Kysymykset ja vastaukset
Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.
Allergioihin hermostuminen
10.3.2026
Olen allerginen koivun siitepölylle, omenalle ja banaanille.
Minulla menee välillä hermot omien allergioideni kanssa. Ei ole kivaa, kun joudun välillä syömään eri ruokaa kuin muut ihmiset. Onko hermostuminen väärin?
Miksi setäni väittää, ettei allergioissa ole mitään hermostumisen aihetta?
Vastaus
Hei
Ymmärrän hyvin, että allergiat hermostuttavat. Ei hermostuminen ole väärin.
Jos sedälläsi ei ole allergioita, hänen voi olla vaikea ymmärtää, miltä allergiat tuntuvat.
Tsemppiä allergiakauteen!
Yösyöminen
28.1.2026
Hei
Minulla on sellainen tapa, että yöllä vessakäynnin yhteydessä menen jääkaapille ja syön jotain. Sitten istun sohvalla ja torkun siinä, kunnes menen takaisin sänkyyn.
Tapa on tullut siitä, kun sain lääkkeet, jotka lisäävät ruokahalua.
Haluaisin päästä tavasta eroon. Paino voisi pudota jonkin verran.
Mikähän voisi olla avuksi?
Vastaus
Hei
Yösyöminen on melko yleistä. Et siis ole asian kanssa yksin.
Hyvä, että tunnistat tavan ja haluat muuttaa sitä. Tavasta voi päästä eroon.
Alla on joitain keinoja, joita voit kokeilla yösyömisen vähentämiseen ja lopettamiseen. Kokeile muuttaa tapoja pikku hiljaa. Kokeile yhtä muutosta vaikka viikon ajan.
Ensimmäinen viikko: Käy jääkaapilla, mutta älä istu sohvalle, palaa sänkyyn.
Toinen viikko: Kun käyt jääkaapilla, syö vain pieni terveellinen välipala. Älä istu sohvalle, palaa sänkyyn.
Kolmas viikko: Kun käyt jääkaapilla, juo vain lasi vettä. Älä istu sohvalle, palaa sänkyyn.
Neljäs viikko: Älä käy jääkaapilla ollenkaan.
Syö myös iltaisin iltapala, joka pitää nälän pois pitkään.
Ole itsellesi kiltti. Muutos vaatii aikaa.
Jos ruokahalun lisääntyminen liittyy lääkkeeseen, voit jutella lääkityksestä lääkärin kanssa.
Voit muutenkin pyytää tilanteeseen apua omasta terveyskeskuksesta. Älä jää asian kanssa yksin.
Tsemppiä!
Hyvä ruoka
18.1.2026
Miksi minulle ei voi olla asuntolassa aina hyvää ruokaa?
Esimerkiksi pizza, makkara, liha, hampurilaiset ja paistetut kananmunat. Haluan niitä syödä joka päivä monta kertaa päivässä isoja annoksia aina halutessani.
Miksi niitä ei voi olla minulle aina tarjolla?
Vastaus
Hei
Pitsa, makkara, liha ja hampurilaiset ovat epäterveellisiä, jos niitä syö paljon ja usein. Siksi niitä ei voi olla asuntolassa aina tarjolla.
Mikä on suosikki hedelmäsi?
Parempaa ruokaa asuntolassa
16.1.2026
Miten saan hoitajat tekemään minulle parempaa ruokaa asuntolassa?
Minä tarvitsen parempaa ruokaa kuin muut asukkaat. Sellaista kuin pizza, hampurilaiset, makkara ja liha pitää olla paljon minulle.
Miksi hoitajat eivät tottele minua ja tee minulle parempaa ruokaa?
Vastaus
Hei
Hoitajat eivät voi tehdä sinulle omia ruokia asuntolassa. Se ei kuulu heidän työhönsä.
Voisitko ostaa asuntolan ruuan lisäksi esimerkiksi välipalaa kaupasta?
Pizzaa, hampurilaisia, makkaraa ja lihaa ei kannata syödä kovin usein. Ne ovat epäterveellisiä.
Parasta joulussa
14.11.2025
Mikä sinun mielestäsi on joulussa parasta?
Minusta on syöminen. Saa syödä milloin vain.
Vastaus
Moi
Minustakin syöminen on joulussa mukavaa.
Tykkään myös tehdä ja antaa lahjoja. Tänä vuonna annan lahjaksi esimerkiksi kuvia.
Jouluateria, jouluruoka ja joululounas
31.10.2025
Onko jouluateria, jouluruoka ja joululounas sama asia?
Vastaus
Jouluateria, jouluruoka ja joululounas voivat tarkoittaa samaa tai eri asioita.
Jouluateria tarkoittaa yleensä päivällistä tai illallista, joka syödään jouluaattona.
Jouluruoka voi tarkoittaa tuota jouluateriaa. Se voi tarkoittaa myös ruokia, joita syödään perinteisesti jouluna. Perinteisiä jouluruokia ovat esimerkiksi lanttulaatikko perunalaatikko ja rosolli.
Joululounas tarkoittaa lounasta, joka syödään jouluna.
Käntty
2.5.2025
Mikä on käntty?
Vastaus
Hei
Käntty on murretta. Se tarkoittaa kuivaa leipää tai pullaa.
Terveellisemmät välipalat
28.4.2025
Hei
Vaihdoin Giflar-puustit Eloveena-välipalakekseihin ja pähkinöihin.
Onko se terveellisempi vaihtoehto?
Vastaus
Hei
Hyvä juttu!
Kyllä Eloveena-välipalakeksit ja pähkinät ovat terveellisempi vaihtoehto kuin korvapuustit tai pulla.
Yösyöminen
22.4.2025
Hei
Minulla on tapana herätä muutaman kerran yössä syömään ja televisiota katselemaan. Syön puusteja tai suklaata, lääkkeet lisäävät ruokahalua.
Yösyöminen ei ole terveellistä. Mitenhän kyseisestä tavasta pääsisi eroon?
Vastaus
Hei
Hyvä kun haluat vähentää syömistä yöllä.
Tässä on joitain vinkkejä, joista voi olla apua:
Syö päivän aikana säännöllisesti ja monipuolisesti. Syö aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja illallinen.
Harrasta päivällä mukavaa liikuntaa.
Tee illalla ennen nukkumaanmenoa jotain, joka auttaa sinua rentoutumaan. Rentouttaako sinua esimerkiksi lämmin suihku?
Älä säilytä kotona epäterveellisiä ruokia. Näin et voi syödä niitä yöllä.
Pidä kotona terveellisiä välipaloja. Jos syöt yöllä, syö esimerkiksi hedelmiä tai pähkinöitä.
Jos syöminen yöllä on jatkuvaa, asiasta kannattaa jutella esimerkiksi psykologin tai ravitsemusterapeutin kanssa.
Tsemppiä!
Omaa ruokaa
24.3.2025
Asuntolassa on usein kasvisruokaa, eikä niistä lähde nälkä.
Miksi hoitajat eivät tee minulle omaa ruokaa, vaikka minä käsken? Sellaista kuin vaikka pizza, hampurilaiset ja makkara tai liha perunoiden kanssa.
Miten saan hoitajat tottelemaan?
Vastaus
Hei
Kasvisruoka lisää hyvinvointia.
Pizza, hampurilaiset ja liha ovat haitallista terveydelle. Siksi niitä ei kannata syödä usein.
Hoitajat eivät voi tehdä sinulle omaa ruokaa, se ei kuulu heidän työhönsä.
Jos kasvisruuasta jää nälkä, voitko ottaa ruokaa lisää? Voitko syödä lisäksi myös leipää?
Tsemppiä!