Olet tässä:
 

Kysymykset ja vastaukset

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.

Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

  • Iik-viikko ja vapaa-aika

    22.5.2026

    Hei

    Eikö se ole niin, että Linnanmäen kauhuhahmoilla ei ole ikinä vapaa-aikaa, ei edes perheelle, koska he ovat aina töissä?

    Vastaus

    Hei

    Linnanmäen kauhuhahmojen esittäjillä on myös vapaa-aikaa.

    Mutta Iik-viikolla he ovat yöhön asti töissä Linnanmäellä.

  • Emeritusprofessori

    21.5.2026

    Mikä on emeritusprofessori? Mitä hän tekee töissä?

    Vastaus

    Emeritusprofessori on professori, joka on jäänyt eläkkeelle. Hänelle on yhä professorin arvonimi kunnioituksena pitkästä urasta.

    Yliopistossa professori voi

    • opettaa opiskelijoita
    • tehdä tutkimusta
    • kirjoittaa tieteellisiä artikkeleita ja kirjoja
    • ohjata väitöskirjoja.

    Kun professori jää eläkkeelle, hän ei yleensä enää tee täyttä työpäivää yliopistolla.

    Hän voi kuitenkin

    • jatkaa tutkimusta
    • kirjoittaa kirjoja tai artikkeleita
    • pitää luentoja
    • ohjata tutkijoita
    • osallistua keskusteluihin.
  • Kiitos Suomi

    21.5.2026

    Miksi itken?

    Osaan suomea ja olen oppinut.

    Lähden Ruotsiin kotiin seuraavalla viikolla. Olen kotona kolme viikkoa.

    Tulen Suomeen takaisin. Ja minun äiti, paras kaveri ja kaverin äiti tulevat myös.

    He eivät osaa Suomea. En tiedä, miten voin Suomea näyttää.

    En tiedä, miksi itken ja on paha olla?

    Kaikki on hyvin, kun Ruotsista tullaan minun luo. Silti itken.

    Kiitos Suomi.

    Vastaus

    Hei

    Joskus on vaikea tunnistaa, mistä paha olo johtuu.

    Joskus ihminen itkee myös silloin, kun asiat ovat hyvin.

    Minä itken aika usein. Itkeminen helpottaa oloani.

    Ehkä

    • sinua jännittää Ruotiin meno
    • sinulla on ikävä kotiin
    • sinua jännittää ystävän Suomeen tulo
    • sinusta tuntuu vaikealta matkustaa kahden maan välillä?

    Kun on paha olla, kannattaa jutella jonkun kanssa. Se voi helpottaa oloa.

    Yhdessä voi miettiä, mistä paha olo voi johtua.

    Myös mukavien asioiden tekeminen helpottaa yleensä oloa.

    Lue myös: Puhu huolista ja peloista

  • Ystävystyminen

    20.5.2026

    Mistä voisin saada ystäviä?

    Vastaus

    Hei

    Ihmisiin tutustuu yleensä paikoissa, joissa viettää itse paljon aikaa.

    Voit tutustua ihmisiin esimerkiksi

    • koulussa
    • töissä
    • harrastuksissa
    • tapahtumissa
    • kirjastossa
    • naapurustossa
    • kahviloissa
    • ravintoloissa.

    Kun tapaat kiinnostavan ihmisen, voit mennä juttelemaan. Juttele ensin jostain yleisestä asiasta, kuten säästä tai paikasta, jossa olette.

    Jos juttelu sujuu mukavasti, voit kertoa, että haluaisit tutustua paremmin. Jos toinenkin haluaa tutustua, voitte vaihtaa esimerkiksi puhelinnumeroita. Voit myös ehdottaa tapaamista.

    Jos tapaatte uudestaan, voitte jutella enemmän ja tutustua paremmin.

    Ystävällisyys lähentää ihmisiä. Siksi jutellessa kannattaa olla ystävällinen. Voit esimerkiksi sanoa uudelle tutulle jonkin kohteliaisuuden.

    Lue lisää vinkkejä tutustumiseen

  • Ystävän saaminen

    20.5.2026

    Mistä voisin saada ystäviä?

    Vastaus

    Hei

    Voit saada ystäviä esimerkiksi Vernerin kirjepalstalta. Palstalla moni etsii ystävää.

