydä oma seura -palvelusta. Voit hakea urheiluseuraa muun muassa paikkakunnan ja lajon mukaan. Tässä linkki palveluun (ei ole selkokielinen sivu) www.vammaisurheilu.fi.
Kirjoittajatiimi ja kuvat: Henrika Härkönen, Elli Heikelä, Riina Jääskeläinen, Eeva Köpsi, Eveliina Meriö, Kati Niemi, Maija Rautakoski, Emilia Seikkula, Terhi Vaara, Elina Voutilainen, Riia Lamminmäki / Diakonia-ammattikorkeakoulu