Olet tässä:
 

Kysymykset ja vastaukset

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.

Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

  • Kiitos Suomi

    21.5.2026

    Miksi itken?

    Osaan suomea ja olen oppinut.

    Lähden Ruotsiin kotiin seuraavalla viikolla. Olen kotona kolme viikkoa.

    Tulen Suomeen takaisin. Ja minun äiti, paras kaveri ja kaverin äiti tulevat myös.

    He eivät osaa Suomea. En tiedä, miten voin Suomea näyttää.

    En tiedä, miksi itken ja on paha olla?

    Kaikki on hyvin, kun Ruotsista tullaan minun luo. Silti itken.

    Kiitos Suomi.

    Vastaus

    Hei

    Joskus on vaikea tunnistaa, mistä paha olo johtuu.

    Joskus ihminen itkee myös silloin, kun asiat ovat hyvin.

    Minä itken aika usein. Itkeminen helpottaa oloani.

    Ehkä

    • sinua jännittää Ruotiin meno
    • sinulla on ikävä kotiin
    • sinua jännittää ystävän Suomeen tulo
    • sinusta tuntuu vaikealta matkustaa kahden maan välillä?

    Kun on paha olla, kannattaa jutella jonkun kanssa. Se voi helpottaa oloa.

    Yhdessä voi miettiä, mistä paha olo voi johtua.

    Myös mukavien asioiden tekeminen helpottaa yleensä oloa.

    Lue myös: Puhu huolista ja peloista

  • Kotiin Ruotsiin

    3.5.2026

    Olen Suomessa ja menossa kotiin Ruotsiin.

    Osaan suomea tosi hyvin. Opettelin sitä lapsena jo. Täällä ihmetyttää toinen maa Etelä-Afrikka. Minun kansalaisuus on Ruotsi ja Etelä-Afrikka. Onko se paha asia?

    Minusta tuntuu, että Afrikan jälkeen minusta ei pidetä.

    Ruotsiin olen syntynyt ja kasvanut. Afrikassa olen kolme kertaa käynyt Etiopian kautta. Tukholma, Etiopia ja Johannesburg. Kaukana täältä.

    Äiti kieltää menemästä Afrikkaan. Äiti on ollut minun mukana, koska minun juuret täytyy selvittää.

    Mitä pitäisi ajatella Suomesta?

    Olen maailmanmatkaaja. Ei tunnu hyvältä.

    Vastaus

    Hei

    Ei ole paha asia, että sinulla on kaksi kansalaisuutta. Minusta se on hieno asia!

    Kurjaa, että sinusta tuntuu, ettei sinusta pidetä afrikkalaisuuden takia. Ketään ei saa syrjiä kansalaisuuden takia. Se on väärin.

    Ymmärrän hyvin, että haluat selvittää juuresi. Hyvä, jos äitisi auttaa sinua siinä.

    Toivottavasti juurien selvittäminen helpottaa oloasi.

    Juttele asiasta sellaisten ihmisten kanssa, jotka kuuntelevat sinua. Sekin voi parantaa oloasi.

    Tsemppiä!

  • Ikävä kotiin

    17.4.2026

    Heissan

    Minun kotimaa on Ruotsi. Minulla on auto ja on Ruotsin rekisterikilpi autossa.

    Elämä on rankkaa. Ikävä on järjetön kotiin.

    Menen äitiä katsomaan hänen autolla, joka on minulla.

    Suomessa on kaikki hyvin, ikävä äitiä.

    Miksi on ikävä kotimaahan itkemiseen asti?

    Vastaus

    Heissan

    Hyvä, että pääset katsomaan äitiä. Toivottavasti se helpottaa ikävään.

    Ikävä kertoo siitä, että kotimaa ja äiti ovat sinulle tärkeitä.

    Me ikävöimme asioita, jotka ovat meille tärkeitä.

    Kun on kova ikävä, on hyvä itkeä. Itkeminen helpottaa yleensä oloa.