    Voit vastata muiden ilmoituksiin palstalla. Tai voit lähettää palstalle oman ilmoituksen.

    Jos vastaat ilmoitukseen, lähetä vastaus sähköpostilla osoitteeseen verneri@kvl.fi. Kerro vastauksessa, kenen ilmoitukseen vastaat. Kerro vastauksessa myös jotain itsestäsi.

    Jos lähetät palstalle oman ilmoituksen, lähetä ilmoitus sähköpostilla osoitteeseen verneri@kvl.fi. Kerro ilmoituksessa, että etsit ystävää. Kerro myös jotain itsestäsi. Voit kertoa esimerkiksi, mitä tykkäät tehdä vapaa-ajalla.

    Katso tarkemmat ohjeet kirjepalstalta. Pyydä tarvittaessa apua.

    Tästä linkistä pääset kirjeenvaihtopalstalle

  • Tekemistä kesällä

    20.5.2026

    Mitä voi tehdä kesällä kaverin kanssa?

    Vastaus

    Hei

    Kesällä voi esimerkiksi

    • syödä eväitä puistossa tai rannalla
    • katsoa auringonlaskua
    • tehdä kävelyretkiä
    • kuntoilla ulkokuntosalilla
    • tehdä retkiä metsään
    • pelata pelejä
    • syödä jäätelöä
    • katsoa elokuvia.

    Kesällä voi myös käydä

    • kirpputorilla
    • kesätapahtumissa
    • kirjastossa.

    Jos tykkää luonnosta ja kuvaamisesta, kannattaa osallistua Vernerin luontokuvakilpailuun.

    Lue ohjeet luontokuvakilpailuun

  • Työtoiminnan loppuminen

    19.5.2026

    Loppuuko kehitysvammaisten työtoiminta kokonaan?

    Vastaus

    Hei

    Työtoiminta on palvelu, jota hyvinvointialue tai kunta voi järjestää kehitysvammaiselle ihmiselle.

    Kehitysvammaisten työtoiminta ei ole loppumassa. Työtoiminta säilyy osana uutta vammaispalvelulakia.

  • Pitäminen ihmisenä

    19.5.2026

    En tiedä mitä ajatella. Suomessa minua halataan Afrikan ja Ruotsin takia.

    Ruotsi on minun maa. Isäni oli eteläafrikkalainen. En ole erikoinen, olen ulkomaalainen Suomessa.

    Mitä minun pitäisi ajatella?

    Minusta pitää tykätä ihmisenä, ei Afrikan ja Ruotsin takia.

    Olenko tyhmä, kun ajattelen näin? Mitä pitää tehdä?

    Vastaus

    Hei

    Et ole tyhmä. Ymmärrän hyvin ajatuksesi.

    Me kaikki olemme syntyneet jossain maassa. Ja meillä kaikilla on kotimaa. Nämä taustat vaikuttavat siihen, millaisia me olemme.

    Sinun synnyinmaasi ja kotimaasi vaikuttavat siihen, kuka olet. Mutta sinussa on monia muitakin puolia.

    Uskon, että sinusta tykätään ihmisenä. Ei vain taustojesi takia.

    Voit kertoa ihmisille, miltä sinusta tuntuu. Voit kertoa, että haluat, että sinusta tykätään ihmisenä.

    Tsemppiä!

  • Diplomi-insinööri

    18.5.2026

    Mitä diplomi-insinööri tekee töissä?

    Vastaus

    Hei

    Diplomi-insinööri voi tehdä monenlaisia töitä.

    Työ voi olla esimerkiksi

    • tuotteiden suunnittelua
    • ongelmien ratkaisemista
    • ohjelmointia
    • johtamista
    • laskelmien tekemistä
    • testausta.
  • Diplomit

    18.5.2026

    Mitä ovat tanssidiplomi ja lukudiplomi?

    Vastaus

    Hei

    Lukudiplomi suoritetaan yleensä koulussa.

    Kun oppilas suorittaa lukudiplomin, hän lukee tietyn määrän kirjoja ja tekee niistä tehtäviä. Kun oppilas on lukenut kirjat ja tehnyt tehtävät, hän saa diplomin eli todistuksen.

    Tanssidiplomi suoritetaan yleensä tanssikoulussa. Tanssidiplomi voi tarkoittaa esimerkiksi tanssiopintojen suorittamista.