Kysymykset ja vastaukset
Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.
Naimisissa
27.6.2026
Hei
Kysy kaveriltasi, joka käy usein Linnanmäellä, onko Saattowäen Anniina oikeasti naimisissa Matti-nimisen miehen kanssa vai onko se vain joku huhu tai vitsi?
Vastaus
Hei
Ystäväni ei valitettavasti osannut vastata.
Kivoja kesäpäiviä!
En voinut lähteä
27.6.2026
Minun mielestä en ole ketään loukannut?
Minä en lähtenyt kotiin Ruotsiin, vaikka piti. Äiti tuli tänne ja näen parasta ystävää. Hänkin tuli. Äiti ymmärtää, mutta silti on paha olla. Miksi?
En minä voi lähteä, kun minulla oma opiskelu ja työ täällä. Kättä puristan vasta vuoden päästä ja kiitän sydämestäni.
Jouluna kotiin, onko se paha asia?
Vastaus
Hei
Sen perusteella mitä kirjoitat, minustakin vaikuttaa siltä, että et ole loukannut ketään.
Sinulla on täällä oma elämä, opiskelu ja työ. On ymmärrettävää, ettet halua jättää niitä.
Ei minusta ole paha asia, että menet jouluna kotiin.
Pahaan oloon voi olla monia syitä.
Ehkä sinun oli vaikea valita jäämisen ja lähtemisen välillä? Ehkä pelkäät, että joku on pettynyt valintaasi?
Et kuitenkaan tehnyt mitään väärää, kun päätit jäädä. On tärkeää, että teet niin kuin sinusta itsestä hyvältä tuntuu.
Kuten kirjoitit, äitisi varmasti ymmärtää. Samoin ystäväsi.
Mukavaa, että äitisi ja ystäväsi tulivat tänne!
Pahasta olosta kannattaa jutella jonkun kanssa.
Mukavaa kesää!
Pituudesta puhuminen
17.6.2026
Asuntolassa on lyhyt aikuinen ihminen. Miksi en saisi sanoa, että hän on liian lyhyt?
Vastaus
Hei
Ihmisen sanominen liian lyhyeksi on loukkaavaa. Siksi hoitajat kieltävät sen.
Hyvää kesää!
15.6.2026
Hei Kerttu
Hyvää kesää!
Vastaus
Hei
Kiitos paljon, oikein hyvää kesää sinullekin!
Ystäviä
15.6.2026
Mistä löytää näin aikuisena ystäviä?
Vastaus
Hei
Ystäviä voi löytää esimerkiksi Vernerin kirjepalstalta.
Voit lähettää palstalle oman ilmoituksen tai vastata muiden ilmoituksiin palstalla.
Jos lähetät palstalle oman ilmoituksen, kerro ilmoituksessa lyhyesti itsestäsi. Kerro esimerkiksi ikäsi, missä asut ja mitä tykkäät tehdä.
Kerro myös nimesi tai nimimerkkisi. Julkaisemme sen ilmoituksessasi.
Muista laittaa mukaan sähköpostiosoitteesi tai kotiosoitteesi, jotta voimme lähettää vastaukset sinulle. Emme julkaise yhteystietojasi ilmoituksessa.
Lähetä ilmoitus sähköpostilla osoitteeseen verneri@kvl.fi.
Ystävän yhteydenpito
13.6.2026
Eräs ystäväni ei ole pitkään aikaan ottanut minkäänlaista yhteyttä. Kihlattuni oli käymässä tuossa kuukausi sitten.
Mitä meidän pitäisi tehdä?
Olen todella huolissani hänestä.
Vastaus
Hei
Yrittäkää ottaa ystävään yhteyttä eri tavoin, esimerkiksi
Jos ette saa ystävään yhteyttä, ottakaa yhteyttä yhteisiin tuttuihin. Kyselkää, onko joku ollut ystävään yhteydessä lähiaikoina.
Jos ette saa ystävään yhteyttä tai kukaan yhteinen tuttu ei ole ollut häneen yhteydessä, pyytäkää asiaan apua esimerkiksi tukihenkilöltä tai ohjaajalta.
Parisuhde kielletty
8.6.2026
Minä ja yksi mies olimme parisuhteessa. Meillä on molemmilla lievä kehitysvamma. Meitä kiellettiin olemasta parisuhteessa.
Miksi meiltä kehitysvammaisilta on parisuhde kielletty?
Vastaus
Hei
Kehitysvammaisilla ihmisillä on ihan sama oikeus olla parisuhteessa kuin muillakin.
Jos joku kieltää parisuhteen kehitysvammaisuuden takia, hän tekee väärin.
Lue myös: Oikeus seksuaalisuuteen
Asuntolassa kiroileminen
4.6.2026
Minä kiroilen asuntolassa todella paljon. Miksi minulle sanotaan, että en saisi kiroilla asuntolassa?
Asuntola on minun oma koti ja minä saan täällä tehdä, mitä itse haluan.
Vastaus
Hei
Asuntola on sinun kotisi. Se on myös muiden asukkaiden koti.
Voit kiroilla omassa huoneessasi.
Yhteisissä tiloissa kiroileminen voi häiritä muita asukkaita.
Arvostelu
27.5.2026
Kyllä saa arvostella, jos se on hyvää arvostelua.
Vastaus
Hei
Kyllä saa arvostella, jos sen tekee hyvin ja reilusti.
Hyvä arvostelu kohdistuu yleensä ihmisen tekoihin, ei ihmisen ominaisuuksiin, kuten ulkonäköön.
Hyvään arvosteluun ei kuulu toisen ihmisen haukkuminen tai loukkaaminen.
Hoitajien kiroilu
26.5.2026
Miksi hoitajat saavat asuntolassa kiroilla keskenään ja meille asukkaille?
Mutta jos joku asukas kiroilee, niin hoitajat ovat heti kieltämässä kiroilemisen asukkaalta. Ihan tyhmää, että vain hoitajat saavat kiroilla.
Vastaus
Hei
Hoitajat eivät saa kiroilla asiakkaille. Jos hoitaja kiroilee asiakkaalle, asiasta voi kertoa hoitajan esihenkilölle eli pomolle.
Voit myös jutella asiasta hoitajien kanssa.
Tsemppiä!