Olet tässä:
 

Kysymykset ja vastaukset

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.

Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

  • Minua pelottaa se koronavirus

    24.2.2020

    Mitä jos se leviää koko maailmaan ja miljoonia ihmisiä kuolee siihen, kuten vaikka joskus ennen vanhaan vaikka johonkin ruttoon kuoli joistain kaupungeista kaikki ihmiset?

    Vastaus

    Sinun ei tarvitse pelätä koronavirusta.

    Koronavirus lähti leviämään Kiinasta vuoden 2019 lopussa. Suurin osa sairastuneista ihmisistä asuu Kiinassa.

    Tartuntoja on myös muualla maailmassa. Suomessa on todettu vain yksittäisiä tapauksia.

    Koronaviruksesta vakavasti sairastuneita ihmisiä on hyvin vähän. He ovat sairastuneet vakavasti, koska heillä on ollut myös jokin muu vakava sairaus.

    Suurimmalla osalla koronavirukseen sairastuneista oireet ovat lieviä.

    Koronaviruksen oireita ovat

    • korkea kuume
    • lihassärky
    • yskä
    • hengenahdistus
    • väsymys.

    Hyvä hygienia on paras tapa ehkäistä koronaviruksen ja kaikkien muidenkin virusten leviämistä.

    Näin huolehdit hygieaniasta:

    • Pese kädet usein huolellisesti vedellä ja saippualla.
    • Suojaa suusi, kun yskit tai aivastat. Käytä esimerkiksi nenäliinaa tai hihaa.
    • Älä yski tai aivasta kämmeneesi.

    Jos koronavirus leviäisi Suomessa, täällä olisi hyvät mahdollisuudet hoitaa sairastuneita.

    Ennen vanhaan ei ollut samanlaisia mahdollisuus ennaltaehkäistä ja hoitaa sairauksia.

    Voit olla ihan turvallisin mielin!

  • Vapaaehtoistyö

    13.2.2020

    Hei

    Miksi minusta tuntuu, että minun asuntolani ei tiedä, mikä on vapaaehtoistyö, vaikka väittää tietävänsä. Ja minä olen yrittänyt päästä vapaaehtoistyöhön. Mutta minua aina kielletään, aina pitää olla joku syy?

    Vastaus

    Vapaaehtoistyö on ilman palkkaa tehtävää auttamistyötä. Vapaaehtoistyö voi olla vaikkapa yhdessäoloa tai tapahtumissa auttamista.

    Tuetussa vapaaehtoistyössä saat tukea tukihenkilöltä tai vaikkapa toiselta vapaaehtoiselta. Mukana vapaaehtoistyössä voi olla myös henkilökohtainen avustaja.

    Vapaaehtoistyötä voi tehdä monissa järjestöissä ja esimerkiksi seurakunnissa.

    Jos haluat aloittaa vapaaehtoistyön, pohdi seuraavia kysymyksiä:

    • Mikä sinulle on tärkeää?
    • Missä olet hyvä?
    • Miten sinä haluat auttaa?
    • Millaiset tehtävät sinua kiinnostavat?
    • Mihin tarvitset tukea?

    Voit pohtia omia toiveitasi yhdessä vaikkapa läheisen ihmisen tai ohjaajan kanssa.

    Kun olet pohtinut, millainen vapaaehtoistyö sinua kiinnostaa, ota yhteyttä oman paikkakuntasi vapaaehtoistyön järjestäjään. Pyydä tarvittaessa apua vaikkapa ohjaajalta tai läheiseltä ihmiseltä.

    Vapaaehtoistyötä voi tehdä esimerkiksi monissa järjestöissä ja seurakunnissa.

    Vapaaehtoistyö.fi-sivustolla on tietoa eri paikkakuntien vapaaehtoistyöstä (www.vapaaehtoistyo.fi)

    Kerro vapaaehtoistoiminnan järjestäjälle toiveistasi. Kerro, mitä haluaisit tehdä. Kerro myös, missä tarvitset tukea.

    Voit myös mennä tutustumaan järjestöjen ja seurakuntien vapaaehtoistoimintaan.

    Esimerkiksi Kehitysvammatuki 57 järjestää vapaaehtoistyötä pääkaupunkiseudulla. Vapaaehtoistyö on auttamista erilaisissa tapahtumissa ja sitä kutsutaan vekkaritoiminnaksi.

    Tutustu Vekkaritoimintaan Kehitysvammatuki 57:n sivuilla (www.kvtuki57.fi)

  • Verneriin chat

    13.2.2020

    Tänne sais tulla sellainen Chat, jossa olisi vaan tyttöjä/naisia. Pojille erikseen, koska niitä kiinnosta pelit. Koska mulla itselläni ei oo ketään ystävää ja kaveria. Tänne sais tulla Chat, jossa voi jutella sellaisia ja ihan mistä vain uskaltaa puhua.

    Vastaus

    Verneri.netin sivuille ei valitettavasti ole tulossa chattia. Mutta lähiaikoina avataan uusi, helppokäyttöinen Kohdataan-palvelu. Kohdataan-palvelussa voi jutella ja tutustua uusiin ihmisiin.

    Kerron heti, kun palvelu avataan.

  • Lemmikki

    12.2.2020

    Hei

    Minulle tietääkseni sanottiin, että semmoista asuntoa ei ole olemassakaan, johon saa ottaa lemmikkieläimen. Ja jos sinä sanot, että semmoinen asunto on olemassa, niin kukaan ei usko sinua.

