KeMuT – kulttuuritapahtuma
KeMuT on valtakunnallinen kehitysvammaisten muusikoiden ja taiteilijoiden kulttuuritapahtuma. Sen järjestää Kehitysvammatuki 57 ry. joka vuosi tammikuun viimeisenä lauantaina. Tapahtuma on aiemmin järjestetty Finlandia-talolla Helsingissä. Vuonna 2018 tapahtumapaikkana oli Kultturitalo Helsingissä.
Kemuja jo 45 vuotta

Jaakko Selin ja Marjukka Havumäki juontavat KeMuT.
KeMuT-tapahtumalla on pitkät perinteet. Ensimmäiset KeMuT järjestettiin vuonna 1973. Suomalaisten esiintyjien lisäksi tapahtumassa on ollut esiintyjiä muista Pohjoismaista, Virosta ja Venäjältä ja Hollannista.
Konsertissa on ollut vuosien varrella myös kunnia-arvoisia vieraita. Muun muassa presidentit Urho Kekkonen ja Tarja Halonen ovat kunnioittaneet tapahtumaa läsnäolollaan.
Tapahtuman ovat juontaneet jo useana vuonna peräkkäin Marjukka Havumäki ja Jaakko Selin.
Sinäkö mukaan Kemuihin?
Oletko muusikko, runoilija, kuvataiteilija, tanssija vai joku muu taitelija? Voit hakea mukaan Kemuihin. Haku järjestetään joka syksy. Yleensä haku päättyy lokakuun puolessa välissä.
Hakijoista valitaan 6-8 esiintyjää tai esiintyjäryhmää. Muista seurata Verneri.netin ajankohtaista-palstaa. Kerromme siellä, kun haku Kemuihin alkaa. Ajankohtaista palstalla kerromme myös, milloin alkaa lipunmyynti Kemuihin. Liput maksavat noin 30 euroa.
Tunnelmia aikaisemmista KeMuT-tapahtumista
Tunnelma Kemuissa on aina ainutlaatuinen. Tunnelman luovat esiintyjät yhdessä yleisön kanssa.
Katso video vuoden 2017 KeMuT-tapahtumasta.
Katso kuvakirja vuoden 2017 KeMuT-tapahtumasta.
Katso video vuoden 2016 KeMuT-tapahtumasta.
Teksti ja kuvat: Mira Vihmo