Olet tässä:
 

Kysymykset ja vastaukset

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.

Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

  • Kotikaupungin lempinimi

    4.2.2020

    Asun Joensuussa ja toinen tätini käytti aikoinaan tästä lempinimeä Jokistati. Voiko kotikaupungista käyttää sellaista?

    Vastaus

    Kyllä kaupungeilla ja kaupunginosilla on lempinimiä. Eri ihmiset voivat käyttää erilaisia lempinimiä.

  • Vapaaottelu

    4.2.2020

    Jos toista ei saa lyödä, miksi vapaaottelusssa saa sitten lyödä toista?

    Vastaus

    Vapaaottelu on urheilulaji, jossa on säännöt. Säännöt määräävät, miten vapaaottelussa kamppaillaan. Tuomarit valvovat, että ottelijat noudattavat sääntöjä.

    Lisäksi ottelijat käyttävät suojavarusteita, kuten pehmustettuja hanskoja ja hammassuojia.

    Säännöillä ja suojavarusteilla varmistetaan, että kamppailu on turvallista.

  • Ystävänpäivä 2020

    30.1.2020

    Hei

    Miten aiot viettää ystävänpäivää? Lähetätkö ystävänpäiväkortteja ystävillesi?

    Vastaus

    Hei

    Ystävänpäivää vietetään 14. helmikuuta.

    Ystävänpäivänä toivotan ystäville ja tutuille hyvää ystävänpäivää. En yleensä lähetä ystävänpäiväkortteja. Se on kyllä kiva tapa.

    Miten sinä vietät ystävänpäivää?

  • Kristilliset lehdet

    30.1.2020

    Hei

    Mitä kristillisiä lehtiä on kehitysvammaiselle uskovaiselle?

    Vastaus

    Hei

    Tietääkseni kehitysvammaisille uskovaisille ei ole mitään omaa lehteä.

    Voisit kysyä esimerkiksi kirjastosta, mitä kristillisiä lehtiä heillä on. Voit lukea lehtiä kirjastossa tai lainata niitä kotiisi.

  • Instagram

    30.1.2020

    Hei

    Minä en tiedä, miksi minun äitini sanoi niin Instragmista, että siellä on hulluja. Kun ei edes käytä Instragramia eikä nettiä lainkaan kuten minä.

    Vastaus

    En osaa sanoa, miksi äitisi sanoi niin. Ehkä juuri sen takia, että hän ei tunne Instagramia?

    Vieraat asiat voivat herättää ihmisissä pelkoa ja epävarmuutta. Ehkä hän pelkää, että sinä kohtaat Instagramissa jotain, mikä on sinulle haitallista?

    Oletko kysynyt äidiltäsi, miksi hän sanoi Instagramista niin? Voisitteko jutella siitä, mitä äitisi ajattelee siitä, että sinä käytät Instagramia? Miltä se tuntuu äidistäsi?

    Voisit kertoa äidillesi myös omista ajatuksistasi ja tunteistasi. Vaikkapa siitä, miksi Instagram on sinulle tärkeä.

    Voisitteko lukea yhdessä Vernerin ohjeita Instagramin käyttöön?

    Pääsette Vernerin Instagram-ohjeisiin tästä linkistä.

  • Syntyvyyden lasku

    29.1.2020

    Mitä syntyvyyden laskun seurauksena tapahtuu?

    Uutisissa sanotaan, että se mullistaa yhteiskuntaa, muttei sanota miten. Eli voitko kertoa yksinkertaisesti, että mitä se meinaa?

    Vastaus

    Syntyvyyden lasku tarkoittaa sitä, että Suomeen syntyy vähemmän lapsia kuin ennen. Tämä tarkoittaa sitä, että suomalaisten määrä alkaa vähentyä.

    Kun suomalaisten määrä vähenee, vähenee myös työntekijöiden määrä. Työntekijät maksavat palkastaan veroa yhteiskunnalle. Yhteiskunta puolestaan maksaa veroilla palveluita.

    Veroilla maksetaan esimerkiksi

    • terveydenhoitoa
    • sosiaalipalveluita
    • koulutusta
    • opiskelua
    • yhteisiä rakennuksia.

    Kun työntekijöiden määrä vähenee, yhteiskunta saa vähemmän verotuloja. Eli yhteiskunnalla on vähemmän rahaa yhteisiin palveluihin.

    Suomalaiset päättäjät etsivät nyt ratkaisuja siihen, miten syntyvyyttä saadaan lisättyä.

  • Jälkiruaaksi mämmi

    29.1.2020

    Pääsiäisen aikaan sopii mämmi jälkiruuaksi. Vai mitä Kerttu?

    Vastaus

    Kyllä. Mämmi sopii hyvin jälkiruuaksi pääsiäisen aikana.

    Muita pääsiäisen ajan herkkuja ovat esimerkiksi suklaamunat ja pasha. Pasha valmistetaan perinteisesti rahkasta, voista, kermasta ja munista.

    Pidätkö sinä mämmistä, pashasta tai suklaamunista?

  • Jos ei osaa kirjoittaa omaa nimeä

    29.1.2020

    Minä joudun allekirjoittamaan joskus joitain papereita ja olen alkanut miettimään, että miten sitten tehdään, jos henkilön pitää allekirjoittaa jotain, mutta hän ei osaa tai pysty kirjoittamaan niihin itse omaa nimeä?

    Jos on vaikka syvästi kehitysvammainen, niin ei luultavasti osaa edes omaa nimeä kirjoittaa. Ja jos on halvaantunut, niin ei ehkä pysty tekemään sitä.

    Vastaus

    Hyviä pohdintoja.

    Vaikeasti kehitysvammaisella ihmisellä on usein edunvalvoja, jolla on oikeus allekirjoittaa asiakirjoja päämiehensä puolesta.

    Palveluja pitää myös mukauttaa eli muokata niin, että vammainen ihminen pystyy toimimaan yhdenvertaisesti muiden kanssa.

    Jos esimerkiksi passia hakeva henkilö ei pysty vamman takia allekirjoittamaan hakemusta, passiin merkitään nimikirjoituksen kohdalle pelkkä viiva.

  • Kerhot

    29.1.2020

    Hei

    Miksi minusta tuntuu, että minun asuntola kieltää kaikki minun harrastukset? Samoin tukihenkilö kieltää. Ja sitten he kieltävät minua menemästä minnekään, koska he ovat niin ilkeitä minulle. Eikä he ikinä kysy minun mielipidettä asiasta. Haukkuvat vain.

    Vastaus

    Hei

    Oletko kysynyt asuntolan ohjaajilta ja tukihenkilöltä, miksi he ovat kieltäneet jonkin harrastuksen?

    En usko, että he kieltävät asioita ilkeyttään. Heillä on kieltämiseen jokin syy.

    Yrittäkää löytää asiaan ratkaisu puhumalla. Yritä kertoa ystävällisesti, miltä sinusta tuntuu ja mitä toivot. Kuuntele rauhallisesti, mitä sanottavaa ohjaajilla ja tukihenkilöllä on. Yrittäkää löytää ratkaisu yhdessä.

    Mikä olisi sellainen harrastus, joka olisi sinun ja heidän mielestään sinulle hyvä ja sopiva?

    Tsemppiä!

  • Olenko ainoa, joka ei pelkää?

    29.1.2020

    Olenko minä ainoa, joka ei pelkää kauhuelokuvia oikeesti? Esimerkiksi Chucky-elokuvia?

    Vastaus

    Et varmasti ole ainoa, joka ei pelkää Chucky-elokuvia.

    Ihmiset tuntevat eri tavoin ja pelkäävät erilaisia asioita.