    Vastaus

    Hei

    Esimerkiksi Aspan vuokra-asuntoon lemmikin saa ottaa.

    Voit lukea Aspan vuokra-asunnon säännöt Aspan sivuilta. (www.aspa.fi)

    Asuntolaan tai ryhmäkotiin lemmikin ottaminen voi olla vaikeampaa. Joku muista asukkaista voi olla esimerkiksi allerginen. Eri paikoilla on erilaisia sääntöjä ja käytäntöjä.

  • Miksi tällaista asumismuotoa kutsutaan?

    12.2.2020

    Nyt asun asuntolassa, mutta saatan päästä asuntolan lähellä olevaan tukiasuntolaan asumaan. Kävisin asuntolassa syömässä ja kävisin asukkaiden kanssa joskus retkillä. Lääkkeet saisin asuntolasta ja apua kun tarvitsen. Miksi sellaista asumismuotoa kutsutaan?

    Haluaisin muuttaa tukiasuntoon, koska sinne voisin ottaa akvaarion ja siihen kaloja, mihin asuntolassa ei ole mahdollisuutta. Saisin viettää myös enemmän aikaa yksin eikä aina olisi niin kova meteli, kuten asuntolassa on, koska siellä on äänekkäitä asukkaita.

    Vastaus

    Eri kunnissa on erilaisia tapoja kutsua asumista ja tukea.

    En osaa siis sanoa, millä nimellä kuvailemaasi asumismuotoa kutsutaan sinun kunnassasi.

    Voisiko kyseessä olla esimerkiksi tuettu asuminen?

    Voisit kysyä asiaa vaikka ohjaajilta.

    Mutta kuulostaa hyvältä, että sinulla on mahdollisuus muuttaa tukiasuntoon. On tärkeää, että viihdyt kodissasi.

  • Naimisiin meno

    12.2.2020

    Miksi jotkut on sitten sanonut mulle, että laissa on sanottu, että mies ei voi ottaa naisen sukunimeä?

    Vastaus

    Valitettavasti en osaa sanoa, miksi sinulle on väitetty niin.

    Mutta hyvä, että kysyit asiaa minulta. Nyt se selvisi.

  • Haasteellinen ja ristiriitainen juttu

    12.2.2020

    Hei

    Mitä tarkoittaa haasteellinen ja ristiriitainen juttu, kun minulle sanotaan niin melkein aina?

    Vastaus

    Haasteellinen tai haastava tarkoittaa vaikeaa.

    Ristiriitainen tarkoittaa, että asiassa on vastakkaisia puolia.

    Eli haasteellinen ja ristiriitainen juttu tarkoittaa vaikeaa asiaa, jossa on erilaisia, vastakkaisia puolia. Asiassa voi olla esimerkiksi hyviä ja huonoja puolia.

    Jos keskustelukumppanisi käyttävät vaikeita sanoja, sinun kannattaa pyytää heitä selittämään sanat sinulle.

  • Kysymys unista

    12.2.2020

    Miksi näen joskus unia, joissa tapahtuvat asiat eivät ole totta?

    Olen monta kertaa nähnyt unta siitä, että minulla on oma koira. Oikeasti en voi ottaa omaa koiraa allergiani takia.

    Ja joskus olen nähnyt unta, että soitin tosi hyvin pianoa, vaikka en ole ikinä käynyt pianotunneilla, enkä osaa soittaa ollenkaan.

    Vastaus

    Kukaan ei varmasti tiedä, miksi näemme juuri sellaisia unia kuin näemme.

    Tutkijoilla on asiasta on kyllä monia näkemyksiä:

    Yhden näkemyksen mukaan unet ovat valmistautumista mahdollisiin uhkiin.

    Toisen käsityksen mukaan on täysin sattumaa, millaisia unia näemme.

    Kolmannen näkemyksen mukaan näemme yöllä unta kuluneen päivän tapahtumista.

    Tiede ei ole pystynyt todistamaan yhtään näistä näkemyksistä.

    Haaveiletko sinä omasta koirasta? Tai haluaisitko oppia soittamaan pianoa?

    Voisivatko unesi liittyä haaveisiin?

  • Kimppakämppä

    10.2.2020

    Mikä on kimppakämppä?

    Vastaus

    Kimppakämppä tarkoittaa useamman ihmisen yhteistä kotia.

    Kimppa tarkoittaa yhteistä. Kämppä tarkoittaa asuntoa tai kotia.

    Eli vaikkapa ystävykset voivat asua yhteisessä kodissa eli kimppakämpässä.

  • Opiskelu

    10.2.2020

    Mitenkä menetellään, koska uusi sopimus ja uudet säännöt ja ei ole koulutusta nykyiseen työhön, mitä on tehnyt 8 v., pessyt saapumiserän siivoustekstiilit? Ja oppisopimuksella laitoshuoltajaksi pitäs olla mukautettu, koska en tule pärjäämään normipuolella amk:ssa.

    Vastaus

    En valitettavasti osaa vastata, kun en tunne tilannettasi tarkemmin.

    Keneltä voisit kysyä asiasta? Tukeeko joku sinua työhön liittyvissä asioissa? Voisitko kysyä häneltä?

    Toivottavasti asia selviää!