Olet tässä:
 

Kysymykset ja vastaukset

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.

Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

  • Korona

    18.3.2020

    Onko korona Kertun mielestä paha juttu?

    Vastaus

    Koronavirus on mielestäni kurja juttu. Mutta on siinä jotain hyvääkin.

    On kurjaa, että koronavirus aiheuttaa ihmisissä paljon huolta.

    Onneksi suurin osa ihmisistä kuitenkin sairastaa koronaviruksen lievänä. Vain harva saa vakavia oireita.

    Onneksi Suomessa on myös hyvät mahdollisuudet hoitaa sairastuneita.

    Lisäksi Suomessa on ryhdytty toimiin, jotka hidastavat taudin leviämistä.

    Hyvää on sekin, että tässä vaikeassa tilanteessa suomalaiset haluavat auttaa toisiaan.

    On tärkeää, että kukaan ei jää yksin. Jos koronavirus pelottaa, asiasta kannattaa puhua läheisten ihmisten ja vaikkapa ohjaajien kanssa.

    Jos et pääse tapaamaan läheisiä ihmisiä, soita heille puhelimella.

    Vaikka tilanne on juuri nyt monille vaikea, se menee ohi.

    Pidetään toisistamme huolta!

    Lue lisää koronaviruksesta

  • Koronavirus ja Verneri

    18.3.2020

    Vastataanko täällä kysymyksiin vaikka Suomi meni kiinni?

    Suomi meni koronaviruksen vuoksi kuukaudeksi kiinni, niin tarkoittaako se sitä, että täällä selkokielisillä sivuilla ei vastata Verkko-Kertun tai Seksuaalineuvojan kysymyksiin? Ja julkaistaanko niitä kirjeenvaihtoilmoituksia?

    Vastaus

    Kyllä täällä vastataan kysymyksiin.

    Suomessa on tosiaan ryhdytty moniin toimiin, jotka hidastavat koronaviruksen leviämistä.

    Esimerkiksi

    • työ- ja päivätoiminnat on suljettu
    • kirjastot, museot ja harrastustilat on suljettu
    • yli 10 ihmisen kokoontumiset on kielletty.

    Nämä toimet vähentävät ihmisten välisiä tapaamisia ja hidastavat koronaviruksen leviämistä.

    Koko Suomi ei kuitenkaan ole kiinni. Asioita vain hoidetaan monissa paikoissa eri tavalla kuin yleensä.

    Monissa paikoissa työntekijät tekevät töitä etätyönä eli omassa kodissaan.

    Esimerkiksi sairaalat, ryhmäkodit ja asuntolat ovat kuitenkin auki. Näiden paikkojen työntekijät tulevat töihin työpaikoilleen.

    Näissä paikoissa koronaviruksen tarttumista hidastetaan esimerkiksi

    • rajoittamalla vierailuja
    • pitämällä välimatkaa muihin ihmisiin
    • hyvällä käsienpesulla
    • yskimällä oikein.

    Vernerin neuvontapalstoilla vastataan kysymyksiin ihan tavalliseen tapaan. Eli lähettäkää meille kysymyksiä. Olemme täällä teitä varten.

    Lue lisää koronaviruksesta

  • Silmälasit ja näkövamma

    16.3.2020

    Onko silloin näkövammainen, jos käyttää silmälaseja ja näkee normaalisti?

    Vastaus

    Jos näkökyky pystytään korjaamaan silmälaseilla normaaliksi, ihmistä ei luokitella näkövammaiseksi.

    Määrittely perustuu Maailman terveysjärjestön eli WHO:n luokitukseen.

  • Koronavirus asuntolassa

    16.3.2020

    Jos vaikka jossain kehitysvammaisten asunnossa jollain yhdellä asukkaalla todetaan koronavirus, niin joutuvatko kaikki asukkaat siellä eristyksiin omiin huoneisiin kahdeksi viikoksi?

    Entä miten sitä sairastunutta hoidetaan siellä ilman, että hoitajille tulee se tauti ja miten sen ajan saa kulumaan, kun minulla ainakin tulisi aika pitkäksi, jos joutuisin olemaan kaksi viikkoa omassa huoneessa?

    Vastaus

    Jokainen sairastumistapaus on omanlaisensa. Jokaisen asuntolan tilanne on myös omanlaisensa.

    Asuntoloissa on suojauduttu koronavirukselta esimerkiksi

    • hyvällä käsienpesulla
    • yskimällä oikein
    • rajoittamalla vierailuja
    • lopettamalla päivätoiminta
    • välttämällä kohtaamisia.

    Sinun kannattaa jutella asiasta oman asuntolasi ohjaajien tai esimiehen kanssa. He osaavat vastata kysymykseesi tarkemmin.

