Kysymykset ja vastaukset
Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.
Sossun vaihtaminen
18.6.2026
Miten sosiaalityöntekijän pystyy vaihtamaan?
Vastaus
Hei
Jos haluat vaihtaa sosiaalityöntekijää, kerro asiasta omalle sosiaalityöntekijällesi tai hänen esimiehelleen. Kerro, miksi haluat vaihtaa sosiaalityöntekijää.
Voit kertoa asiasta kasvokkain, puhelimessa tai sähköpostilla.
Pyydä apua, jos asian hoitaminen tuntuu vaikealta.
Voit pyytää apua esimerkiksi
Voit kysyä apua myös sosiaalipalvelujen neuvonnasta.
Sinulla on oikeus tulla kuulluksi ja saada apua tavalla, jonka ymmärrät. Sosiaalityöntekijän tehtävä on auttaa sinua.
Päivätoiminta ja viihtyminen
11.6.2026
Ei osaa auttaa päivätoiminnassa.
Vastaus
Hei
Jos ei kukaan päivätoiminnassa osaa auttaa, voit pyytää apua myös sosiaalityöntekijältä tai läheiseltä ihmiseltä.
Tsemppiä!
Päivätoiminnassa viihtyminen
10.6.2026
Mikä päivätoiminnassa on hyvin, mikä huonosti?
Mitä päivätoiminnassa voisi muuttaa?
Ohjaaja ryhmäkodilla ei osaa auttaa tämän kanssa.
Vastaus
Hei
Voisit jutella asiasta päivätoiminnan ohjaajan kanssa.
Miettikää ensin, mikä päivätoiminnassa on hyvin, mikä huonosti.
Miettikää sitten, mitä päivätoiminnassa voisi muuttaa.
Tsemppiä!
Päivätoiminnasta
10.6.2026
Puhuttiin tänään sosiaaliohjaajan ja ryhmäkodin ohjaajan kanssa, että ei ole muuta paikkaa kuin päivätoiminta tällä hetkellä. En tykkää olla päivätoiminnassa mukana.
Vastaus
Hyvä, että juttelitte!
Kerroitko, ettet tykkää olla päivätoiminnassa?
Voisit miettiä yhdessä ohjaajan kanssa, miten viihtyisit päivätoiminnassa paremmin.
Selvitä yhdessä ohjaajan kanssa
Pohtikaa sitten, mitä päivätoiminnassa voi muuttaa.
Tsemppiä!
Työmatkojen maksaminen
8.6.2026
Milloin se muuttuu, ettei työtoimintaan ja tuettuun työhön makseta työmatkoja?
Vastaus
Hei
Voisit kysyä asiaa vammaispalveluista esimerkiksi sosiaalityöntekijältä.
Matkojen maksaminen tuettuun työhön vaihtelee eri hyvinvointialueilla. Jotkut hyvinvointialueet maksavat matkat tuettuun työhön.
Kehitysvammaisella henkilöllä on myös oikeus saada maksuttomat matkat työtoimintaan, jos hänen on erityisen vaikea käyttää julkista liikennettä.
Maksuttomat työmatkat
8.6.2026
Ei minulla ole varaa maksaa työmatkoja, kun jollakin pitää pystyä maksamaan laskut, vuokra ja elämä. Oikeasti rahatilanne on tosi tiukka.
Vastaus
Hei
Minulta kysyttiin aikaisemmin, milloin työmatkat muuttuvat maksullisiksi.
Kaikilla ei muutu työmatkat maksullisiksi.
Jotkut hyvinvointialueet maksavat työmatkat tuettuun työhön.
Kehitysvammaisella henkilöllä on oikeus saada maksuttomat matkat työtoimintaan, jos hänen on erityisen vaikea käyttää julkista liikennettä.
Omista työmatkoista voi kysyä esimerkiksi ohjaajalta tai vammaispalveluiden sosiaalityöntekijältä. Heiltä voi pyytää myös apua, jos rahatilanne on vaikea.
Tsemppiä!
Asuminen ja syntymäpäivä
8.6.2026
Hei
Ei ollut syntymäpäivien tapa muuttunut. Sain syntymäpäivälahjan vain viikon myöhässä ohjaajalta. Ei ollut kukaan muistanut antaa.
Sain kaksi paria sukkia, villasukat ja kaksi hoitavaa shampoota ja kortin.
Vastaus
Hei
Tosi mukava kuulla, että sait lahjan.
Onnea vielä kerran!
Bussilipun arvo
1.6.2026
Päivätoiminnassa ladattiin tänään bussilippu. Toiselta bussikortilta siirrettiin arvo päivätoiminnan bussilippuun.
Harmittaa, kun arvo siirrettiin päivätoiminnan bussillippulle. Arvo ei ole enää käytössä omassa bussilipussa.
Mitä voisin tehdä asialle? Miten saisin takaisin arvon omalle bussilipulle?
Vastaus
Hei
Ymmärrän, että tilanne harmittaa. Bussikortin arvo on tärkeää, että pääset matkustamaan.
Juttele asiasta päivätoiminnan työntekijän kanssa.
Kysy häneltä, miksi arvo siirrettiin päivätoiminnan bussikortille.
Kerro, että haluaisit arvon omalle bussikortillesi.
Voit pyytää apua myös asumisen ohjaajalta, läheiseltä ihmiseltä tai sosiaalityöntekijältä.
Toivottavasti asia selviää!
Kehitysvammaisuus ja avustaja
27.5.2026
Eihän kaikki kehitysvammaiset tarvitse avustajaa?
Vastaus
Hei
Kehitysvammaisuus tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää uusia asioita.
Kaikki kehitysvammaiset ihmiset eivät tarvitse avustajaa.
Hoitajien kiroilu
26.5.2026
Miksi hoitajat saavat asuntolassa kiroilla keskenään ja meille asukkaille?
Mutta jos joku asukas kiroilee, niin hoitajat ovat heti kieltämässä kiroilemisen asukkaalta. Ihan tyhmää, että vain hoitajat saavat kiroilla.
Vastaus
Hei
Hoitajat eivät saa kiroilla asiakkaille. Jos hoitaja kiroilee asiakkaalle, asiasta voi kertoa hoitajan esihenkilölle eli pomolle.
Voit myös jutella asiasta hoitajien kanssa.
Tsemppiä!