    Ikävästä kannattaa myös jutella jonkun kanssa, joka kuuntelee. Puhuminenkin helpottaa yleensä oloa.

    Tsemppiä!

  • Paha olla

    17.4.2026

    Kellään ei varmaan ole niin paha olla kun minulla on nyt. Miksi näin?

    Olen ruotsalainen ja kiinnostaa Suomi. Ruotsiin olen lähdössä. Suomessa ei haittaa, että olen Ruotsin ja Etelä-Afrikan kansalainen. En ole tumma, äiti on tumma. Äiti on ollut Suomessa minun kanssani.

    Afrikka on kaunis paikka. Oletko käynyt? Johannesburgh, Capetown?

    Haittaako sinua Afrikka? Kaunis paikka.

    Vastaus

    Hei

    Olen pahoillani, että sinulla on paha olla.

    Onko sinulla paha olla Ruotsiin lähdöstä?

    Oletko kertonut pahasta olosta jollekin ihmiselle, joka kuuntelee sinua?

    Pahan olon kanssa ei pidä jäädä yksin. Jo pahasta olosta puhuminen voi helpottaa oloa.

    En ole ikinä käynyt Etelä-Afrikassa. Olisi ihana käydä!

    Olen nähnyt Etelä-Afrikasta kuvia. Siellä on todella kaunista, kuten kirjoitit.

    Minua ei haittaa Afrikka. Päinvastoin! Afrikka on minusta upea ja kiinnostava maanosa. Olisi mukava tutustua Afrikkaan vielä paremmin.

    Onneksi minulla on ystäviä ja tuttuja, jotka ovat kotoisin Afrikasta.

    Olen käynyt Afrikassa vain Marokossa. Se on maa Pohjois-Afrikassa.

    Toivon, että paha olosi helpottaa. Juttele asiasta jonkun kanssa, joka kuuntelee sinua.

    Lue myös: Puhu huolista ja peloista

  • Ikävistä muistoista eroon

    2.4.2026

    Kerro minulle, miten minä pääsen ikävistä muistoista eroon?

    Sellaisista vanhoista ja ikävistä muistoista, jotka pyörivät mielessä ja ahdistavat minua. Ilkeistä sanoista ja teoista, joita olen joskus kauan sitten sanonut ja tehnyt, mutta jotka ovat nyt menneisyyttä. Eikä niille enää voi mitään.

    Miten niistä pääsee eroon, kun ne aiheuttavat minulle pahan mielen ja ahdistusta?

    Vastaus

    Hei

    Me kaikki olemme tehneet menneisyydessä virheitä ja toimineet väärin. Se on inhimillistä. Voit antaa itsellesi anteeksi.

    Ikävistä muistoista ja tunteista ei pääse eroon. Mutta ne voi oppia hyväksymään.

    Muistot ja tunteet tulevat ja menevät. Niitä ei kannata yrittää estää.

    Kun mieleesi tulee ikäviä muistoja ja tunteita, anna niiden tulla ja olla.

    Voit todeta itsellesi:

    Nyt nämä muistot ja tunteet taas tulivat. Ei tunnu mukavalta, mutta ei hätää. Nämä ovat vain muistoja ja tunteita. Ne menevät ohi.

    Vaikeista muistoista ja tunteista kannattaa myös jutella jonkun kanssa. Puhuminen helpottaa yleensä oloa.

  • Haastavasta käytöksestä

    29.3.2026

    Minulla on keskiasteinen kehitysvamma ja osaan ihan hyvin kertoa, jos minulla on vaikka paha mieli tai joku harmittaa.

    Vastaus

    Hei

    Mukava kuulla, että osaat kertoa tunteistasi.

    Jollekin toiselle tunteiden tunnistaminen ja niistä puhuminen voi olla vaikeaa.

    Niin sanottuja haastavia tilanteita voivat aiheuttaa monenlaiset muutkin asiat, kuten kuormitus, sairaudet tai vaikka kipu.

