Kysymykset ja vastaukset
Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.
Rumpukurssit
9.4.2026
Jäjestetäänkö kehitysvammaisille rummunsoittokursseja?
Vastaus
Hei
Esimerkiksi musiikkiopistot, yhdistykset ja kansanopistot järjestävät monenlaista musiikin opetusta ihmisille, joilla on kehitysvamma.
Esimerkiksi Musiikkiopisto Resonaari järjestää musiikin opetusta Helsingissä.
Voit ottaa yhteyttä paikkakuntasi järjestöihin ja opistoihin. Kysy, järjestävätkö he rumpuopetusta. Voit kysyä heiltä myös vinkkejä, mistä löydät rumpuopetusta.
Voit kysyä asiaa myös paikkakuntasi vammaispalveluista.
Pyydä asian selvittämiseen apua esimerkiksi läheiseltä ihmiseltä, tukihenkilöltä tai ohjaajalta.
Tsemppiä!
Laulajan puoliso
28.4.2025
Onko muusa laulajan puoliso?
Vastaus
Hei
Muusa tarkoittaa ihmistä, joka innostaa taiteilijaa, kuten laulajaa.
Muusa voi olla laulajan puoliso. Muusa voi olla joku muukin ihminen, joka innostaa laulajaa.
Vierellä vai vieressä?
23.4.2025
Kumpi on oikein: Maan korvessa kulkevi vierellä vai vieressä?
Vastaus
Hei
Suojelusenkeli-virressä lauletaan seuraavasti:
Maan korvessa kulkevi lapsosen tie.
Hänt’ ihana enkeli kotihin vie.
Niin pitkä on matka, ei kotia näy,
vaan ihana enkeli vierellä käy.
Anna Hanskin Tunteisiin-laulun sana
4.12.2024
Kumpi on oikein, muista vai muisto, Anna Hanskin Tunteisiin-biisissä?
Vastaus
Hei
Anna Hanskin Tunteisiin-kappaleen sanat alkavat näin:
Oon yksi muista tän kaupungin.
Eli muista on oikein.
Mikki
6.10.2024
Mikä on mikki?
Vastaus
Hei
Mikki on mikrofoni. Kun puhuu tai laulaa mikrofoniin, ääni kuuluu kaijuttimista kovempaa.
Sisarukset ja yhtyeen perustaminen
8.1.2024
Hei
Miksi minun asuntolani ohjaat eivät tietääkseni usko, että veljekset tai siskoksetkin voivat perustaa keskenään yhtyeen?
Vastaus
Hei
Veljekset ja siskokset voivat tosiaan perustaa yhtyeen yhdessä.
On monia tunnettuja yhtyeitä, jotka ovat sisarusten perustamia. Tällaisia ovat esimerkiksi 30 Seconds to Mars, The Beach boys ja The Hansons.
Hansonin veljekset
8.1.2024
Moi
Miksi minulle sanotaan, että Hansonit eivät tunne toisiaan lainkaan, vaikka he ovat veljeksiä keskenään?
Vastaus
Moi
Kyllä Hansonin veljekset tuntevat toisensa. He ovat tosiaan veljiä keskenään, kuten kirjoitit.
Jouluradion perustaminen
30.11.2023
Hei
Milloin Jouluradio on perustettu?
Vastaus
Hei
Jouluradio perustettiin vuonna 2003.
Jouluradio toimi aluksi vain pääkaupunkiseudulla. Vuonna 2004 Jouluradiota pystyi kuuntelemaan myös netissä. Myöhemmin Jouluradio laajeni myös muihin kaupunkeihin.
Nykyisin Jouluradio kuuluu eri puolilla Suomea.
Jouluradio 2023
28.11.2023
Hei
Tiedätkö milloin Jouluradio avataan vai onko se avattu jo? Ja mikä on Jouluradio?
Vastaus
Hei
Jouluradio on radiokanava, jota voi kuunnella radiossa, kaapeliverkossa ja RadioPlayerissä netissä.
Jouluradion pääkanavan lisäksi netissä voi kuunnella 8 eri joulukanavaa. Näitä ovat esimerkiksi Kauneimmat Joululaulut, Klassinen joulu ja Rouhea joulu.
Jouluradion kaikki kanavat ovat käynnistyneet 1. marraskuuta. Kanavat toimivat loppiaiseen 6.1. saakka.
Pääset Jouluradion nettisivuille tästä linkistä (jouradio.fi)
Juustopäät lapsuudesta
16.11.2023
Hei
Miksiköhän minua ei uskota, että onhan Juustopäätkin olleet lapsia? Ja sitten sanotaan minulle, että me valehdellaan, että me emme tunne lainkaan Juustopäitä niin kuin lapsuudesta. Vaikka me tunnemme. Uskotko sinä?
Vastaus
Hei
Kyllä minä uskon, että te tunnette Juustopäät lapsuudesta.