Kysymykset ja vastaukset
Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.
Epäpätevä edunvalvoja?
13.3.2020
Miksi edunvalvoja ei maksa laskujani?
Sain ulosotosta kirjeen, jonka mukaan veroja on maksamatta. Vuonna 2019 olisi jo pitänyt maksaa.
Voisinko tehdä edunvalvojasta valituksen tai peräti rikosilmoituksen kun se ei hoida asioita?
Vastaus
Edunvalvojien toimintaa valvoivat ennen Maistraatit. Maistraatit ja Väestörekisterikeskus ovat yhdistyneet Digi- ja väestötietovirastoksi, jonka lyhenne on DVV.
Nyt DVV valvoo edunvalvojien toimintaa. DVV myös neuvoo ja ohjaa kaikissa edunvalvontaan liittyvissä asioissa.
Ota siis yhteyttä Digi- ja väestötietovirastoon (DVV) ja kysy heiltä neuvoa.
Pääset DVV:n nettisivulle tästä linkistä (www.dvv.fi)
Sivulla kerrotaan edunvalvonnasta. Sivun lopussa on puhelinnumero, johon voit soittaa ja kysyä neuvoa.
Toivottavasti asia selviää!
Instagram-tilin perustamisajankohta
13.3.2020
Mistä tietää, milloin Instagram-tili on luotu?
Vastaus
Hyvä kysymys!
Ainakaan äkkiseltään en löytänyt Instagram-tileiltä tietoa, milloin tili on perustettu.
Tilin perustamisajan voi yrittää päätellä tilin ensimmäisestä julkaisusta. Eli katso, milloin tilin ensimmäinen kuva on julkaistu. Useimmiten tili on perustettu samoihin aikoihin.
Mutta ei aina. Jotkut ovat perustaneet tilin ja aloittaneet kuvien julkaisun vasta myöhemmin. Jotkut ovat myös voineet poistaa ensimmäisiä kuviaan.
Minun omahoitaja ei luota minuun
10.3.2020
Asuntolassa jokaisella asukkaalla on joku hoitajista omahoitaja. Mitä minun pitäisi tehdä, kun minun omahoitaja ei koskaan usko mitä minä sanon?
Hän sanoo minun olevan valehtelija, joka ei koskaan puhu totta. Muut ohjaajat luottavat minuun ja uskovat mitä minä sanon, mutta minun omahoitaja ei usko koskaan, vaikka muut hoitajat ja minun vanhemmat sanovat, että en minä valehtele.
Vastaus
Oletko jutellut asiasta omahoitajasi kanssa? Oletko kertonut hänelle, miltä sinusta tuntuu?
Asiasta voisi jutella myös asuntolan muiden ohjaajien tai esimiehen kanssa. Voisitte miettiä yhdessä, miten asian voisi ratkaista.
Tsemppiä!
Miksi minua ei hyväksytä sellaisena kuin minä olen?
10.3.2020
Miksi minua ei haluta hyväksytä sellaisena kuin olen? Minä olen ilkeä ja vihainen toisia kiusaava mies. Kiusaamista en lopeta koskaan. Miksi sitä ei voida hyväksyä, kun minä en lopeta toisten kiusaamista koskaan?
Vastaus
Sinä saat olla sellainen kuin olet. Mutta kiusaamista ei voi hyväksyä, koska se on väärin muita kohtaan.
Kiusaamisen lopettaminen voi tuntua vaikealta. Mutta voit saada siihen apua.
Kiusaatko esimerkiksi siksi, että sinulla paha olla?
Voit oppia kiusaamisen tilalle muita tapoja purkaa tunteitasi. Uudet tavat käsitellä tunteita voivat parantaa omaa oloasi.
Millaiset asiat tuottavat sinulle hyvää oloa? Tykkäätkö liikkua, kuunnella musiikkia tai katsella elokuvia?
Entä jos lähtisit kävelylle seuraavan kerran, kun mielesi tekee kiusata?
Keneltä voisit pyytää apua uusien tapojen oppimiseen?
Lapsen taso
10.3.2020
Mä haluan tähän vastauksen: Eihän kaikki kehitysvammaiset ole lapsen tasolla henkisesti?
Vastaus
Kehitysvammat vaihtelevat lievistä oppimisvaikeuksista vaikeisiin vammoihin.
Kehitysvamma rajoittaa vain osaa ihmisen toiminnoista. Jokaisella on erilaisia vahvuuksia ja kykyjä.
Kehitysvamma voi vaikeuttaa vaikkapa matematiikan oppimista. Toisaalta kehitysvammadiagnoosin saanut ihminen voi olla todella taitava sosiaalisesti ja monissa arjen asioissa.
Onneksi nykyisin on itsemääräämisoikeus
10.3.2020
On todella hyvä juttu, kun nykyisin meilläkin on oikeus määrätä ja päättää itse elämästämme.
Näin ei ollut viellä 1990-luvun puolivälissä, kun olin nuori neiti ja valmistunut peruskoulun jälkeisistä opiskeluista. Silloin menin työtoimintaan ja muutin asuntolaan, eikä edes kysytty, että haluanko muuttaa asumaan yksin vai asuntolaan. Vaan sanottiin, että menet asuntolaan.
