Kysymykset ja vastaukset
Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.
En voinut lähteä
27.6.2026
Minun mielestä en ole ketään loukannut?
Minä en lähtenyt kotiin Ruotsiin, vaikka piti. Äiti tuli tänne ja näen parasta ystävää. Hänkin tuli. Äiti ymmärtää, mutta silti on paha olla. Miksi?
En minä voi lähteä, kun minulla oma opiskelu ja työ täällä. Kättä puristan vasta vuoden päästä ja kiitän sydämestäni.
Jouluna kotiin, onko se paha asia?
Vastaus
Hei
Sen perusteella mitä kirjoitat, minustakin vaikuttaa siltä, että et ole loukannut ketään.
Sinulla on täällä oma elämä, opiskelu ja työ. On ymmärrettävää, ettet halua jättää niitä.
Ei minusta ole paha asia, että menet jouluna kotiin.
Pahaan oloon voi olla monia syitä.
Ehkä sinun oli vaikea valita jäämisen ja lähtemisen välillä? Ehkä pelkäät, että joku on pettynyt valintaasi?
Et kuitenkaan tehnyt mitään väärää, kun päätit jäädä. On tärkeää, että teet niin kuin sinusta itsestä hyvältä tuntuu.
Kuten kirjoitit, äitisi varmasti ymmärtää. Samoin ystäväsi.
Mukavaa, että äitisi ja ystäväsi tulivat tänne!
Pahasta olosta kannattaa jutella jonkun kanssa.
Mukavaa kesää!
Asuminen ja syntymäpäivä
8.6.2026
Hei
Ei ollut syntymäpäivien tapa muuttunut. Sain syntymäpäivälahjan vain viikon myöhässä ohjaajalta. Ei ollut kukaan muistanut antaa.
Sain kaksi paria sukkia, villasukat ja kaksi hoitavaa shampoota ja kortin.
Vastaus
Hei
Tosi mukava kuulla, että sait lahjan.
Onnea vielä kerran!
Asuntolassa kiroileminen
4.6.2026
Minä kiroilen asuntolassa todella paljon. Miksi minulle sanotaan, että en saisi kiroilla asuntolassa?
Asuntola on minun oma koti ja minä saan täällä tehdä, mitä itse haluan.
Vastaus
Hei
Asuntola on sinun kotisi. Se on myös muiden asukkaiden koti.
Voit kiroilla omassa huoneessasi.
Yhteisissä tiloissa kiroileminen voi häiritä muita asukkaita.
Asuminen ja syntymäpäivä
3.6.2026
Hei
Onkohan meillä asumisessa tapa muuttunut?
Ennen annettiin syntymäpäiväsankarille joku lahja tai käytiin kahvilla. Mutta tänä vuonna laittoivat vain onnentoivotuksen viestillä.
Vastaus
Hei
Voi tosiaan olla, että asumisessa on tapa muuttunut. Voisit kysyä asiaa vielä ohjaajalta.
Hyvää syntymäpäivää!
Hoitajien kiroilu
26.5.2026
Miksi hoitajat saavat asuntolassa kiroilla keskenään ja meille asukkaille?
Mutta jos joku asukas kiroilee, niin hoitajat ovat heti kieltämässä kiroilemisen asukkaalta. Ihan tyhmää, että vain hoitajat saavat kiroilla.
Vastaus
Hei
Hoitajat eivät saa kiroilla asiakkaille. Jos hoitaja kiroilee asiakkaalle, asiasta voi kertoa hoitajan esihenkilölle eli pomolle.
Voit myös jutella asiasta hoitajien kanssa.
Tsemppiä!
Kaksoiskansalaisuus
25.5.2026
Mitä tarkoittaa kaksoiskansalaisuus? Liittyykö se ulkomailla asumiseen ja opiskeluun?
Vastaus
Hei
Kaksoiskansalaisuus tarkoittaa sitä, että henkilöllä on kahden maan kansalaisuus. Henkilö voi olla esimerkiksi Suomen ja Ruotsin kansalainen.
Kaksoiskansalaisuuteen voi olla monia syitä.
Ulkomailla asuvalla tai opiskelevalla henkilöllä ei aina ole kahden maan kansalaisuutta. Mutta henkilö voi saada toisen maan kansalaisuuden silloin, jos hän on asunut pitkään ulkomailla.
Henkilöllä voi olla kahden maan kansalaisuus myös siksi, että hänen vanhempansa ovat kahdesta eri maasta.
Asuminen asuntolassa
25.5.2026
Miksi minun pitää asua jossain asuntolassa?
Minä osaisin asua yksinkin. Osaan käydä kaupassa ja muutenkin pitää huolen itsestäni.
Vastaus
Hei
Oletko jutellut asiasta esimerkiksi ohjaajan tai sosiaalityöntekijän kanssa?
Kerro ohjaajalle tai sosiaalityöntekijälle, että haluat asua yksin.
Eri kunnissa on tarjolla erilaisia asumisen vaihtoehtoja. Oma asunto voi olla esimerkiksi vuokra-asunto tai omistusasunto. Asunto voi olla myös osa asuntoryhmää, ryhmäkotia tai palvelutaloa.
Hyvinvointialue järjestää asumiseen myös tukea.
Voitte miettiä yhdessä ohjaajan tai sosiaalityöntekijän kanssa, millaisia taitoja sinulla on ja millaista tukea tarvitset.
Ohjaaja tai sosiaalityöntekijä voi kertoa sinulle, millaisia asumisen vaihtoehtoja kunnassasi on.
Lue lisää erilaisista tavoista asua sekä asumisen palveluista:
Hoitajat ja haukkuminen
11.5.2026
Saavatko hoitajat haukkua minua?
Vastaus
Hei
Hoitajat eivät saa haukkua sinua. Se on kiellettyä ja väärin.
Jos hoitajat haukkuvat, asiasta pitää kertoa esimerkiksi heidän esihenkilölle eli pomolle, läheiselle ihmiselle tai sosiaalityöntekijälle.
Asian kanssa ei pidä jäädä yksin.
Muuttaminen
7.4.2026
Edunvalvoja ehdotti, että muuttaisin sellaiseen asuntoon, jossa lämmitys kuuluu vuokraan. Heidän täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että jos saan opiskelupaikan Järvenpäästä, niin silloin tietenkin muutan sinne. Ja tarvitsen myös asuntolapaikan.
Spesia ei ole vielä vastannut.
Vastaus
Hei
Toivottavasti Spesia vastaa pian.
Pidetään peukkuja, että saat opiskelupaikan!
Pöytäliinan pesu
20.3.2026
Hei
Kuinka vahakankainen pöytäliina pestään?
Vastaus
Hei
Yleensä vahakankaista pöytäliinaa ei kannata pestä pesukoneessa. Se saattaa pilata pöytäliinan pinnan.
Jos pöytäliinassa on pesulappu, noudata sen pesuohjeita.
Usein vahakankaisen liinan puhdistamiseen riittää pyykiminen märällä liinalla. Tahroja voi koittaa poistaa tiskiaineella tai muulla miedolla pesuaineella.