    Asiasta kannattaa jutella myös läheisten ihmisten kanssa. Tärkeintä on, ettet jää huolesi kanssa yksin.

    Jos et voi tavata läheisiä ihmisiä, soita heille puhelimella.

    Tilanne on juuri nyt monelle vaikea, mutta se menee ohi.

    Pidetään toisistamme huolta!

    Lue lisää koronaviruksesta.

  • Oksennus

    15.3.2020

    Mistä voi johtua, jos oksentaa, mutta ei ole mahatautia, eikä ole raskaana ja että sitä vaan tulee joskus oksennus? Tai sellainen olo, että täytyy oksentaa?

    Vastaus

    Valitettavasti en osaa vastata. Kannattaa kysyä asiaa omasta terveyskeskuksesta. Voit vaikka varata ajan sairaanhoitajalle tai terveydenhoitajalle. Hän osaa neuvoa sinua.

  • Koronavirus ja laitokset

    15.3.2020

    Emmehän joudu takaisin laitoksiin koronaviruksen takia?

    Minua pelottaa ajatus, että joudumme takaisin laitoksiin, jos talous romahtaa koronaviruksen takia. En haluaisi asua missään isossa laitoksessa, missä ei olisi mitään virikkeitä. Pelottaa ajatus, jos talous romahtaa ja joutuisin laitokseen.

    Vastaus

    Älä pelkää. Et joudu laitokseen.

    Koronavirus tosiaan vaikuttaa Suomen talouteen, mutta vaikutus on tilapäinen. Taloudessa tapahtuu aina muutoksia. Välillä taloustilanne on huonompi, sitten taas parempi.

    Suomen hallitus voi myös parantaa taloustilannetta monin tavoin.

    Koronavirus tai taloustilanne ei vaikuta siihen, että kehitysvammaisilla ihmisillä on oikeus päättää, missä he asuvat. Tämä oikeus perustuu Suomen perustuslakiin ja YK:n vammaissopimukseen.

    Voit siis olla ihan rauhallisin mielin.

    Voisitko jutella asiasta läheisen ihmisen tai ohjaajan kanssa? Voisit kertoa, että asia pelottaa sinua.

    Jos et voi tavata läheisiä ihmisiä, soita heille puhelimella.

    Pidetään toisistamme huolta!

    Lue lisää koronaviruksesta.

  • Tuntuu siltä, että älyni ei aina riitä tietyissä jutuissa

    13.3.2020

    Hei kerttu.

    Välillä minusta tuntuu siltä, ettei mun äly riitä ja en tajua asioita. Esimerkiksi en osaa käyttää rahaa, enkä osaa antaa oikeita rahasummia esimerkiksi kaupassa. Olen muutenkin huono laskemaan eli en osaa kunnolla laskea ja tuntuu etten mitenkään opi laskemaan.

    Monesti myös tuntuu siltä, etten pysy mukana keskustelussa, jos keskustelen sellaisen kanssa, jolla on normaalia korkeampi älykkyys.

    Toisaalta osaan tehdä ruokaa ja siivota ja olen hyvä lukemaan, vaikka luenkin lasten ja nuorten kirjoja.

    Minulla on hyviä ystäviä.

    Olen keskivaikeasti kehitysvammainen, mutta siinä ihan ylärajoilla.

    Asun tuetusti ja minun elämäni on ihan hyvää elämää, vaikka joskus mua harmittaa se, että minun äo on 49. Olisipa se äo vaikka 80, niin osaisin enemmän asioita.

    Mutta toisaalta liika tietokin lisää tuskaa ja siihen nähden on ihan hyvä olla kehitysvammainen. En häpeä sitä, että olen keskivaikean kehitysvamman ylärajoilla. Vaan joskus harmittelen, että en ole älykäs.

    Olen kielellisesti taitava, vaikka äo on tosi matala.

    Vastaus

    Kiitos kirjoituksestasi! Oli mukava lukea ajatuksiasi siitä, miten kehitysvamma vaikuttaa elämääsi.

    Kirjoitat hyvin siitä, miten kehitysvamma on vain yksi ihmisen ominaisuus.

    Meillä kaikilla tosiaan on erilaisia ominaisuuksia, taitoja ja vahvuuksia.

    Jollekin esimerkiksi matikka voi olla vaikeaa, mutta tunteista puhuminen ja kirjoittaminen helppoa.

    Joku toinen voi olla taitava matikassa, mutta hänellä voi olla vaikeuksia tunnistaa omia tunteitaan.

    On mukava kuulla, että et häpeä vammaasi. Siinä ei tosiaan ole mitään hävettävää.

