Jouluruokien ohjeita
Tällä sivulla on ohjeita perinteisten jouluruokien valmistamiseen.
Riisipuuro
Riisipuuron valmistaminen kestää noin tunnin.
6 annoksen valmistamiseen tarvitset:
- 2 desilitraa vettä
- 2 desilitraa puuroriisiä
- 1 desilitra voita
- 1 litra maitoa
- ripaus suolaa.
Valmista riisipuuro näin:
- Laita vesi ja voi kattilaan. Kiehauta ne.
- Lisää kattilaan riisit ja maito.
- Sekoita niin kauan, että puuro alkaa kiehua.
- Pienennä hellan levyn lämpö ykköselle.
- Sekoita puuroa niin kauan, että puuro lopettaa kiehumisen.
- Anna puuron hautua hellan levyllä 45 minuuttia. Sekoita puuroa välillä.
- Lisää suola.
Tarjoile riisipuuro kanelin ja sokerin kanssa.
Joululohi
Joululohen valmistaminen kestää noin 45 minuuttia.
6 annoksen valmistamiseen tarvitset:
- 700 grammaa lohta tai kirjolohta fileenä
- puoli teelusikallista mustapippuria
- 2 teelusikallista kirveliä
- 1 desilitra kermaa
- 50 grammaa sinihomejuustoa
- 50 grammaa piparkakkuja
Valmista lohi näin:
- Laita uuni lämpiämään 200 asteeseen.
- Ripottele lohen päälle pippuri ja kirveli.
- Voitele uunivuoka voilla.
- Laita lohi uunivuokaan.
- Murenna sinihomejuusto ja piparit pieniksi palasiksi. Sekoita palaset kerman joukkoon.
- Levitä kerma lohen päälle.
- Laita lohi uuniin alimmalle tasolle. Paista 200 asteessa noin 30 minuuttia.
Lanttulaatikko
Lanttulaatikon valmistaminen kestää reilun tunnin.
6 annoksen valmistamiseen tarvitset:
- 1 paketti (500 grammaa) lanttusosetta
- 1 desilitra kermaa
- puoli desilitraa korppujauhoja
- 1 kananmuna
- 2 ruokalusikka siirappia
- puoli teelusikallista suolaa
- ripaus maustepippuria
Valmista lanttulaatikko näin:
- Laita uuni lämpiämään 175 asteeseen.
- Kaada kerma ja korppujauhot kulhoon.
- Sekoita lusikalla niin kauan, että korppujauhot turpoavat. Tämä kestää noin 3 minuuttia.
- Lisää kulhoon lanttusose, kananmuna, siirappi ja mausteet. Sekoita.
- Kaada seos uunivuokaan.
- Ripottele pinnalle korppujauhoja.
- Laita vuoka uuniin. Paista 175 asteessa noin tunti.
Kalkkuna lanttu-omenasoseella
Ruuan valmistus kestää noin 15 minuuttia.
6 annoksen valmistamiseen tarvitset:
- 500 grammaa lanttusosetta (voit ostaa soseen valmiina kaupasta)
- 1 teelusikallinen omenasosetta
- 1 ruokalusikka siirappia
- puoli teelusikallista mustapippuria
- ripaus suolaa
- puoli desilitraa kevytkermaa
- 1 savustettu kalkkunafilee
Valmista ruoka näin:
- Laita lanttusose ja omenasose kattilaan. Lämmitä ne. Sekoita koko ajan. Varo kuuman soseen roiskumista.
- Lisää kattilaan siirappi, suola ja pippuri.
- Lisää kattilaan kerma ja sekoita.
- Omenasose on valmis. Laita sose tarjoiluastiaan.
- Leikkaa kalkkuna ohuiksi viipaleiksi.
- Laita viipaleet lautaselle.
Lanttu-omenasose sopii myös joulukinkun ja muiden liharuokien kanssa.
Rosolli
Rosollin valmistus kestää noin 1,5 tuntia.
6 annoksen valmistamiseen tarvitset:
- 2 porkkanaa
- 2 perunaa
- 2 desilitraa punajuurikuutioita (voit ostaa valmiina kaupasta)
- 1 desilitraa maustekurkkukuutioita (voit ostaa valmiina kaupasta)
- 1 omena
- 1 punasipuli
Kastikkeen valmistamiseen tarvitset:
- 1 purkki kermaviiliä
- 1 ruokalusikka punajuurikuutioiden lientä
- ripaus sokeria
- ripaus suolaa
Valmista rosolli näin:
- Keitä porkkanat ja perunat kuorineen kypsiksi. Anna niiden jäähtyä.
- Kuori porkkanat ja perunat. Pilko ne pieniksi kuutioiksi.
- Valuta nesteet pois punajuuri- ja maustekurkkukuutioista.
- Poista omenasta siemenkota. Kuori omena. Pilko omena kuutioiksi.
- Kuori punasipuli. Pilko sipuli pieniksi palasiksi.
- Laita rosollin ainekset kulhoon ja sekoita.
Valmista rosollin kastike näin:
- Kaada kermaviili tarjoiluastiaan.
- Kaada punajuurikuutioiden liemi kerman sekaan.
- Lisää sokeri ja suola.
- Sekoita.
Piparkakut
Piparien valmistaminen kestää noin tunnin.
Piparien valmistamiseen tarvitset:
- 1 paketti piparkakkutaikinaa pakastealtaasta.
Valmista piparit näin:
- Sulata taikina pakkauksen ohjeen mukaan.
- Ripottele puhtaalle pöydälle jauhoja.
- Laita taikina jauhojen päälle. Kauli taikina ohueksi.
- Irrota taikinasta pipareita piparimuotilla.
- Nosta piparit uuninpellille, jossa on leivinpaperi.
- Paista uunissa 175 asteessa 7-10 minuuttia.
Teksti ja kuvat: Jenni Sipilä