Kelan lääkekorvauskatto

Miksi Kelan lääkekorvauskatto on niin kauhean korkea? Tänä vuonna se on 610,37 euroa. Kuka kumma on päättänyt, että sen pitää olla noin korkea?

Minulla menee vuodessa lääkkeisiin 420 euroa. Lääkekuluni eivät siis riitä lääkekorvauskaton ylittymiseen ja joskus se harmittaa minua.

Vastaus:

Suomen hallitus päättää näistä asioista. Hallituksen tavoitteena on vähentää valtion kuluja. Yksi kuluerä on lääkkeiden käytöstä ihmisille maksettavat korvaukset. Kun lääkekorvauskatto on korkea, vähemmän ihmisiä saa lääkekuluistaan korvauksia. Valtio säästää tällöin rahaa.