Olet tässä:
 

Kysymykset ja vastaukset

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.

Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

  • Omista lapsista valehtelu

    9.3.2020

    Hei

    Miksi minulle väitetään, että jollakin minun asuntolani ohjaajalla on lapsia ja sitten kun kysyn, niin ei olekaan lapsia. Minusta minulle ei pidä valehdella, vaikka olisi kuinka aikuisia lapsia?

    Vastaus

    En valitettavasti osaa vastata.

    Oletko kysynyt asiaa henkilöltä, joka sinulle valehteli? Voisiko kyseessä olla väärinkäsitys?

    Asioista kannattaa kysyä suoraan niiltä ihmisiltä, joita asiat koskevat. Yleensä asiat selviävät, kun niistä kysyy ystävällisesti ja juttelee rauhallisesti.

  • Alapää kipeä

    9.3.2020

    Mulla on alapää kipeä, mistä se voi johtua?

    Vastaus

    En valitettavasti osaa vastata.

    Sinun kannattaa ottaa yhteyttä omaan terveyskeskukseesi.

  • Ihmiset ovat rikkaita

    2.3.2020

    Hei

    Ovatkohan ihmiset rikkaita Suomessa, kun he ottavat itselleen tatuointeja? Eivätkö he tiedä, että ne tatuoinnit ovat kalliita, jotain 600 000 euroa rahaa.

    Vastaus

    Suomessa on köyhiä, keskituloisia ja rikkaita ihmisiä.

    Tatuoinnin hinta riippuu siitä, miten kauan sen tekeminen kestää. Pieni tatuointi voi maksaa noin 100 euroa. Suuri tatuointi voi maksaa tuhansia euroja.

  • Välit poikki

    28.2.2020

    Jotekin vaan tuntuu, etteivät vanhempani hyväksy nykyistä suhdettani. Tekisi mieli katkaista välit, mutta se tuntuu pahalta. Mikä on Verkko-Kertun mielipide?

    Vastaus

    Jokaisella on oikeus päättää ihmissuhteistaan.

    Oletko puhunut asiasta vanhempiesi kanssa? Oletko kertonut, miltä sinusta tuntuu? Oletko kysynyt, miltä heistä tuntuu?

    Toivottavasti saatte juteltua asiasta!

  • Miksi ennen vanhaan oli käytössä eri nimityksiä kuin nykyään?

    28.2.2020

    Ennen vanhaan kehitysvammaisista käytettiin nimityksiä tylsämielinen, vajaamielinen, imbesilli, debiili ja idiootti.

    Epilepsia oli kaatumatauti ja cp-vammaisia kutsuttiin vajaaliikkeisiksi aivovauriolapsiksi.

    Miksi silloin joskun tuollaisia sanoja käytettiin?

    Nykyään idiootti on haukkumasana, epilepsia ei tarkoita että ihminen kaatuilee eivätkä cp-vammaiset ole koko ikäänsä lapsia.

    Vastaus

    Ihmisten tieto ja ymmärrys asioista lisääntyy ajan kuluessa. Samalla ihmisten käyttämä kieli ja sanojen merkitykset muuttuvat.

    Ennen vanhaan ei tiedetty yhtä paljon erilaisista vammoista tai sairauksista kuin nykyisin tiedetään.

    Mitä enemmän ihmiset tietävät esimerkiksi vammoista, sitä vähemmän heillä on niihin liittyviä vääriä käsityksiä ja ennakkoluuloja.

  • Rikosilmoitus

    28.2.2020

    Hei

    Pitäisikö minun tehdä rikosilmoitus tuosta Vähän käytetty -nettikaupasta, kun minua ei uskota, että minulla ei ole sellaista puhelinta, jolla olisin muka maksanut minun tilaamani dvd:n. Vaikka he väittävät mitä minulle.

    He sanovat minulle, että se on lähetetty kaksi kertaa ja sitten he eivät voi kuulemma lähettää sitä minulle kolmatta kertaa, koska en kuulemma ole hakenut sitä dvd:tä postista.

    Koska posti on sanonut minulle oikeesti, että heillä ei ole tullut sitä dvd:tä, jonka minä olen tilannut.

    Kukaan ei usko minua. Haukkuu vain valehtelijaksi.

    Vastaus

    Keneltä voisit pyytää apua asian selvittämisessä? Voisitko pyytää apua vaikkapa ohjaajalta?

    Toivottavasti asia selviää!

  • Ihme talvi ollut

    27.2.2020

    On ollut nyt ihme talvi, luntakin olisi ollut enemmän, mutta sataa vettä välillä. Kerkeää sulaa, että ruohotkin näkyy. Sellasta tämä talvi. Vai mitä Kerttu tuumii?

    Vastaus

    Etenkin Etelä-Suomessa on kyllä ollut todella lämmintä ja vähän lunta tänä talvena.

    Olisitko toivonut enemmän lunta?

  • Epilepsiakohtaus

    27.2.2020

    Se on epilepsia kohtaus ei epileptinen kohtaus, etkö sä tiedä?

    Vastaus

    Epilepsiakohtaus ja epileptinen kohtaus tarkoittavat samaa asiaa. Molempia ilmauksia käytetään.

  • Keskuspuiston ammattiopisto

    26.2.2020

    Hei

    Minä olen yrittänyt päästä Keskuspuiston ammattiopistoon. Vaikka he sanoivat minulle, että siellä olisi tyhjiä paikkoja, mutta silti minä en päässyt. Eli miksi he sanovat niin, kun en kumminkaan pääse. Olen tietääkseni hakenut sinne kolme kertaa, enkä ole päässyt, miksiköhän?

    Vastaus

    Kiva kuulla, että olet hakenut opiskelemaan. En valitettavasti osaa sanoa, miksi et ole vielä päässyt.

    Keskuspuiston ammattiopiston uusi nimi on Ammattiopisto Live. Heillä on paljon erilaisia opiskelumahdollisuuksia. Sinun kannattaa ottaa heihin yhteyttä.

    Ammattiopisto Liven verkkosivuilla kerrotaan erilaisista opiskelumahdollisuuksista. Sivuilla on myös numero, johon voit soittaa ja kysyä lisää.

    Pääset Ammattiopisto Liven sivuille tästä linkistä. (www.live.fi)

  • Epilepsia ja autokoulu

    25.2.2020

    Hei

    Minun äitini sanoi minulle, että epilepsiaa sairastavat ihmiset eivät saa mennä autokouluun lainkaan. Onko se totta ja jos sinä sanot että se ei ole totta, kukaan ei usko sinua?

    Vastaus

    Kyllä epilepsiaa sairastavat ihmiset voivat mennä autokouluun, jos epilepsia on hoidossa ja kohtauksia ei ole.

    Epileptikko voi joutua ajokieltoon, jos on riski, että hän saa epileptisen kohtauksen. Ajokiellon pituus riippuu aiemmista kohtauksista.

    Asiasta kannattaa puhua lääkärin kanssa.

    Voit lukea epilepsiasta ja ajokortista lisää Terveyskylä-sivustolta. (www.terveyskyla.fi) Sivusto ei ole selkokielinen.