Eikö kahvikin ole vaarallista?

Energiajuomista varoitellaan koko ajan, että ne ovat hirveän vaarallisia, koska niissä on paljon kofeiinia. Eikö kahvikin ole sitten vaarallista, koska siinäkin on kofeiinia? Monet juovat varmasti paljon enemmän kahvia kuin minä energiajuomia. He saavat varmasti paljon enemmän kofeiinia kuin minä.

Minä saan juodessani yhden tölkin energiajuomaa päivässä 180 milligrammaa kofeiinia, joka määrä on noin kahdessa kupissa kahvia ja moni juo melkein 10 kuppia kahvia päivässä.

Vastaus:

Energiajuomista varoitellaan, koska lapset ja nuoret juovat niitä. Energiajuomissa oleva kofeiini ei sovi lasten juomaksi. Jo yksi puolen litran tölkki päivässä on nuorelle liikaa. Terve aikuinen voi juoda energiajuomaa sopivan määrän päivässä. Sopiva määrä on ilmoitettu tölkissä.

Kahvissa on kofeiinia, mutta siinä on myös hyödyllisiä aineita. Luin Terveyskirjaston sivuilta, että kahvi on etupäässä hyödyllinen nautintoaine. Se tarkoittaa sitä, että kohtuudella nautittuna kahvin juonnista on terveydelle hyötyä. 10 kuppia päivässä on kyllä jo aivan liikaa. Sopiva määrä on yksilöllistä, mutta noin 2-4 kuppia päivässä on hyvä määrä.

Jos juot liikaa kofeiinia, voit saada seuraavanlaisia oireita:

  • sydämentykytys
  • hermostuneisuus
  • levottomuus
  • ärtyneisyys
  • vatsavaivat
  • pahimmillaan sydämen rytmihäiriö.