Kysymykset ja vastaukset
Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.
Eri ihmisillä eri oikeudet
5.3.2026
Miksi eri ihmisillä on erilaiset oikeudet? Miksi esimerkiksi joku saa olla parisuhteessa, kun joku toinen ei saa olla?
Vastaus
Hei
Oikeus päättää omasta parisuhteesta on ihmisoikeus. Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille.
YK:n vammaissopimus turvaa vammaisille ihmisille samat oikeudet kuin muille.
Lue myös: Vammaissopimus turvaa oikeudet
Kehitysvamma ja parisuhde
7.1.2026
Hei!
Miksi jotkut kehitysvammaiset saavat olla parisuhteessa?
Minulle on sanottu, että kehitysvammaiset eivät saa olla parisuhteessa. Ainakaan minä en saa olla siinä. Minulle on sanottu niin.
Vastaus
Hei
Jokainen ihminen päättää itse parisuhteestaan. Kehitysvamma ei ole este parisuhteelle.
Sinulle on siis sanottu väärin.
Lue myös: Oikeus päättää
Oikeus parisuhteeseen
28.10.2025
Minulle on sanottu, että kehitysvammaiset eivät saa olla parisuhteessa.
Eräs toinen kehitysvammainen ihminen kertoi minulle, että hän tuntee monia kehitysvammaisia pariskuntia ja että kehitysvammaiset saavat olla siinä.
Onko kehitysvammaisia parisuhteessa vai ei?
Vastaus
Hei
Kyllä kehitysvammaiset ihmiset saavat olla parisuhteessa ihan kuten kaikki muutkin.
Moni kehitysvammainen ihminen on parisuhteessa.
Lue myös: Oikeus päättää
Haluan muuttaa
1.10.2025
Mitä minun pitää tehdä, kun hoitajat eivät suostu ymmärtämään, että minä haluan muuttaa asuntolasta pois?
Olen tästä puhunut jo monta kuukautta aina välillä, mutta hoitajat eivät usko. Sanotaan, että minä pärjään asuntolassa hyvin ja olen itsenäinen.
Mutta kun minä en viihdy täällä ja haluan muuttaa täältä pois!
Täältä ei pääse edes kauppaan tai kirjastoon melkein koskaan.
Vastaus
Hei
Voit jutella muuttamisesta sosiaalityöntekijän kanssa.
Soita Kehitysvammaliiton neuvontaan Niinalle. Niina neuvoo asumiseen liittyvissä asioissa. Niina auttaa sinua etsimään sosiaalityöntekijän, jolle voit soittaa.
Niinan numero on 040 775 1411.
Alasti yhteisissä tilossa
9.5.2025
Miksi hoitajat sanovat, että en saa olla yhteisissä tiloissa asuntolassa alasti?
Asuntola on minun koti ja minä saan tehdä mitä haluan.
Vastaus
Hei
Asuntola on sinun kotisi, mutta se on myös muiden asukkaiden koti.
Yhteiset tilat kuuluvat kaikille asukkaille, siksi et voi olla niissä alasti.
Voit olla alasti omassa huoneessasi.
Oikeus olla sellainen kuin haluan
6.5.2025
Miksi asuntolassa hoitajat estävät minua vaikka kuuntelemassa musiikkia kovaa ja laulamasta mukana, kun kuuntelen musiikkia esimerkiksi illalla?
Minulla on oikeus olla omassa kodissa sellainen kuin haluan.
Vastaus
Hei
Jokaisella on oikeus olla sellainen kuin haluaa. Kenelläkään ei kuitenkaan ole oikeutta tehdä mitä vain haluaa.
Illalla ei voi kuunnella musiikkia kovaa ja laulaa, jos se häiritsee muita asukkaita tai naapureita.
Kaikilla on oikeus olla rauhassa omassa kodissaan.
Jos haluat kuunnella musiikkia illalla, voitko kuunnella sitä kuulokkeista?
Parisuhteesta päättäminen
1.1.2025
Ei tunne-elämässä ole mitään rajoituksia.
Aikuiset ihmiset saavat olla parisuhteessa, jos he vain itse sitä haluavat. Olivat he sitten vammaisia tai eivät.
Vastaus
Hei
Juuri näin. Jokainen päättää itse omasta parisuhteestaan.
Vaatekaapille ilman lupaa
28.11.2024
Tarkoitan kyllä, saako tukihenkilö mennä toisen vaatekapille ilman lupaa?
Vastaus
Hei
Aikuisen ihmisen vaatekaapille ei pidä mennä ilman lupaa.
Jos tukihenkilö on mennyt vaatekaapille ilman lupaa, asiasta kannattaa jutella hänen kanssaan. Tukihenkilölle kannattaa sanoa, ettei vaatekaapille saa mennä ilman lupaa.
Perunkirjoitus
18.10.2024
Jos ihmisellä on edunvalvoja, mutta tämän ihmisen toimikelpoisuutta ei ole rajoitettu, niin voiko hän edustaa itseään perunkirjoituksessa, vai tarvitseeko edunvalvojan olla paikalla?
Kyseessä on täysi-ikäinen mies, jolla ei ole kehitysvammaa.
Vastaus
Hei
Jos henkilölle on määrätty edunvalvoja, edunvalvojan pitää olla paikalla perunkirjoituksessa.
Edunvalvoja on määrätty yleensä raha-asioiden hoitoon ja perunkirjoituksessa käsitellään yleensä raha-asioita.
Asia kannattaa varmistaa vielä edunvalvojalta.
Vamma ja arjen sujuminen
8.10.2024
Eihän kaikilla vamma vaikeuta arjen sujumista?
Vastaus
Hei
Vamma ei vaikeuta kaikilla arjen sujumista.
Tärkeää on, että ympäristö on sellainen, ettei se vaikeuta vammaisen ihmisen arjen sujumista.