    Meillä kaikilla on omat haasteemme ja omat vahvuutemme. Olemme kaikki ihan yhtä tärkeitä ja arvokkaita juuri sellaisina kuin olemme.

  • Kiusattu

    13.3.2020

    Sano sinä Kerttu, miksi mua on kiusattu koulussa, peruskoulussa ja ammattikoulussa? Kiusaamiseen piti mun iskän ihan puuttua ja piti ottaa ihan palaveri sen takia. Kysyn teiltä, mikä voisi ratkaista tämän kiusaamisen. Koska kiusaamisesta pitäs puhua. Mulle on jäänyt kauhea trauma. Ja käyn terapiassa ja puhuin myös tuostakin asiasta ja muistakin omista asioista. Niistä en puhu täällä.

    Vastaus

    Onpa kurja kuulla, että sinua on kiusattu. En valitettavasti osaa sanoa, miksi näin on käynyt.

    Olet aivan oikeassa, kiusaamiseen pitää puuttua ja siitä pitää puhua.

    On hyvä kuulla, että asiaan on puututtu koulussa. Hyvä, että isäsikin on auttanut.

    Myös se on tärkeää, että saat puhua asiasta vaikkapa juuri terapeutin kanssa. Vaikeiden tunteiden kanssa ei pidä jäädä yksin. Niistä on tärkeää puhua luotettavalle ihmiselle.

    Jos kiusaaminen jatkuu, asiasta pitää kertoa esimerkiksi opettajalle. Samoin siitä kannattaa kertoa läheisille ihmisille.

    Tsemppiä!

  • Koronavirus ja kuolemat

    13.3.2020

    Kuinka monta koronavirukseen kuolee Suomessa?

    Vastaus

    Suomessa on todella hyvät mahdollisuudet hoitaa koronavirukseen sairastuneita ihmisiä.

    Suurin osa sairastaa koronaviruksen lievänä.

    Jotkut ihmiset ovat sairastuneet vakavammin. Heillä on ollut myös muita vakavia sairauksia. Hyvin pieni osa vakavasti sairastuneista on kuollut.

    Suomessa kukaan ei ole kuollut koronavirukseen.

    Kukaan ei osaa sanoa etukäteen, kuinka moni Suomessa sairastuu tai kuolee.

    Suomessa tehdään juuri nyt paljon asioita, jotka hillitsevät koronaviruksen leviämistä. Ja Suomessa on tosiaan hyvät mahdollisuudet hoitaa sairastuneita.

    Paras tapa ehkäistä taudin leviämistä on huolehtia hygieniasta.

    Kädet kannattaa pestä monta kertaa päivässä saippualla ja vedellä.

    Pese kädet esimerkiksi

    • ennen ruokailua ja ruuanlaittoa
    • ulkoilun jälkeen
    • vessassa käynnin jälkeen
    • yskimisen tai aivastamisen jälkeen.

    Näin yskit tai aivastat oikein:

    • Suojaa suusi
    • Käytä esimerkiksi nenäliinaa tai hihaa
    • Laita käytetty nenäliina roskiin ja pese kädet saippualla
    • Älä yski tai aivasta kämmeneesi

    Jos koronavirus pelottaa tai huolestuttaa sinua, asiasta kannattaa jutella läheisten ihmisten kanssa.

    Katso ohjeet käsienpesuun ja yskimiseen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta (www.thl.fi)

    Lue koronaviruksesta selkokielellä THL:n sivuilta (www.thl.fi)

  • Epäpätevä edunvalvoja?

    13.3.2020

    Miksi edunvalvoja ei maksa laskujani?

    Sain ulosotosta kirjeen, jonka mukaan veroja on maksamatta. Vuonna 2019 olisi jo pitänyt maksaa.

    Voisinko tehdä edunvalvojasta valituksen tai peräti rikosilmoituksen kun se ei hoida asioita?

    Vastaus

    Edunvalvojien toimintaa valvoivat ennen Maistraatit. Maistraatit ja Väestörekisterikeskus ovat yhdistyneet Digi- ja väestötietovirastoksi, jonka lyhenne on DVV.

    Nyt DVV valvoo edunvalvojien toimintaa. DVV myös neuvoo ja ohjaa kaikissa edunvalvontaan liittyvissä asioissa.

    Ota siis yhteyttä Digi- ja väestötietovirastoon (DVV) ja kysy heiltä neuvoa.

    Pääset DVV:n nettisivulle tästä linkistä (www.dvv.fi)

    Sivulla kerrotaan edunvalvonnasta. Sivun lopussa on puhelinnumero, johon voit soittaa ja kysyä neuvoa.

    Toivottavasti asia selviää!