Kysymykset ja vastaukset
Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.
Poika leijona Korkeasaareen
29.5.2026
Hei
Pitikö poikaleijonan tulla takaisin Korkeasaareen? Mutta milloin?
Vastaus
Hei
Korkeasaareen muutti urosleijona eli poikaleijona viime vuoden lokakuussa.
Korkeasaaressa asuu nyt kaksi naarasleijonaa ja yksi uros.
Aiotko käydä kesällä Korkeasaaressa?
Arvostelu
27.5.2026
Kyllä saa arvostella, jos se on hyvää arvostelua.
Vastaus
Hei
Kyllä saa arvostella, jos sen tekee hyvin ja reilusti.
Hyvä arvostelu kohdistuu yleensä ihmisen tekoihin, ei ihmisen ominaisuuksiin, kuten ulkonäköön.
Hyvään arvosteluun ei kuulu toisen ihmisen haukkuminen tai loukkaaminen.
Kehitysvammaisuus ja avustaja
27.5.2026
Eihän kaikki kehitysvammaiset tarvitse avustajaa?
Vastaus
Hei
Kehitysvammaisuus tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää uusia asioita.
Kaikki kehitysvammaiset ihmiset eivät tarvitse avustajaa.
Hoitajien kiroilu
26.5.2026
Miksi hoitajat saavat asuntolassa kiroilla keskenään ja meille asukkaille?
Mutta jos joku asukas kiroilee, niin hoitajat ovat heti kieltämässä kiroilemisen asukkaalta. Ihan tyhmää, että vain hoitajat saavat kiroilla.
Vastaus
Hei
Hoitajat eivät saa kiroilla asiakkaille. Jos hoitaja kiroilee asiakkaalle, asiasta voi kertoa hoitajan esihenkilölle eli pomolle.
Voit myös jutella asiasta hoitajien kanssa.
Tsemppiä!
Väitöskirja
25.5.2026
Mikä on väitöskirja?
Vastaus
Hei
Väitöskirja on iso tutkimus, jonka tutkija tekee yliopistossa. Väitöskirjassa tutkija yrittää löytää uutta tietoa jostain tietystä aiheesta.
Esimerkiksi tutkija Sirpa Granö teki väitöskirjan siitä, millaista kehitysvammaisen ihmisen elämä on, kun hän haluaa jäädä vanhuuden eläkkeelle.
Hän keräsi ensin paljon tietoa aiheesta. Sitten hän kirjoitti aiheesta väitöskirjan eli pitkän tekstin. Väitöskirjassa hän kertoi tutkimuksen tulokset eli sen, millaista uutta tietoa hän oli saanut aiheesta.
Lue lisää: Erilaisia polkuja vanhuuden eläkkeelle
Kaksoiskansalaisuus
25.5.2026
Mitä tarkoittaa kaksoiskansalaisuus? Liittyykö se ulkomailla asumiseen ja opiskeluun?
Vastaus
Hei
Kaksoiskansalaisuus tarkoittaa sitä, että henkilöllä on kahden maan kansalaisuus. Henkilö voi olla esimerkiksi Suomen ja Ruotsin kansalainen.
Kaksoiskansalaisuuteen voi olla monia syitä.
Ulkomailla asuvalla tai opiskelevalla henkilöllä ei aina ole kahden maan kansalaisuutta. Mutta henkilö voi saada toisen maan kansalaisuuden silloin, jos hän on asunut pitkään ulkomailla.
Henkilöllä voi olla kahden maan kansalaisuus myös siksi, että hänen vanhempansa ovat kahdesta eri maasta.
Asuminen asuntolassa
25.5.2026
Miksi minun pitää asua jossain asuntolassa?
Minä osaisin asua yksinkin. Osaan käydä kaupassa ja muutenkin pitää huolen itsestäni.
Vastaus
Hei
Oletko jutellut asiasta esimerkiksi ohjaajan tai sosiaalityöntekijän kanssa?
Kerro ohjaajalle tai sosiaalityöntekijälle, että haluat asua yksin.
Eri kunnissa on tarjolla erilaisia asumisen vaihtoehtoja. Oma asunto voi olla esimerkiksi vuokra-asunto tai omistusasunto. Asunto voi olla myös osa asuntoryhmää, ryhmäkotia tai palvelutaloa.
Hyvinvointialue järjestää asumiseen myös tukea.
Voitte miettiä yhdessä ohjaajan tai sosiaalityöntekijän kanssa, millaisia taitoja sinulla on ja millaista tukea tarvitset.
Ohjaaja tai sosiaalityöntekijä voi kertoa sinulle, millaisia asumisen vaihtoehtoja kunnassasi on.
Lue lisää erilaisista tavoista asua sekä asumisen palveluista:
Kesätervehdys Heinolasta
25.5.2026
Mukavaa kesää kaikille osallistujille täältä Heinolasta!
Vastaus
Kiitos kivasta kesätervehdyksestä.
Mukavaa kesää sinullekin!
Hoitajat kieltävät sanomasta
25.5.2026
Miksi hoitajat kieltävät minua sanomasta, että toinen asukas on liian pieni ja että hänen pitää kasvaa? Miksi en saisi sanoa, että hän on liian lyhyt?
Vastaus
Hei
Toisen ihmisen ulkonäön tai ominaisuuksien arvostelu ei kuuluu hyviin tapoihin. Se voi loukata toisen ihmisen tunteita.
Muille ihmisille kannattaa puhua ystävällisesti. Siitä tulee yleensä molemmille hyvä mieli ja se lähentää.
Uimahallissa uiminen alasti
25.5.2026
Missä uimahallissa saa uida alasti?
Vastaus
Yrjönkadun uimahallissa on saa uida uimapuvulla tai alasti. Naisille ja miehille on omat uintipäivät.
Yrjönkadun uimahalli on Helsingissä.