  • Haastava käytös

    26.3.2026

    Miksi kehitysvammaisten kohdalla puhutaan aina haastavasta käytöksestä, jos on vaikka paha mieli, itkettää tai on vain huono päivä?

    Muiden ihmisten kohdalla puhutaan, että on vaikka paha päivä, mutta kehitysvammaisten ihmisten kohdalla puhutaan aina haastavasta käytöksestä, miksi?

    Vastaus

    Hei

    Olet oikeassa. Jokaisella on joskus huono olo tai paha päivä.

    Kehitysvamma-alan työntekijät puhuvat tosiaan haastavista tilanteista ja haastavasta käytöksestä.

    Kun ihmisellä on kehitysvamma, hänen voi olla esimerkiksi vaikea kertoa omista tunteista muille. Silloin esimerkiksi kipu tai paha olo voi aiheuttaa käytöstä, jonka muut ihmiset kokevat haastavana.

  • Paha olo ja ikävä

    11.3.2026

    Miksi on paha olla nyt Suomessa?

    Kaikki on hyvin ja saan ajaa autoa. Osaan suomea jo paljon. Ja muut puhuvat myös ruotsia Suomessa.

    En saa lähteä kotiin. Ikävä on valtava, miksi?

    Vastaus

    Hei

    En valitettavasti tiedä, miksi sinun on paha olla Suomessa.

    Voiko paha olo johtua koti-ikävästä?

    Oletko jutella pahasta olosta ja ikävästä jonkun kanssa? Juttelu voi helpottaa oloa.

    Millaisia asioita ikävöit Ruotsissa? Kaipaatko Suomeen jotain uutta? Mitä se voisi olla?

    Suosittelen juttelemaan asiasta jonkun sellaisen ihmisen kanssa, joka kuuntelee sinua.

  • Seksuaalineuvojan kysymykset lukematta

    3.2.2026

    Hei

    Täällä Vernerissä on tuo seksuaalineuvoja, jolta voi kysyä esimerkiksi seksiin liittyviä asioita. Miten minä voisin jättää sen seksuaalineuvojan kysymykset ja vastaukset lukematta?

    Minulle tulee niistä vain jotenkin paha mieli tai sellainen olo, että minä en tykkää niistä kysymyksistä.

    Vastaus

    Hei

    Ymmärrän hyvin.

    Seksuaalineuvojan kysymykset ja vastaukset näkyvät vain seksuaalineuvojan sivuilla.

    Sinun ei tarvitse mennä seksuaalineuvojan sivuille, jos et halua.

  • Aikuisten elämä pelottaa

    22.1.2026

    Hei!

    Mitä pitää tehdä, kun aikuisten elämä pelottaa minua? Sellaiset asiat kuin seksi, parisuhde ja alkoholin käyttö pelottavat minua.

    Mitä minun pitäisi tehdä, kun minua pelottaa olla aikuinen?

    Vastaus

    Hei

    Ymmärrän hyvin, että sinua pelottaa olla aikuinen.

    Et ole ainoa, jota aikuisuus pelottaa. Myös seksi, parisuhde ja alkoholin käyttö pelottavat monia.

    Jokaisen ihmisen aikuisuus on omanlaista. Kaikkien aikuisuuteen ei kuulu seksi, parisuhde tai alkoholin käyttö.

    On paljon aikuisia, jotka eivät ole parisuhteessa tai halua seksiä. On paljon aikuisia, jotka eivät käytä alkoholia.

    Jokainen päättää itse, millaisia asioita omaan aikuisuuteen kuuluu.

    Sinun ei tarvitse käyttää alkoholia, tehdä seksiä tai olla parisuhteessa, jos et halua. Jos haluat, voit tutustua näihin asioihin kaikessa rauhassa, omaan tahtiisi.

    Sinun kannattaa myös jutella näistä asioista luotettavien ja turvallisten ihmisten kanssa. Sinun kannattaa kertoa, että nämä asiat pelottavat sinua. Yleensä juttelu lievittää pelkoa ja helpottaa oloa.

    Tsemppiä!