Kysymykset ja vastaukset
Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.
Hakaristi
22.1.2026
Moi Kerttu
Me katsottiin dokumentti hakarististä. Siinä kerrottiin, että hakaristi ei ollut natsien keksimä. Se oli alun perin intialaisen keksimä. Natsit pilasivat hakaristin maineen, kun alun perin hakaristi oli hyvää tarkoittava merkki.
Dokumentissa sanottiin, että kohta hakaristiä saa käyttää ihan vapaasti ja että sen maine puhdistetaan niin, että se tarkoittaa taas hyvää.
Uskotko siihen, että hakaristin maine on puhdistettu ja se tarkoittaa taas hyvää?
Vastaus
Moi
Natsit eivät tosiaan keksineet hakaristia. Hakaristia käytettiin aikaisemmin esimerkiksi Intiassa.
Hakaristin maine ei kuitenkaan ole puhdistettu. Hakaristi tarkoittaa yhä monille ihmisille pahoja asioita.
Vain elämää ja miesosallistujat
27.5.2025
Miksi Vain elämää -ohjelmassa on miehiä aina enemmän kuin naisia?
Vastaus
Hei
Hyvä kysymys!
En valitettavasti osaa vastata.
Voiko olla, että Suomessa on enemmän tunnettuja mieslaulajia?
Tai haluavatko miehet naisia enemmän osallistua Vain elämää -ohjelmaan?
Pelot 1980-luvulla
6.5.2025
Hei
Mitä sellaista sinä ja muut lukijat pelkäsitte 1980-luvulla, mikä nykyään tuntuu turhalta?
Vastaus
Hei
Minä pelkäsin 1980-luvulla haita, koska olin katsonut Tappajahai-elokuvan.
Nykyään se tuntuu turhalta.
Mitä sinä pelkäsit 1980-luvulla?
Kauhuelokuvien katsominen yksin
16.3.2025
Hei
Minä joudun katsomaan kaikkia kauhuelokuvia yksin, kun kukaan ei suostu katsomaan niitä minun kanssani.
Sitten jotkut ihmettelevät, miksi katson niitä, eikö minua pelota.
Tuskin. Miksi pitäisi?
Vastaus
Hei
Aikuinen voi hyvin katsoa kauhuelokuvia yksin, jos ne eivät pelota liikaa.
Ihmiset ovat tässäkin asiassa erilaisia. Toiset pelkäävät herkemmin kuin toiset.
Tärkeintä on tuntea omat rajansa. Jos kauhuelokuvat pelottavat kovasti, niitä ei kannata katsoa ainakaan yksin.
Myös elokuvien ikärajoja on tärkeää noudattaa.
Pelle-elokuvat
7.3.2025
Mitä kaikkia kauhuelokuvia on, joissa esiintyy pelle?
Vastaus
Hei
Pellejä esiintyy monissa kauhuelokuvissa, kuten Se ja Poltergeist.
Molemmat elokuvat ovat pelottavia. Niiden ikäraja on 16 vuotta. En suosittele niiden katsomista ainakaan yksin.
Pelle Hermanni Yle Areenassa
7.1.2025
Hei
Miksi Pelle Hermanni -sarja on poistettu Yle Areenasta?
Vastaus
Hei
Sarjat eivät ole Yle Areenassa pysyvästi.
Pelle Hermanni saattaa tulla jossain vaiheessa myös takaisin Yle Areenaan.
Julkkiksien haukkuminen
6.11.2024
Moi
Miksi noita julkkiksia koko ajan haukutaan? Esimerkiksi et he eivät huolehdi lapsista?
Vastaus
Kaikenlainen haukkuminen on väärin.
Julkkiksia arvostellaan muita helpommin, koska he ovat paljon esillä esimerkiksi televisiossa, netissä ja somessa.
Haukkuminen on kuitenkin aina väärin. Se satuttaa.
MTV 3:n ohjelma
21.10.2024
Mikä ohjelma on meneillään MTV 3:lla?
Vastaus
Hei
Juuri nyt MTV 3:lla on meneillään Kauniit ja rohkeat.
Katsotko usein MTV 3:a?
Vain elämää ja miehet
8.5.2024
Miksi aina aloitetaan miehistä Vain elämää -sarjassa?
Vastaus
Hei
Onko tosiaan niin, että Vain elämää -sarjassa aloitetaan aina miehistä?
Jos näin on, voisiko se olla vain sattumaa?
Elokuvateatterin ensi-ilta
31.1.2024
Hei
Mikä on ensi-ilta elokuvateattereissa?
Vastaus
Hei
Kun uusi elokuva esitetään ensimmäisen kerran elokuvateatterissa, sitä kutsutaan elokuvan ensi-illaksi.