Olet tässä:
 

Kysymykset ja vastaukset

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.

Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

  • Linnanmäen uhkauskirje

    12.6.2026

    Hei

    Minulta tuli uhkauskirje Linnanmäen esiintyjistä, vaikka Linnanmäen kuuluisi olla hauska juttu.

    Tein rikosilmoituksen Linnanmäestä.

    Mitä mieltä olet asiasta?

    Vastaus

    Hei

    Suosittelen juttelemaan asiasta jonkun luotettavan henkilön kanssa. Tällainen voi olla esimerkiksi tukihenkilö, ohjaaja tai perheenjäsen.

  • Kauhuhahmojen vapaa-aika

    11.6.2026

    Hei

    Eikö se ole niin, että niillä Iik-viikon kauhuhahmoilla ei ole ikinä vapaa-aikaa, koska he ovat aina töissä Linnanmäellä?

    Ja sitten kun he pääsevät töistä yöllä kotiin, he riitelevät jatkuvasti? Eikö asia olen niin?

    Vastaus

    Hei

    En valitettavasti osaa vastata kauhuhahmojen esittäjien puolesta.

    Odotatko jo seuraavaa Iik-viikkoa?

  • Päivätoiminta ja viihtyminen

    11.6.2026

    Ei osaa auttaa päivätoiminnassa.

    Vastaus

    Hei

    Jos ei kukaan päivätoiminnassa osaa auttaa, voit pyytää apua myös sosiaalityöntekijältä tai läheiseltä ihmiseltä.

    Tsemppiä!

  • Päivätoiminnassa viihtyminen

    10.6.2026

    Mikä päivätoiminnassa on hyvin, mikä huonosti?

    Mitä päivätoiminnassa voisi muuttaa?

    Ohjaaja ryhmäkodilla ei osaa auttaa tämän kanssa.

    Vastaus

    Hei

    Voisit jutella asiasta päivätoiminnan ohjaajan kanssa.

    Miettikää ensin, mikä päivätoiminnassa on hyvin, mikä huonosti.

    Miettikää sitten, mitä päivätoiminnassa voisi muuttaa.

    Tsemppiä!

  • Palkkatöistä leikkaaminen

    10.6.2026

    Miksi palkkatöistä leikataan?

    Vastaus

    Hei

    Suomen hallitus on leikannut monista tuista ja palveluista, koska se haluaa säästää rahaa. Tämä voi vaikuttaa kehitysvammaisten ihmisten palkkatöihin.

    Hallitus on leikannut esimerkiksi järjestöjen rahoitusta. Järjestöt tukevat kehitysvammaisten ihmisten työllistymistä palkkatöihin.

  • Päivätoiminnasta

    10.6.2026

    Puhuttiin tänään sosiaaliohjaajan ja ryhmäkodin ohjaajan kanssa, että ei ole muuta paikkaa kuin päivätoiminta tällä hetkellä. En tykkää olla päivätoiminnassa mukana.

    Vastaus

    Hyvä, että juttelitte!

    Kerroitko, ettet tykkää olla päivätoiminnassa?

    Voisit miettiä yhdessä ohjaajan kanssa, miten viihtyisit päivätoiminnassa paremmin.

    Selvitä yhdessä ohjaajan kanssa

    • mikä päivätoiminnassa on hyvin
    • mikä päivätoiminnassa on huonosti.

    Pohtikaa sitten, mitä päivätoiminnassa voi muuttaa.

    Tsemppiä!

  • Parisuhde kielletty

    8.6.2026

    Minä ja yksi mies olimme parisuhteessa. Meillä on molemmilla lievä kehitysvamma. Meitä kiellettiin olemasta parisuhteessa.

    Miksi meiltä kehitysvammaisilta on parisuhde kielletty?

    Vastaus

    Hei

    Kehitysvammaisilla ihmisillä on ihan sama oikeus olla parisuhteessa kuin muillakin.

    Jos joku kieltää parisuhteen kehitysvammaisuuden takia, hän tekee väärin.

    Lue myös: Oikeus seksuaalisuuteen

  • Työmatkojen maksaminen

    8.6.2026

    Milloin se muuttuu, ettei työtoimintaan ja tuettuun työhön makseta työmatkoja?

    Vastaus

    Hei

    Voisit kysyä asiaa vammaispalveluista esimerkiksi sosiaalityöntekijältä.

    Matkojen maksaminen tuettuun työhön vaihtelee eri hyvinvointialueilla. Jotkut hyvinvointialueet maksavat matkat tuettuun työhön.

    Kehitysvammaisella henkilöllä on myös oikeus saada maksuttomat matkat työtoimintaan, jos hänen on erityisen vaikea käyttää julkista liikennettä.

  • Maksuttomat työmatkat

    8.6.2026

    Ei minulla ole varaa maksaa työmatkoja, kun jollakin pitää pystyä maksamaan laskut, vuokra ja elämä. Oikeasti rahatilanne on tosi tiukka.

    Vastaus

    Hei

    Minulta kysyttiin aikaisemmin, milloin työmatkat muuttuvat maksullisiksi.

    Kaikilla ei muutu työmatkat maksullisiksi.

    Jotkut hyvinvointialueet maksavat työmatkat tuettuun työhön.

    Kehitysvammaisella henkilöllä on oikeus saada maksuttomat matkat työtoimintaan, jos hänen on erityisen vaikea käyttää julkista liikennettä.

    Omista työmatkoista voi kysyä esimerkiksi ohjaajalta tai vammaispalveluiden sosiaalityöntekijältä. Heiltä voi pyytää myös apua, jos rahatilanne on vaikea.

    Tsemppiä!

  • Asuminen ja syntymäpäivä

    8.6.2026

    Hei

    Ei ollut syntymäpäivien tapa muuttunut. Sain syntymäpäivälahjan vain viikon myöhässä ohjaajalta. Ei ollut kukaan muistanut antaa.

    Sain kaksi paria sukkia, villasukat ja kaksi hoitavaa shampoota ja kortin.

    Vastaus

    Hei

    Tosi mukava kuulla, että sait lahjan.

    Onnea vielä kerran!