Eri maiden rahat ja rahan vaihtaminen

Minä tiedän, että joissain maissa käytetään euroja ja toisissa ei.
Jos minä matkustan joskus sellaiseen maahan, missä ei käytetä euroja, mistä minä saan sen vieraan maan rahaa? Pitääkö minun mennä pankkiin, jonka lähellä asun? Mitä minun pitää siellä sanoa?

Vastaus:

Rahaa voi vaihtaa rahanvaihtoon erikoistuneissa yrityksissä. Tällaisia ovat esimerkiksi Forex Bank ja Change Group. Pankeista ainoastaan OP vaihtaa rahaa. Muut pankit eivät enää vaihda rahaa.

Rahanvaihtoyrityksiä on muun muassa kauppakeskuksissa, laivaterminaaleissa, lentokentällä ja Helsingin päärautatieasemalla. Jos matkustat esimerkiksi Ruotsiin, voit vaihtaa rahaa myös laivalla.

Rahan vaihtaminen on helppoa. Menet tiskille ja sanot minkä maan valuuttaan haluat eurosi vaihtaa. Nykyisin on myös mahdollista tilata rahanvaihto netissä ja hakea rahat valitusta rahanvaihtotoimistosta. Netin kautta rahan vaihtaminen on halvintainta. Sitä varten on oltava pankkitunnukset.

Kysy vain lisää, jos jotain jäi epäselväksi. Netin kautta en pysty neuvomaan esimerkiksi netin kautta rahan tilaamista. Pyydä siinä apua läheisiltäsi, jos sitä tarvitset.