Olet tässä:
 

Korona ja ihmisten kokoontumiset

Vaikka olen seurannut tiedotustilaisuuksia ja uutisia, niin multa on jäänyt epäselväksi, että koskeeko 10 henkilön raja pihatapahtumiakin, ettei vai sisätapahtumia? Ja tuo mua pisti nyt vihaksi,  kun Lapissa laitettiin nyt vasta hiihtokeskukset kiinni. Olisi saanut jo 2-3 viikkoa sitten laittaa ovet säppiin.

Vastaus

Kyllä 10 henkilön raja koskee myös ulkotapahtumia. Eli hallitus on kieltänyt yli 10 ihmisen kokoontumiset sisällä ja ulkona.

Uusiin sääntöihin liittyy paljon epäselvyyttä. Siksi hallitus jakaa kaikille suomalaisille postitse kirjeen. Kirje sisältää ohjeet siitä, miten koronavirukselta pitää suojautua.

On todella tärkeää, että kaikki noudattavat uusia sääntöjä. Kun noudatamme sääntöjä, koronaviruksen leviäminen hidastuu. Kun tauti leviää hitaasti, sairaalat pystyvät hoitamaan kaikki sairastuneet hyvin.

Tärkeintä on

  • välttää muiden ihmisten turhaa tapaamista
  • pitää muihin ihmisiin ainakin 2 metrin etäisyys
  • pestä kädet usein ja hyvin saippualla
  • yskiä ja aivastaa hihaan tai nenäliinaan.

Lue lisää koronaviruksesta Vernerin selkosivuilta.

Tilanne on monille vaikea, mutta se menee ohi.