Kysymykset ja vastaukset
Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.
Kysyminen samasta asiasta
2.6.2026
Ihmettelen, miksi yksi kysyy koko ajan samasta aiheesta ja hänen kysymyksiinsä vastataan. Vaikka tänne on laitettu, että silloin ei vastata, jos asiasta kysytään jatkuvasti.
Vastaus
Hei
Samasta aiheesta voi kysyä monia eri asioita eli monia eri kysymyksiä.
Samaa asiaakin saa kysyä monta kertaa. En kuitenkaan aina pysty vastaamaan samaan kysymykseen montaa kertaa lyhyen ajan sisällä.
Mukavaa, kun lähetätte minulle kysymyksiä!
Samojen asioiden toistaminen vastauksissa
1.6.2026
Miksi täällä Vernerissä toistetaan samoja asioita vastauksissa?
Erityisesti seksuaalineuvoja tekee sitä usein.
Vastaus
Hei
Seksuaalineuvoja toistaa vastauksissa usein turvallisuuteen liittyviä asioita.
Kaikki lukijat eivät lue kaikkia vastauksia. Joku voi lukea vastauksen vain yhteen kysymykseen. Siksi tärkeimmät asiat pitää toistaa kaikissa vastauksissa.
Ystävän saaminen
20.5.2026
Mistä voisin saada ystäviä?
Vastaus
Hei
Voit saada ystäviä esimerkiksi Vernerin kirjepalstalta. Palstalla moni etsii ystävää.
Voit vastata muiden ilmoituksiin palstalla. Tai voit lähettää palstalle oman ilmoituksen.
Jos vastaat ilmoitukseen, lähetä vastaus sähköpostilla osoitteeseen verneri@kvl.fi. Kerro vastauksessa, kenen ilmoitukseen vastaat. Kerro vastauksessa myös jotain itsestäsi.
Jos lähetät palstalle oman ilmoituksen, lähetä ilmoitus sähköpostilla osoitteeseen verneri@kvl.fi. Kerro ilmoituksessa, että etsit ystävää. Kerro myös jotain itsestäsi. Voit kertoa esimerkiksi, mitä tykkäät tehdä vapaa-ajalla.
Katso tarkemmat ohjeet kirjepalstalta. Pyydä tarvittaessa apua.
Kysymyksiin vastaaminen
18.5.2026
Minä olen lähettänyt monta kertaa kysymyksen kasvuhormonin antamisesta asukkaalle.
Miksi siihen kysymykseen ei vastata?
Vastaus
Hei
Vastaan melkein kaikkiin kysymyksiin.
Jos sama kysymys kysytään usein lyhyen ajan sisällä, en vastaa siihen joka kerta.
En vastaa myöskään kysymyksiin, jotka ovat loukkaavia.
Soittopyyntö
10.5.2026
Minulla ei ole saldoa. Haluaisin liittyä.
Voitteko soittaa?
Vastaus
Hei
Emme valitettavasti voi soittaa sinulle.
Mihin haluaisit liittyä?
Vernerin sivuja voi käyttää ilman liittymistä.
Kirjautuminen OmaKantaan
4.5.2026
Näkyykö se viranomaisille, että kävin OmaKannassa?
Vastaus
Hei
Kun kirjaudut OmaKantaan, siitä tallentuu tiedot rekisteriin.
Viranomaiset eivät kuitenkaan näe suoraan OmaKannassa, että olet kirjautunut OmaKantaan.
Viranomaiset voivat erityisestä syystä selvittää, kuka OmaKantaasi on kirjautunut. Tällainen syy voi olla esimerkiksi epäilys väärinkäytöksestä.
Sinulla on myös oikeus tarkistaa sinua koskevat tiedot, jotka tallentuvat kirjautumisesta OmaKanta-palveluun. Kirjautumistiedot saat lähettämällä tietopyynnön Kelaan.
Lisätiedot: OmaKannan kirjautusmislokirekisterin tietosuojaseloste (kanta.fi)
Mittaustuloksien tallentaminen OmaKantaan
4.5.2026
Kun tallennan itse OmaKantaan mittaustuloksia, miten vaikuttaa?
Mitattiin mun pituus.
Vastaus
Hei
Voit tallentaa OmaKannan Hyvinvointitietoihin hyvinvointiisi liittyviä tietoja.
Näitä ovat esimerkiksi
Kun tallennat OmaKantaan pituutesi, tieto on OmaKannassa tallessa. Voit käydä tarkistamassa tietojasi OmaKannasta. Myös esimerkiksi terveydenhoitaja ja lääkäri voi tarkistaa tietojasi OmaKannasta.
Voit myös muuttaa ja poistaa tallentamiasi tietoja OmaKannassa.
Sivut poissa käytöstä
27.4.2026
Hei
Miksi en päässyt Vernerin sivuille 26.4.-27.4 välisenä aikana? Mutta 27.4. aamulla taas pääsin.
Vastaus
Hei
Vernerin sivuilla oli tuona aikana virhe. Siksi et päässyt sivuille.
Virhe korjattiin tänä aamuna. Nyt sivuille pääsee taas.
Seurustelukumppanin löytäminen
22.4.2026
Mistä voisin löytää seurustelukumppanin?
Vastaus
Hei
Voit löytää seurustelukumppanin esimerkiksi Vernerin kirjepalstalta. Palstalla moni etsii kumppania.
Voit vastata muiden ilmoituksiin palstalla. Tai voit lähettää palstalle oman ilmoituksen.
Jos vastaat ilmoitukseen, lähetä vastaus sähköpostilla osoitteeseen verneri@kvl.fi. Kerro vastauksessa, kenen ilmoitukseen vastaat. Kerro myös jotain itsestäsi.
Jos lähetät palstalle oman ilmoituksen, kerro ilmoituksessa, millaista kumppania etsit. Kerro myös jotain itsestäsi. Voit kertoa esimerkiksi, mitä tykkäät tehdä vapaa-ajalla. Lähetä ilmoitus sähköpostilla osoitteeseen verneri@kvl.fi.
Katso tarkemmat ohjeet kirjepalstalta. Pyydä tarvittaessa apua.
Kirjeenvaihtoilmoituksen julkaisu
22.4.2026
Hei
Olen laittanut Verneriin kirjeenvaihtoilmoituksen.
Miksi sitä ei ole julkaistu?
Vastaus
Hei
Kirjeenvaihtoilmoitukset julkaistaan yleensä samana päivänä.
Eilen Vernerin selkosivuja päivitettiin. Siksi sivuilla ei voinut julkaista mitään uutta eilen.
Jos lähetit ilmoituksen eilen, se julkaistaan tänään.