Kysymykset ja vastaukset
Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.
Palkkatöistä leikkaaminen
10.6.2026
Miksi palkkatöistä leikataan?
Vastaus
Hei
Suomen hallitus on leikannut monista tuista ja palveluista, koska se haluaa säästää rahaa. Tämä voi vaikuttaa kehitysvammaisten ihmisten palkkatöihin.
Hallitus on leikannut esimerkiksi järjestöjen rahoitusta. Järjestöt tukevat kehitysvammaisten ihmisten työllistymistä palkkatöihin.
Työmatkojen maksaminen
8.6.2026
Milloin se muuttuu, ettei työtoimintaan ja tuettuun työhön makseta työmatkoja?
Vastaus
Hei
Voisit kysyä asiaa vammaispalveluista esimerkiksi sosiaalityöntekijältä.
Matkojen maksaminen tuettuun työhön vaihtelee eri hyvinvointialueilla. Jotkut hyvinvointialueet maksavat matkat tuettuun työhön.
Kehitysvammaisella henkilöllä on myös oikeus saada maksuttomat matkat työtoimintaan, jos hänen on erityisen vaikea käyttää julkista liikennettä.
Maksuttomat työmatkat
8.6.2026
Ei minulla ole varaa maksaa työmatkoja, kun jollakin pitää pystyä maksamaan laskut, vuokra ja elämä. Oikeasti rahatilanne on tosi tiukka.
Vastaus
Hei
Minulta kysyttiin aikaisemmin, milloin työmatkat muuttuvat maksullisiksi.
Kaikilla ei muutu työmatkat maksullisiksi.
Jotkut hyvinvointialueet maksavat työmatkat tuettuun työhön.
Kehitysvammaisella henkilöllä on oikeus saada maksuttomat matkat työtoimintaan, jos hänen on erityisen vaikea käyttää julkista liikennettä.
Omista työmatkoista voi kysyä esimerkiksi ohjaajalta tai vammaispalveluiden sosiaalityöntekijältä. Heiltä voi pyytää myös apua, jos rahatilanne on vaikea.
Tsemppiä!
Vahvasti tuettu työkokeilu
6.6.2026
Onko olemassa vahvasti tuettua työkokeilua kehitysvammaisille, jos haluaa päästä töihin hoitamaan pupuja työkseen?
Esimerkiksi pupuhoitola?
Vastaus
Hei
Kehitysvammaisten ihmisten työtoimintaa järjestetään myös tavallisilla työpaikoilla avotyötoimintana. Näitä avotyötoimintapaikkoja on erilaisia eri puolilla Suomea.
Kannattaa jutella asiasta vammaispalvelujen sosiaalityöntekijän, sosiaaliohjaajan tai työtoiminnan ohjaajan kanssa. Kysy, millaisia paikkoja omalla alueella on tarjolla tai millaisista paikoista voisi neuvotella.
Tsemppiä!
Ammatit
3.6.2026
Mitä kosmetologi tekee töissä? Entä laborantti?
Mitä jos joku haluaa tehdä ruokaa vain allergiaa sairastaville ihmisille? Onko sellaista ammattia olemassa?
Vastaus
Kosmetologi tekee esimerkiksi
Kosmetologi voi työskennellä esimerkiksi kauneushoitolassa tai kylpylässä.
Laborantti tekee tutkimuksia laboratorioissa. Työ voi liittyä esimerkiksi terveydenhuoltoon, elintarvikkeisiin tai teollisuuteen.
Laborantin työtehtäviä voivat olla esimerkiksi näytteiden tutkiminen, mittausten tekeminen ja tulosten kirjaaminen.
Laborantti voi työskennellä esimerkiksi sairaalassa tai tutkimuslaitoksessa.
Esimerkiksi kokki voi erikoistua valmistamaan ruokaa allergisille ihmisille.
Väitöskirja
25.5.2026
Mikä on väitöskirja?
Vastaus
Hei
Väitöskirja on iso tutkimus, jonka tutkija tekee yliopistossa. Väitöskirjassa tutkija yrittää löytää uutta tietoa jostain tietystä aiheesta.
Esimerkiksi tutkija Sirpa Granö teki väitöskirjan siitä, millaista kehitysvammaisen ihmisen elämä on, kun hän haluaa jäädä vanhuuden eläkkeelle.
Hän keräsi ensin paljon tietoa aiheesta. Sitten hän kirjoitti aiheesta väitöskirjan eli pitkän tekstin. Väitöskirjassa hän kertoi tutkimuksen tulokset eli sen, millaista uutta tietoa hän oli saanut aiheesta.
Lue lisää: Erilaisia polkuja vanhuuden eläkkeelle
Emeritusprofessori
21.5.2026
Mikä on emeritusprofessori? Mitä hän tekee töissä?
Vastaus
Emeritusprofessori on professori, joka on jäänyt eläkkeelle. Hänelle on yhä professorin arvonimi kunnioituksena pitkästä urasta.
Yliopistossa professori voi
Kun professori jää eläkkeelle, hän ei yleensä enää tee täyttä työpäivää yliopistolla.
Hän voi kuitenkin
Työtoiminnan loppuminen
19.5.2026
Loppuuko kehitysvammaisten työtoiminta kokonaan?
Vastaus
Hei
Työtoiminta on palvelu, jota hyvinvointialue tai kunta voi järjestää kehitysvammaiselle ihmiselle.
Kehitysvammaisten työtoiminta ei ole loppumassa. Työtoiminta säilyy osana uutta vammaispalvelulakia.
Diplomi-insinööri
18.5.2026
Mitä diplomi-insinööri tekee töissä?
Vastaus
Hei
Diplomi-insinööri voi tehdä monenlaisia töitä.
Työ voi olla esimerkiksi
Diplomit
18.5.2026
Mitä ovat tanssidiplomi ja lukudiplomi?
Vastaus
Hei
Lukudiplomi suoritetaan yleensä koulussa.
Kun oppilas suorittaa lukudiplomin, hän lukee tietyn määrän kirjoja ja tekee niistä tehtäviä. Kun oppilas on lukenut kirjat ja tehnyt tehtävät, hän saa diplomin eli todistuksen.
Tanssidiplomi suoritetaan yleensä tanssikoulussa. Tanssidiplomi voi tarkoittaa esimerkiksi tanssiopintojen suorittamista.