Edunvalvojan vaihtaminen

Voiko edunvalvojaa vaihtaa?

Koen oman edunvalvojan itselleni vääräksi. En esimerkiksi saa rahaa ollenkaan. En pääse katsomaan itse tietoja Kelasta vaikka osaan. Tai jostain muualta, minne pitää tunnistautua.

Vastaus:

Hei

Sinun kannattaa kysyä näistä asioista edunvalvojaltasi. Edunvalvojan tehtävä on vastata sinulle.

Edunvalvojan pitää esimerkiksi kertoa sinulle, mikä rahatilanteesi on.

Edunvalvojan pitää myös kuunnella mielipiteitäsi.

Edunvalvojalla on kuitenkin oikeus päättää raha-asioistasi. Hänen tehtävänsä on huolehtia, että sinun rahasi riittävät esimerkiksi laskujen maksuun.

Jos edunvalvoja ei esimerkiksi anna sinulle tietoja, voit valittaa asiasta maistraattiin. Maistraatista voit kysyä myös edunvalvojan vaihtamisesta.

Asiat eivät välttämättä kuitenkaan muutu paremmiksi edunvalvojaa vaihtamalla. Parempi ainakin ensin puhua asioista nykyisen edunvalvojan kanssa.