Kysymykset ja vastaukset
Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.
Kehitysvammaisuus ja avustaja
27.5.2026
Eihän kaikki kehitysvammaiset tarvitse avustajaa?
Vastaus
Hei
Kehitysvammaisuus tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää uusia asioita.
Kaikki kehitysvammaiset ihmiset eivät tarvitse avustajaa.
Hitaan puheen kuuntelu
9.4.2026
Miksi jotkut ihmiset kokevat, että hidas puhe sekoittaa aivojen toimintaa? Jos joku toinen ihminen puhuu hitaasti, miksi meidän kehitysvammaisten aivoissa tuntuu ahdistavalta kuunnella hidasta puhetta?
Vastaus
Hei
Jos oma ajattelu on nopeaa, hidas puhe voi tuntua ahdistavalta. Silloin toisen puhe ja oma ajattelu kulkevat eri rytmissä.
Voi tuntua esimerkiksi siltä, että joutuu odottamaan seuraavia sanoja. Silloin omat ajatukset voivat katketa ja voi unohtaa asioita. Tämä voi tuntua kuormittavalta.
Esivaihdevuosien oireet ja haastava käytös
19.3.2026
Miksi meidän kehitysvammaisten naisten esivaihdevuosien oireita hoidetaan haastavana käytöksenä?
Vastaus
Hei
Esivaihdevuodet voivat aiheuttaa esimerkiksi mielialan vaihtelua, ärtyneisyyttä ja levottomuutta.
Esivaihdevuosien oireet näkyvät jokaisella ihmisellä omalla tavallaan. Siksi oireita voi olla vaikea tunnistaa.
Jos kehitysvammaisen naisen esivaihdevuosien oireita ei tunnisteta, niitä saatetaan hoitaa haastavana käytöksenä.
Lue lisää vaihdevuosista selkokielellä: Vaihdevuodet (pdf-tiedosto)
Kehitysvamma ja Touretten syndrooma
18.3.2026
Voiko kehitysvammaisella henkilöllä esiintyä Touretten syndrooma liitännäisenä?
Vastaus
Hei
Kyllä kehitysvammaisella henkilöllä voi olla Touretten syndrooma eli oireyhtymä liittännäisenä.
Touretten syndrooma on aivoihin liittyvä häiriö, joka aiheuttaa tic-oireita.
Tic-oireet ovat liikkeitä tai ääniä, joita ihminen ei tee tahallaan.
Esimerkiksi tic-oireista:
Tic-oireita voi joskus pidätellä jonkin aikaa, mutta niitä ei voi estää.
Kehitysvamma ja lapsen kehitys
10.3.2026
Jos on lapsena kehittynyt täysin normaalisti, niin voiko silloin olla kehitysvammainen?
Vastaus
Hei
Kehitysvamma tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää uusia asioita.
Kehitysvamma syntyy ennen aikuisuutta. Jos lapsi on kehittynyt ja oppinut tavalliseen tapaan, hänellä ei yleensä ole kehitysvammaa.
Kehitysvamma todetaan yleensä lapsuudessa. Joskus harvoin kehitysvamma todetaan vasta aikuisuudessa.
Lue myös: Kehitysvammaisuus
Vammautuminen
10.3.2026
Voiko hukkuminen aiheuttaa kehitysvamman?
Vastaus
Hei
Jos lapsi on veden alla liian pitkään, hänen aivonsa eivät saa happea. Tämä voi aiheuttaa kehitysvamman.
Eri ihmisillä eri oikeudet
5.3.2026
Miksi eri ihmisillä on erilaiset oikeudet? Miksi esimerkiksi joku saa olla parisuhteessa, kun joku toinen ei saa olla?
Vastaus
Hei
Oikeus päättää omasta parisuhteesta on ihmisoikeus. Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille.
YK:n vammaissopimus turvaa vammaisille ihmisille samat oikeudet kuin muille.
Lue myös: Vammaissopimus turvaa oikeudet
Haastava käyttäytyminen
26.2.2026
Mikä aiheuttaa kehitysvammaisilla ihmisillä haastavaa käytöstä?
Voiko kehitysvammainen saada haastavaa käytöstä, jos on itse kiinnostunut puhumaan ja kirjoittamaan koko ajan kehitysvamma-aiheesta ja muut kieltävät puhumasta tai kirjoittamasta siitä?
Ja onko jumitus kehitysvamma-ihmisellä silloin, jos sillä on kehitysvamma-ekko?
Vastaus
Hei
Haastavaa käytöstä voivat aiheuttaa monenlaiset asiat, kuten
Myös mielenterveyden ongelmat, kuten ahdistus ja masennus voivat aiheuttaa haastavaa käytöstä.
Sekin voi aiheuttaa haastavaa käyttäytymistä, että haluaa puhua tai kirjoittaa koko ajan kehitysvammaisuudesta ja muut kieltävät sen.
Erityisiin kiinnostuksiin voi liittyä myös jumitusta.
Oppimisvaikeudet ja adhd
20.2.2026
Liittyykö oppimisvaikeudet adhd:hen?
Vastaus
Hei
Oppimisvaikeudet ovat eri asia kuin adhd, mutta oppimisvaikeudet voivat liittyä adhd:hen.
Adhd tarkoittaa aktiivisuuden ja tarkkaavuuden vaikeuksia.
Adhd voi aiheuttaa esimerkiksi
Lue myös: Adhd
Kohtuulliset mukautukset
18.2.2026
Mitä ovat kohtuulliset mukautukset?
Vastaus
Hei
Kohtuulliset mukautukset ovat järjestelyjä, jotka auttavat vammaista henkilöä esimerkiksi opiskelussa tai työnteossa.
Kohtuullinen mukautus voi olla esimerkiksi