Kova ikävä synnyinkaupunkiin

Minulla on kova ikävä minun synnyin kaupunkiin. Mitä minun pitäisi tehdä? En viitsi puhua siitä kenenkään kanssa, kun kaikki vain sanovat, että minulla ei ole ikävä sinne. He siis kieltävät sen asian, vaikka se on totta. Siitä ei voi puhua.

Minulla saattaa olla ehkä mahdollisuus muuttaa sinne, mutta se ei ole kovin varmaa. Varmaa on vain, että elämä ei siellä ole enää samanlaista kuin mitä se oli silloin, kun muutin sieltä pois. Minusta tuntuu, että kaipaan juuri sitä elämää mitä siellä elin. Jos palaan sinne, niin paikat ovat kovasti muuttuneet ja minä itse olen muuttunut. Elämä ei siis ole enää samaa elämää kuin mitä siellä elin.

En aluksi edes tuntisi siellä juuri ketään ja menisi aikansa, ennen kuin oppisin tuntemaan asuntolan ohjaajat ja muut asukkaat. Minä nimittäin muutan sinne vain, jos löytyy asuntola, johon voin muuttaa koska en pärjää yksin. Miten pääsen eroon ikävästä entistä elämää kohtaan? Ei ole olemassa aikakonetta, jolla voin matkustaa takaisin siihen aikaan ja niihin paikkoihin elämään sitä onnellista aikaa siellä. Nyt elämä on usein surullista ja vaikeaa toisin kuin ennen oli.

Vastaus:

Onpa ikävää, että et saa puhua ikävästäsi muiden kanssa. On hyvin outoa, että toiset kieltävät sinun ikävän. Ikäväsi voisi jopa hieman vähentyä, jos saisit puhua siitä.

Meillä ihmisillä on tapana ikävöidä mennyttä. Minullakin on ollut vaikea unohtaa edellistä asuinpaikkaani. Olin jopa päättänyt, että en halua olla nykyisessä asuinpaikassani onnellinen. Koin, että itselleni rakas asuinpaikka muuttuisi vähemmän rakkaaksi, jos olisin nykyisessä paikassa onnellinen. Miltä tämä kuulostaa? Voisiko sinulla olla samanlaisia ajatuksia?

Muutos kuuluu elämään. Olet oikeassa, että et pysty palaamaan takaisin aikaan, jolloin olit onnellinen. Mutta voit miettiä, mitä asioita tarvitset, että olisit onnellinen nyt. Miksi olit silloin onnellinen? Olisiko sinulla mahdollisuus saada jotain niitä asioita elämääsi nyt? Mistä sinulle tulee hyvä mieli ja hyvä olo? Tee niitä asioita mahdollisimman usein. Se voi auttaa sinua voimaan paremmin. Kun voit paremmin, ehkä suru myös vähenee.

Jos mikään ei auta, niin muutto omaan synnyinkaupunkiisi voi olla paras ratkaisu.