Kysymykset ja vastaukset
Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.
Hormonin antaminen
2.6.2026
Miksi hoitajat eivät anna kasvuhormonia yhdelle asukkaalle asuntolassa, vaikka minä käsken antamaan sitä hänelle?
Vastaus
Hei
Lääkkeiden ja hormonien antamisesta päättää lääkäri.
Mittaustuloksien tallentaminen OmaKantaan
4.5.2026
Kun tallennan itse OmaKantaan mittaustuloksia, miten vaikuttaa?
Mitattiin mun pituus.
Vastaus
Hei
Voit tallentaa OmaKannan Hyvinvointitietoihin hyvinvointiisi liittyviä tietoja.
Näitä ovat esimerkiksi
Kun tallennat OmaKantaan pituutesi, tieto on OmaKannassa tallessa. Voit käydä tarkistamassa tietojasi OmaKannasta. Myös esimerkiksi terveydenhoitaja ja lääkäri voi tarkistaa tietojasi OmaKannasta.
Voit myös muuttaa ja poistaa tallentamiasi tietoja OmaKannassa.
Energiajuomien haitat
28.4.2026
Hei
En ole koskaan juonut energiajuomia.
Ovatko ne terveydelle haitallisia?
Vastaus
Hei
Energiajuomat voivat olla terveydelle haitallisia. Etenkin jos niitä juo paljon tai usein.
Energiajuomissa on yleensä paljon kofeiinia. Kofeiini on aine, joka piristää.
Liika kofeiini voi aiheuttaa
Monissa energiajuomissa on myös paljon sokeria.
Rintalihasten hieronta ja neulaus
17.4.2026
Miksi hierojat jättävät kovin mielellään rintalihakset hieromatta ja neulaamatta ja vatsan hieromatta, vaikka on niitä varten aika?
Vastaus
Rintalihakset ja vatsan alue ovat kehon yksityisiä alueita. Siksi hierojat jättävät ne usein hieromatta ja neulaamatta.
Rintalihaksien ja vatsan neulaamiseen voi liittyä myös riskejä. Kaikilla hierojilla ei ole kokemusta näiden alueiden hieromisesta ja neulaamisesta.
Jos toivoo rintalihasten ja vatsan hieromista tai neulaamista, asiasta kannattaa keskustella etukäteen hierojan kanssa.
Nenäleikkauksen hinta
7.4.2026
Paljonko nenäleikkaus maksaa?
Vastaus
Hei
Yleensä nenäleikkaus maksaa Suomessa noin 6 000 – 10 000 euroa.
Lisää tietoa esivaihdevuosista
29.3.2026
Voitteko lisätä tietoa kehitysvamma-alan ohjaajille ja lääkäreille, että meillä kehitysvammaisilla ei auta Mirena-kierukka, eikä kuukautisten estolääke enää esivaihdevuosien aikana?
Vastaus
Hei
Kerroin toiveesi Kehitysvammaliiton työntekijöille.
Kehitysvammaisuus ei vaikuta kierukan tai kuukautisten estolääkityksen tehoon.
Kierukka ja kuukautisten estolääkitys auttavat yleensä myös esivaihdevuosien aikana.
Esivaihdevuosien aikana hormonien toiminta kuitenkin muuttuu ja esivaihdevuodet voivat aiheuttaa monenlaisia oireita.
Näitä ovat esimerkiksi
Esivaihdevuosien oireista, ehkäisystä ja lääkityksestä kannattaa jutella oman lääkärin kanssa.
Lue myös: Vaihdevuodet
Tsemppiä!
Esivaihdevuosien oireet ja haastava käytös
19.3.2026
Miksi meidän kehitysvammaisten naisten esivaihdevuosien oireita hoidetaan haastavana käytöksenä?
Vastaus
Hei
Esivaihdevuodet voivat aiheuttaa esimerkiksi mielialan vaihtelua, ärtyneisyyttä ja levottomuutta.
Esivaihdevuosien oireet näkyvät jokaisella ihmisellä omalla tavallaan. Siksi oireita voi olla vaikea tunnistaa.
Jos kehitysvammaisen naisen esivaihdevuosien oireita ei tunnisteta, niitä saatetaan hoitaa haastavana käytöksenä.
Lue lisää vaihdevuosista selkokielellä: Vaihdevuodet (pdf-tiedosto)
Esivaihdevuosien oireet
19.3.2026
Voitko kirjoittaa esivaihdevuosien oireet ja miten ne näkyvät kehitysvammaisten naisten kohdalla?
Vastaus
Hei
Esivaihdevuodet tarkoittavat aikaa ennen varsinaisia vaihdevuosia.
Esivaihdevuosien aikana munasarjojen toiminta hidastuu ja hormonien määrä vaihtelee.
Esivaihdevuodet näkyvät jokaisella ihmisellä omalla tavallaan.
Esivaihdevuosiin voi liittyä esimerkiksi seuraavia oireita:
Lue lisää esivaihdevuosista ja vaihdevuosista selkokielellä: Vaihdevuodet (pdf-tiedosto)
Hikoilun syyt
5.3.2026
Hei
Miksi jotkut ihmiset hikoilevat paljon?
Minä hikoilen paljon. Varmaan pitäisi kohta laittaa toppatakin alle ohuempi paita, kun päivisin on aika lämmintä.
Vastaus
Hei
Ihminen laskee kehon lämpötilaa hikoilemalla. Hikoilu on siis tavallista.
Hikoilun määrään voi vaikuttaa esimerkiksi
Ilmat tosiaan lämpenevät. Toppatakin alle voi pukea ohuemman paidan tai takin voi vaihtaa vähän ohuempaan.
Lääkärissä käynti ja omaisille kertominen
4.2.2026
Miten saisin kiellettyä, että omaishoitajani ei saisi tulla kanssani lääkäriin mukaan, eikä hänelle tai kenellekään muullekaan saisi kertoa?
Haluaisin mennä lääkäriin niin, että tulisi keuhkokuvat ja suolisto ja virtsarakko tyhjennetään. Ja lääkäri tunnustelisi vatsaani niin, että toinen käsi on vatsan päällä ja toinen olisi sisäpuolella.
Vastaus
Hei
Juttele asiasta omaishoitajasi kanssa. Kerro, että haluat käydä lääkärissä yksin.
Voit sanoa myös lääkärille, että haluat olla lääkärissä yksin.
Lääkäri tekee sellaisia tutkimuksia, jotka ovat potilaan terveyden kannalta tärkeitä.
Tsemppiä!