Itsemääräämisoikeus lapsena

Tiedän, että kaikilla on oikeus päättää omista asioistaan. Koskeeko se myös lapsia? Esimerkiksi, jos vanhemmat eroavat, niin saako lapsi päättää siitä kumman luona asuu? Saako lapsi itse päättää, mitä soitinta haluaa soittaa? Tiedän, että vanhempien tehtävä on huolehtia lapsestaan mahdollisimman hyvin. Mutta onko lapsillakin oikeuksia?

Vastaus:

Kyllä lapsellakin on oikeuksia. Lapsella on oikeus ilmaista mielipiteensä kaikissa häntä koskevissa asioissa. Esimerkiksi erotilanteessa lapselta on kysyttävä, kumman luona hän haluaisi asua. Päätöksen tekevät kuitenkin aikuiset. Lapsi ei voi päättää tällaista asiaa.

Lapsen mielipide on tärkeä, kun valitaan hänelle soitinta. Ei ole järkevää valita lapselle soitinta, jota hän ei halua soittaa. Vanhemmat kuitenkin maksavat soittimen ja he siis päättävät, minkä soittimen ostavat.