Luulin silloin, että asuntola tarkoittaisi samaa kuin keskuslaitos, missä olisi paljon asukkeja ja tytöt ja pojat erikseen. Ja siellä vaan oltaisiin säilössä, eikä olisi omia wc-tiloja, vaan olisi joku yhteisvessa, missä olisi paljon vessanpönttöjä rivissä ja montakin asukkia saattaisi siinä pissata samaan aikaan. Kauhistelin sellaista ajatusta.
Asuntola olikin mukava paikka, missä oli omat huoneet ja oma wc ja suihku. Silloin toki oli vielä se asenne, että et osaa tai et voi, koska olet kehitysvammainen. Ja sillon sai vaan tietyn viikkorahan käyttöön ja se ei ollut paljoa.
Onneksi asenteet on nykypäivänä muuttuneet. Nykyään kannustetaan ja sanotaan, että pystyt kyllä ja osaat, vaikka olet kehitysvammainen.
Osaan käyttää rahaa ja maksaa laskuni ja olen tunnollinen, ahkera ja kunnollinen keski-ikää lähestyvä tyttö. Tai oikeastaan nainen. Ennen aina tytöteltiin ja neiditeltiin. Siksi vieläkin usein puhun itsestäni tyttönä tai neitinä.
On ihanaa, kun nykyään saa päättää, haluaako asua yksin vai asuntolassa. Ja on muitakin vaihtoehtoja kuin kehitysvammaisten työtoiminta.
Leikilläni sanon, että ollen tyttö Forrest Gump ja hyväksyn itseni sellaisena kuin olen. Ja osaan käyttää älyäni. Vaikka mulla onkin matala äo. Tiedän nämä asiat ja kyllä sitä hyvin pärjää vaikka äo on alle 70. Pitää vaan osata käyttää sitä älyä ja niitä lahjoja, mitä on suotu.
Itseäni ei ole haitannut koskaan se, että olen kehitysvammainen. On hyvä ja ihana asia, kun olen lievästi kehitysvammainen ja se diagnoosi, niin saan ne vähät palvelut mitä tarvitsen.
Vastaus
Kiitos kirjoituksestasi! Oli mukava lukea ajatuksiasi.
On tosiaan hienoa, että mahdollisuudet päättää omista asioista ovat lisääntyneet. Ja asenteet muuttuneet.
Mielipiteitä voi lähettää Vernerin Minun mielestäni -palstalle. Julkaisin myös tämän kirjoituksen siellä.
Apteekissa käyminen
10.3.2020
Moi.
Minä olen jo monta vuotta käynyt itse apteekissa ostamassa lääkärin määräämät lääkkeet. Mutta jos ostan apteekista jotain muuta mitä tarvitsen, niin yksi asuntolan ohjaaja suuttuu heti.
Kerran ostin apteekista nenäliinoja ja paketin särkylääkettä, kun ne olivat lopussa. Tämä ohjaaja alkoi heti raivota, etten olisi saanut ostaa niitä ilman ohjaajien apua.
Muiden ohjaajien mielestä tein ihan oikein. Lääkäri on sanonut minulle, että voin käyttää apteekista löytyviä särkylääkkeitä, joihin ei tarvita reseptiä. Enkä minä ota särkylääkkeitä ilman hyvää syytä.
Vastaus
Ohjaaja ei tietenkään saisi raivota sinulle.
Hyvä että olet jutellut asiasta muidenkin ohjaajien kanssa.
Jos yksi ohjaaja suuttuu ja raivoaa sinulle, sinun kannattaa puhua asiasta hänen esimiehelleen. Voit kysyä muilta ohjaajilta, miten saat esimieheen yhteyden.
Tsemppiä!
Tuntematon puhelinnumero
10.3.2020
Hei
Osaatko kertoa minulle, että miksi minulle soitetaan minun puhelimeen jostain puhelinnumerosta, jossa ei ole nimeä?
Eikä se puhelinnumero ole minun ystävien eikä poikaystäväni eikä sukulaisten puhelinnumero.
Ja mistä tuntemattomat tietävät minun puhelinnumeron, kun en anna tuntemattomille ihmisille puhelinnumeroani. Paitsi jos on pakollinen ja joku pyytää?
Vastaus
En valitettavasti osaa sanoa, miksi sinulle soitetaan numerosta, jota en tunne.
Soittaja voi olla esimerkiksi puhelinmyyjä. Puhelinmyyjät saavat numeroita eri paikoista.
Voisitko selvittää asiaa vaikkapa ohjaajien kanssa?
Miksi ihmiset ei usko minua?
9.3.2020
Miksi minua ei uskota, kun sanon, että minä saan lyödä toisia ja että minä lyön toisia koko elämäni ajan?
Vastaus
Olet lähettänyt monia kysymyksiä samasta aiheesta.
Olen vastannut jo aiemmin, että lyöminen on väärin. Se on laissa kielletty. Lyöminen ei myöskään helpota sinun oloasi.
Keneltä voisit saada apua tunteiden hallintaan?
Tukihenkilö asuntolassa
9.3.2020
Hei
Minun äitini sanoi, että kaupunki ei hyväksy minun asuntolassa tukihenkilöitä lainkaan. Vaikka minä tiedän, että minun asuntolassani olevilla asukkailla on tukihenkilö?
Vastaus
En valitettavasti osaa sanoa, miksi äitisi sanoi niin. Tukihenkilöistä kannattaa kysyä asuntolan henkilökunnalta. He tietävät asiasta.