Kuka keksi joulunvieton?

Kuka keksi joulunvieton? Kaupoissa on menoa, meininkiä jo   lokakuussa. Joulua he toivottavat, ehkä liian aikaisin.

Vastaus:

Joulu on vanha juhla ja sitä vietetään eri maissa eri tavoin. Suomalaisen joulun perinteet ovat peräisin eri juhlista. Näitä juhlia ovat esimerkiksi

  • kristillinen joulujuhla Jeesuksen syntymän muistoksi
  • roomalaisten vanha Saturnia-juhla
  • Euroopan pohjoisten kansojen keskitalven juhla yule
  • vanha suomalainen sadonkorjuun juhla kekri.

Lue lisää suomalaisen joulun perinteistä Verneristä.