Kiusaamiseen puuttuminen

Moi Kerttu. Jos näkee, että jotakin kiusataan, niin mitä pitää silloin tehdä? Miten siihen kiusaamiseen puututaan ja miten sitä kiusattua pystyy puolustamaan?

Vastaus:

Kiusaamiseen pitää aina puuttua.

Jos sinua kiusataan, kerro kiusaajalle, miltä kiusaaminen sinusta tuntuu. Kiellä häntä kiusaamasta. Kerro kiusaamisesta ja tunteistasi myös luotettavalle ihmiselle.

Jos näet, että toista ihmistä kiusataan, voit kieltää kiusaajaa jatkamasta. Kerro asiasta myös luotettavalle ihmiselle.

Jos kiusaaminen tapahtuu koulussa, kerro kiusaamisesta opettajalle.

Jos kiusaaminen tapahtuu työpaikalla, kerro asiasta esimiehellesi.

Jos kiusaaminen tapahtuu asuntolassa tai ryhmäkodissa, kerro asiasta ohjaajalle.