Olet tässä:
 

Kysymykset ja vastaukset

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.

Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

  • Vahvasti tuettu työkokeilu

    6.6.2026

    Onko olemassa vahvasti tuettua työkokeilua kehitysvammaisille, jos haluaa päästä töihin hoitamaan pupuja työkseen?

    Esimerkiksi pupuhoitola?

    Vastaus

    Hei

    Kehitysvammaisten ihmisten työtoimintaa järjestetään myös tavallisilla työpaikoilla avotyötoimintana. Näitä avotyötoimintapaikkoja on erilaisia eri puolilla Suomea.

    Kannattaa jutella asiasta vammaispalvelujen sosiaalityöntekijän, sosiaaliohjaajan tai työtoiminnan ohjaajan kanssa. Kysy, millaisia paikkoja omalla alueella on tarjolla tai millaisista paikoista voisi neuvotella.

    Tsemppiä!

  • Asuntolassa kiroileminen

    4.6.2026

    Minä kiroilen asuntolassa todella paljon. Miksi minulle sanotaan, että en saisi kiroilla asuntolassa?

    Asuntola on minun oma koti ja minä saan täällä tehdä, mitä itse haluan.

    Vastaus

    Hei

    Asuntola on sinun kotisi. Se on myös muiden asukkaiden koti.

    Voit kiroilla omassa huoneessasi.

    Yhteisissä tiloissa kiroileminen voi häiritä muita asukkaita.

     

  • Ammatit

    3.6.2026

    Mitä kosmetologi tekee töissä? Entä laborantti?

    Mitä jos joku haluaa tehdä ruokaa vain allergiaa sairastaville ihmisille? Onko sellaista ammattia olemassa?

    Vastaus

    Kosmetologi tekee esimerkiksi

    • kasvohoitoja
    • meikkausta
    • käsihoitoja
    • jalkahoitoja.

    Kosmetologi voi työskennellä esimerkiksi kauneushoitolassa tai kylpylässä.

    Laborantti tekee tutkimuksia laboratorioissa. Työ voi liittyä esimerkiksi terveydenhuoltoon, elintarvikkeisiin tai teollisuuteen.

    Laborantin työtehtäviä voivat olla esimerkiksi näytteiden tutkiminen, mittausten tekeminen ja tulosten kirjaaminen.

    Laborantti voi työskennellä esimerkiksi sairaalassa tai tutkimuslaitoksessa.

    Esimerkiksi kokki voi erikoistua valmistamaan ruokaa allergisille ihmisille.

  • Erämessut kesäkuussa

    3.6.2026

    Hei

    Oletko menossa 6.6. lauantaina Riihimäen erämessuille?

    Minä olen menossa. Siellä on kalastukseen liittyviä asioita, esimerkiksi Kalastajan kanavan Jyri ja Anne-Maarit. Kiva nähdä niitä. Sitten voisin myös ostaa jotain sieltä.

    Vastaus

    Hei

    En ole menossa, mutta vaikuttavat tosi mukavilta messuilta.

    Kerro sitten, millaista messuilla oli.

    Kivoja messuja!

  • Asuminen ja syntymäpäivä

    3.6.2026

    Hei

    Onkohan meillä asumisessa tapa muuttunut?

    Ennen annettiin syntymäpäiväsankarille joku lahja tai käytiin kahvilla. Mutta tänä vuonna laittoivat vain onnentoivotuksen viestillä.

    Vastaus

    Hei

    Voi tosiaan olla, että asumisessa on tapa muuttunut. Voisit kysyä asiaa vielä ohjaajalta.

    Hyvää syntymäpäivää!

  • Hormonin antaminen

    2.6.2026

    Miksi hoitajat eivät anna kasvuhormonia yhdelle asukkaalle asuntolassa, vaikka minä käsken antamaan sitä hänelle?

    Vastaus

    Hei

    Lääkkeiden ja hormonien antamisesta päättää lääkäri.

  • Kysyminen samasta asiasta

    2.6.2026

    Ihmettelen, miksi yksi kysyy koko ajan samasta aiheesta ja hänen kysymyksiinsä vastataan. Vaikka tänne on laitettu, että silloin ei vastata, jos asiasta kysytään jatkuvasti.

    Vastaus

    Hei

    Samasta aiheesta voi kysyä monia eri asioita eli monia eri kysymyksiä.

    Samaa asiaakin saa kysyä monta kertaa. En kuitenkaan aina pysty vastaamaan samaan kysymykseen montaa kertaa lyhyen ajan sisällä.

    Mukavaa, kun lähetätte minulle kysymyksiä!

  • Saattowäki-ryhmän kuulumiset

    1.6.2026

    Hei

    Missä Saattowäki-ryhmä on? Mitä heille kuuluu?

    Tuleeko he Linnanmäen Iik-viikkoon esiintymään?

    Vastaus

    Hei

    Yritin etsiä sosiaalisesta mediasta tietoa Saattowäki-ryhmän kuulumisista, mutta en valitettavasti löytänyt.

    En osaa vastata, tulevatko he esiintymään Iik-viikkoon tänä vuonna.

    Toivottavasti he päivittävät kuulumisia someen lähiaikoina.

  • Samojen asioiden toistaminen vastauksissa

    1.6.2026

    Miksi täällä Vernerissä toistetaan samoja asioita vastauksissa?

    Erityisesti seksuaalineuvoja tekee sitä usein.

    Vastaus

    Hei

    Seksuaalineuvoja toistaa vastauksissa usein turvallisuuteen liittyviä asioita.

    Kaikki lukijat eivät lue kaikkia vastauksia. Joku voi lukea vastauksen vain yhteen kysymykseen. Siksi tärkeimmät asiat pitää toistaa kaikissa vastauksissa.

  • Bussilipun arvo

    1.6.2026

    Päivätoiminnassa ladattiin tänään bussilippu. Toiselta bussikortilta siirrettiin arvo päivätoiminnan bussilippuun.

    Harmittaa, kun arvo siirrettiin päivätoiminnan bussillippulle. Arvo ei ole enää käytössä omassa bussilipussa.

    Mitä voisin tehdä asialle? Miten saisin takaisin arvon omalle bussilipulle?

    Vastaus

    Hei

    Ymmärrän, että tilanne harmittaa. Bussikortin arvo on tärkeää, että pääset matkustamaan.

    Juttele asiasta päivätoiminnan työntekijän kanssa.

    Kysy häneltä, miksi arvo siirrettiin päivätoiminnan bussikortille.

    Kerro, että haluaisit arvon omalle bussikortillesi.

    Voit pyytää apua myös asumisen ohjaajalta, läheiseltä ihmiseltä tai sosiaalityöntekijältä.

    Toivottavasti asia selviää!