Special Olympics

Rytminen voimistelu on yksi Special Olympics -kesäkisojen lajeista.

Special Olympics on urheilujärjestö lapsille, nuorille ja aikuisille, joilla on kehitysvamma.

Special Olympics järjestää liikuntaa, leirejä ja kilpailuja eri puolilla maailmaa.

Suomessa Special Olympics -urheilijoita on yli 20 lajissa. Heistä suurin osa harjoittelee ja kilpailee oman lähialueensa urheiluseurassa.

Seuraavat kisat kesäkuussa

Special Olympics -maailmankisat järjestetään neljän vuoden välein. Seuraavat maailmankisat järjestetään Berliinissä kesäkuussa 2023.

Suomesta kesämaailmankisoihin lähtee 65 kilpailijan joukkue. Joukkueen nimi on Sisujengi. He kilpailevat 13 lajissa.

Lajit ovat

  • golf
  • keilailu
  • yleisurheilu
  • uinti
  • judo
  • melonta
  • tennis
  • rytminen voimistelu
  • ratsastus
  • purjehdus
  • koripallo
  • jalkapallo
  • beach volley.

Kaikkiaan kesäkisoissa urheillaan 26 lajissa. Kisoihin osallistuu noin 7 000 urheilijaa ympäri maailmaa.

Mukaan Special Olympics -toimintaan

Mukaan Special Olympics -toimintaan pääsee oman liikuntaharrastuksen kautta.

Voit ottaa yhteyttä esimerkiksi kotisi lähellä olevaan urheiluseuraan tai vammaisyhdistykseen. Voit kysyä, millaista urheilutoimintaa ja liikuntaharrastuksia he järjestävät.

Lisätietoa: Special Olympics -toiminta (paralympia.fi)

Kuvat: Sami Iivonen, Olarin voimistelijat