Sisujengi maailmankisoissa
Special Olympics -maailmankisat järjestettiin tänä kesänä Los Angelesissa. Suomesta kisoihin osallistui 92 urheilijan joukkue. Joukkueen nimi on Sisujengi.
Sisujengi sai kisoissa yhteensä 48 mitalia. Onnea kaikille urheilijoille!
Sisujengi-televisiosarja
Sisujengi-nimisessä televisiosarjassa seurattiin viiden urheilijan valmistautumista maailmankisoihin.
Urheilijat ovat
- uimari Tatu Kantonen
- meloja Anna Laitinen
- ratsastaja Jenny Kärkkäinen
- purjehtija Joni Roivanen
- yleisurheilija Noora Koponen.
Heistä jokaisella oli tunnettu kummiurheilija, joka antoi neuvoja kisoihin.
Uimari Tatu Kantonen

Jani Sievinen ja Tatu Kantonen
Tatu Kantosen laji maailmankisoissa oli uinti.
31-vuotias Tatu on harrastanut uintia vauvasta asti. Harrastus muuttui kilpaurheiluksi ja Kantonen lähti mukaan Special Olympics -toimintaan.
“Kilpailusta nauttii. Vaikka on kiva harrastaakin. Kilpailu motivoi enemmän”, Tatu sanoo.
Tatu sai maailmankisoihin neuvoja uimari Jani Sieviseltä.
“Janihan on suuri inspiraation lähde. Fanitan häntä. Idolilta on kiva saada palautetta.”
Tatu voitti maailmankisoissa kultaa sadan metrin vapaauinnissa.
Onnea Tatu!
Meloja Anna Laitinen

Anna Laitinen ja Jenni Mikkonen
Anna Laitinen kilpaili maailmankisoissa melonnassa. Hän osallistui kisoihin jo neljättä kertaa.
Anna ei jännitä kilpailuja.
“Kilpailu tuntuu mukavalta. Melkein samalta kuin harrastaminen”, Anna sanoo.
Anna sai maailmankisoihin vinkkejä meloja Jenni Mikkoselta.
“Anna on kokenut ja sisukas urheilija. Hänellä on tekninen puoli kunnossa. Olemme vaihtaneet keskenämme kokemuksia”, Jenni kertoo.
Anna tuli maailmankisoissa kolmanneksi eli hän voitti pronssimitalin.
Onnea Anna!
Ratsastaja Jenny Kärkkkäinen

Jenny Kärkkäinen ja Marko Björs
Jenny Kärkkäisen lajit maailmankisoissa olivat kouluratsastus ja englantilaisratsastus.
“Kouluratsastus on tanssia hevosen kanssa. Hevonen on se partneri. Musiikin voi kuvitella päässään”, Jenny kuvailee.
Jenny sai maailmankisoihin neuvoja ratsastaja Marko Björsiltä. Markon mielestä Jenny on määrätietoinen ja päättäväinen urheilija.
“Hän ratsastaa tunteella, mikä on tosi tärkeää”, Marko sanoo.
Jenny on kokenut kilpailija, eikä hän pelkää häviämistä:
“Siitä oppii. Tietää, mitä pitää parantaa”, Jenny sanoo.
Jenny voitti maailmankisoissa kolme kultamitalia. Voitto tuli kaikouluratsastuksessa, pariratsastuksessa ja englantilaisratsastuksessa.
Onnea Jenny!
Purjehtija Joni Roivanen

Joni Roivanen
Purjehtija Joni Roivanen osallistui maailmankisoihin neljättä kertaa. Hän on voittanut kaikki aiemmat maailmankisat.
“Hattutemppu tehty!”, Joni hehkuttaa.
Jonin mielestä purjehtimisessa ovat parasta tuulet ja hyvä meininki.
Jonin umpisuoli tulehtui ja leikattiin juuri ennen maailmankisoja. Hän pystyi kuitenkin osallistumaan kisoihin.
Joni tuli kisoissa kolmanneksi eli hän sai pronssimitalin.
Onnea Joni!
Yleisurheilija Noora Koponen

Valmentaja Elina Raivio ja Noora Koponen
Yleisurheilija Noora Koposen lajit maailmankisoissa olivat pituushyppy ja 200 metrin juoksu.
“Juoksu on enemmän mun juttu, pituushyppy on vasta tullut mukaan”, Noora sanoo.
Yleisurheilun lisäksi Noora harrastaa uintia ja jalkapalloa. Hän ohjaa myös nuoria yleisurheilijoita omassa seurassaan Seinäjoen Seudun Urheilijoissa.
Noora ei pelkää kilpailujen häviämistä. Päinvastoin, hänestä häviäminen tuntuu hyvältä:
“Tietää, että muutkin saa voittaa, ei vain itse”, hän perustelee.
Noora lähettää terveisiä kaikille, jotka haaveilevat osallistumisesta Special Olympics -kisoihin:
“Treenatkaa niin kovaa kuin voitte ja jaksakaa haaveilla.”
Noora tuli pituushypyssä toiseksi eli voitti hopeamitalin.
Onnea Noora!
Teksti ja kuvat: Jenni Sipilä