Olet tässä:
 

Kysymykset ja vastaukset

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.

Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

  • Kysymyksiin vastaaminen kesällä

    27.6.2026

    Mihin saakka kesällä vastataan kysymyksiin vastataan ja koska syksyllä taas jatkuu vastailu?

    Vastaus

    Hei

    Jään tänään kesälomalle.

    Mukavaa, jos lähetätte minulle kysymyksiä myös loman aikan.

    Vastaan kysymyksiin taas elokuun alussa.

    Hyvää kesää!

  • Kaksoiskansalaisuus

    25.5.2026

    Mitä tarkoittaa kaksoiskansalaisuus? Liittyykö se ulkomailla asumiseen ja opiskeluun?

    Vastaus

    Hei

    Kaksoiskansalaisuus tarkoittaa sitä, että henkilöllä on kahden maan kansalaisuus. Henkilö voi olla esimerkiksi Suomen ja Ruotsin kansalainen.

    Kaksoiskansalaisuuteen voi olla monia syitä.

    Ulkomailla asuvalla tai opiskelevalla henkilöllä ei aina ole kahden maan kansalaisuutta. Mutta henkilö voi saada toisen maan kansalaisuuden silloin, jos hän on asunut pitkään ulkomailla.

    Henkilöllä voi olla kahden maan kansalaisuus myös siksi, että hänen vanhempansa ovat kahdesta eri maasta.

  • Kesätervehdys Heinolasta

    25.5.2026

    Mukavaa kesää kaikille osallistujille täältä Heinolasta!

    Vastaus

    Kiitos kivasta kesätervehdyksestä.

    Mukavaa kesää sinullekin!

  • Kysymyksiin vastaaminen

    18.5.2026

    Minä olen lähettänyt monta kertaa kysymyksen kasvuhormonin antamisesta asukkaalle.

    Miksi siihen kysymykseen ei vastata?

    Vastaus

    Hei

    Vastaan melkein kaikkiin kysymyksiin.

    Jos sama kysymys kysytään usein lyhyen ajan sisällä, en vastaa siihen joka kerta.

    En vastaa myöskään kysymyksiin, jotka ovat loukkaavia.

  • Kesän odotus

    24.4.2026

    Mukavaa kesän odotusta kaikille osallistujille täältä Heinolasta!

    Vastaus

    Kiitos samoin sinulle!

  • Nenäleikkauksen hinta

    7.4.2026

    Paljonko nenäleikkaus maksaa?

    Vastaus

    Hei

    Yleensä nenäleikkaus maksaa Suomessa noin 6 000 – 10 000 euroa.

  • Kelan tukien maksun nopeuttaminen

    31.3.2026

    Surullista ettei KELA voi nopeuttaa tukien maksua. Mistä tämä oikein johtuu? Vai perustuuko se lakiin?

    Vastaus

    Hei

    Kelan toiminta perustuu tosiaan lakeihin.

    Monien tukien maksupäivät on määrätty etukäteen, eikä niitä voi aikaistaa. Se ei olisi yhdenvertaista ja sotkisi Kelan järjestelmät.

    Tsemppiä!

  • Keväinen tervehdys

    17.3.2026

    Mukavaa kevättä kaikille osallistujille!

    Vastaus

    Hei

    Kiitos samoin sinulle!

  • Takin pesu

    16.3.2026

    Hei

    Kuinka toppatakki pestään? Olen kuullut, että koneeseen laitetaan tennispallo. Pitääkö tämä paikkansa?

    Vastaus

    Hei

    Näin peset toppatakin:

    Valmistele takki pesuun: Tyhjennä taskut. Sulje vetoketjut. Yleensä takin sisäpuoli kannattaa kääntää ulospäin.

    Käytä pieni määrä nestemäistä pesuainetta.

    Noudata takin pesuohje. Pesuohjeessa kerrotaan, missä lämpötilassa takki pitää pestä.

    Jotkut käyttävät tennispalloja, kun he kuivaavat takin kuivasrummusta. Tämä voi tehdä takista kuohkean. Tennispalloista voi kuitenkin irrota likaa ja kemikaaleja, jos ne laittaa kuivausrumpuun.

  • Kortilla maksaminen

    7.3.2026

    Näkyykö se pankissa, kun maksan kortilla kaupassa?

    Vastaus

    Hei

    Kyllä. Kun maksat pankkikortilla kaupassa, se näkyy pankkitilisi tiedoissa.