Selkokirjat

Selkokirjat 2017-2018 -esite.

Oletko kova lukemaan? Ovatko selkokirjat sinulle tuttuja?

Selkokeskus julkaisee kerran vuodessa Selkokirjat-esitteen. Siinä kerrotaan uusista selkokirjoista. Tässä jutussa kerrotaan esitteessä olevista selkokirjoista. Jutun lopussa on linkki Selkokirjat-esitteeseen ja Selkokeskuksen kirjakauppaan. Voit myös kertoa meille, millaisia selkokirjoja haluaisit lukea.

Paljon uusia kirjoja

Uusia selkokirjoja on ilmestyt ennätysmäärä. Mukana on esimerkiksi suosittujen suomalaisten kirjailijoiden kirjoja:

  • Eppu Nuotio: Peiton paikka
  • Leena Lehtolainen: Tuulen puolella
  • Mika Waltari: Komisario Palmun erehdys.

Salla Simukka kirjoittaa suosittuja nuorten kirjoja. Niitä on käännetty myös monelle vieraalle kielelle. Selkokirjoina on julkaistu kaksi Lumikki Andersson -kirjaa:

  • Punainen kuin veri
  • Valkea kuin lumi.

Millaisista kirjoista sinä pidät?

Oletko kauhun ystävä? Silloin pidät varmasti Bram Stockerin kirjasta Dracula. Vai luetko mielummin seikkailukirjoja? Silloin sinun kannattaa lukea Jules Vernen kirja Maailman ympäri 80 päivässä.

Muita selkokielellä julkaistuja klassikoita ovat muun muassa

  • Rudyard Kipling: Viidakkopoika
  • R.L. Stevenson: Aarresaari
  • Juhani Aho: Rautatie.

Oletko eläinrakas? Mervi Heikkilä on kirjoittanut kirjan Kissatalon asukkaat. Kirjassa on kymmenen kodittoman kissan tarina. Kissoilla on myös omat esikuvansa elävässä elämässä. Lopulta kissat ovat löytäneet rakastavan kodin.

Kiinnostaako sinua teknologia? Seija Niinistö-Samela on kirjoittanut kirjan roboteista. Robotti ihmisen apuna -kirja kertoo roboteista, jotka työskentelevät ihmisten apuna. Millaisia ovat tulevaisuuden robotit?

Historiaa selkokielellä

Historian tapahtumista on myös kirjoitettu selkokirjoja. Ne lensivät tästä yli on Sanna-Leena Knuuttilan kirjoittama kirja. Kirja kertoo talvisodasta vuonna 1939. Päähenkilönä on 19-vuotias Hilkka.

Pertti Rajala on kirjoittanut tietokirjoja Suomen historiasta. Näitä kirjoja ovat muun muassa:

  • Talvisota
  • Suomen historia selkosuomeksi
  • Sisällissota.

Runoja selkokielellä

Myös runoja kirjoitetaan selkokielellä. Tuija Takala on kirjoittanut kaksi hienoa runokirjaa. Onnen asioita on uusin kirja. Se on ihastuttava runokokoelma onnen hetkistä. Kierrän vuoden -runokirjassa on runo vuoden jokaiselle viikolle. Kirjassa on myös kauniita kuvia Suomen luonnosta.

Lisää kirjoja Selkokirjat 2017-2018 -esitteessä

Selkokirjat-esitteessä on paljon lisää kirjoja. Pääset katsomaan Selkokirjat-esitettä tästä linkistä (www.selkokeskus.fi).

Haluatko lukea Selkokirjat-esitteen paperiversiona? Esitteen mukana on myös tilauslomake. Voit tilata esitteen sähköpostilla osoitteesta selkokeskus(at)kvl.fi.

Voit selata kirjoja myös Selkokeskuksen kirjakaupassa netissä. Sieltä voit myös tilata kirjoja. Pääset Selkokeskuksen kirjakauppaan tästä linkistä (www.selkokeskus.fi).

Kerro meille

Millaisia selkokirjoja sinä haluat lukea? Kerro toiveistasi meille.

Lähetä sähköpostia osoitteeseen: verneri(at)kvl.fi

Lähetä postia osoitteeseen:
Kehitysvammaliitto/Verneri
selkokirjat
Linnoitustie 2 B
02600 ESPOO

Teksti: Mira Vihmo

Kuvat: Selkokirja-esite