Olet tässä:
 

Kysymykset ja vastaukset

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.

Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

  • Keväinen tervehdys

    4.3.2026

    Mukavaa kevään alkua kaikille!

    Vastaus

    Kiitos samoin sinulle!

  • Kesän odotus

    3.2.2026

    Moikka kaikille

    Odotan jo kesää. Odotatteko te muut?

    Vastaus

    Moikka

    Minäkin odotan jo kevättä ja kesää.

    Valon määrä on jo lisääntynyt.

  • Kesä tulee

    3.2.2026

    Hei Verkko-Kerttu

    Hyvää tulevaa kesää!

    Vastaus

    Hei

    Kiitos samoin sinulle!

    Aurinko paistaakin jo enemmän.

  • En oikein pidä ihmisistä

    8.10.2025

    Minä en ole koskaan ollut yhtä paljon kiinnostunut muista ihmisistä, kuin ihmiset minun tietämäni mukaan yleensä ovat. En esimerkiksi ole kiinnostunut julkisuuden ihmisistä ja julkkisjuoruista, koska en tunne heitä. Ilmeisesti se johtuu siitä, kun minulla on autismi.

    Onkohan paha asia, että minä pidän luonnosta, eläimistä ja vaikka puista jopa enemmän kuin ihmisistä?

    Varsinkin kun minulla on huonoja kokemuksia ihmisistä, kun minua on kiusattu paljon ja kohdeltu huonosti. Siksi olen alkanut pelkäämään jollain tapaa ihmisiä. Olen pettynyt monta kertaa kun olen yrittänyt ystävystyä ihmisen kanssa ja tutustua häneen, mutta hän onkin alkanut kiusaamaan minua.

    Luonto ei ainakaan kiusaa. Siksi pidän luonnosta ja eläimistä, puista ja kasveista, kun luonnossa saan olla sellainen kuin olen ilman, että minua aletaan kiusaamaan.

    Vastaus

    Hei

    Ei se ole paha asia, että pidät luonnosta ja eläimistä enemmän kuin ihmisistä. Moni muukin viihtyy paremmin luonnossa ja eläinten seurassa, kuin ihmisten seurassa.

    Minustakin luonnossa ja eläinten seurassa on hyvä ja helppoa olla.

    Hyvä, että tunnistat tämän piirteen itsessäsi. Ja hienoa, että saat olla oma itsesi luonnossa ja eläinten kanssa.

    Kiusaamisesta ja peloista kannattaa jutella luotettavan ihmisen kanssa.

  • Poikaleijona Korkeasaareen

    14.4.2025

    Hei

    Eikö Korkeasaareen pitänyt tulla poikaleijona, mutta milloin?

    Vastaus

    Hei

    Korkeasaaressa asui aikaisemmin kolme naarasleijonaa. Viime vuonna eli vuonna 2024 Korkeasaareen muutti urosleijona.

    Korkeasaaren työntekijät toivovat, että Korkeasaareen syntyy tulevaisuudessa leijonanpoikasia.

  • Mustien seljanmarjojen syöminen

    25.2.2025

    Saako kypsiä seljanmarjoja syödä, jos ne on mustia?

    Vastaus

    Hei

    Mustat seljanmarjat ovat hieman myrkyllisiä.

    Mustia seljanmarjoja saa syödä, jos ne on kypsennetty tai kuivattu. Kypsentäminen ja kuivattaminen poistaa myrkyt.

    Seljanmarjat voi kypsentää esimerkiksi keittämällä kiehuvassa vedessä tai paistamalla uunissa.

  • Pullonkorkit

    16.5.2024

    Osaisitko sinä vastata, kenen idea oli laittaa muovipulloihin tällaiset korkit, joita ei saa irti muuta kuin vetämällä?

    Näistä ei ole muuta kuin haittaa. Minä ja moni muu nyppää korkin tieltä pois, mutta en suinkaan heitä sitä maahan, vaan laitan sen takaisin pulloon kiinni, kun pullo on tyhjä. Juomisen ajaksi vain otan korkin irti kokonaan.

    Mitä mieltä sinä olet tästä ideasta?

    Vastaus

    Hei

    Ymmärrän turhautumisesi.

    Nykyisin korkit kiinnitetään pulloon siksi, että moni ihminen heitti korkin ennen maahan. Näin syntyi paljon turhaa muovijätettä ympäristöön.

    Vuodesta 2021 lähtien Euroopan unioni eli EU on määrännyt, että muovikorkkien pitää olla pulloissa kiinni.

    Uusien korkkien tarkoitus on vähentää muoviroskan määrää ympäristössä. Niiden tarkoitus on myös lisätä muovin kierrätystä.

  • Golfvirta ja ilmaston kylmeneminen

    11.3.2024

    Milloin Skandinaviassa ilmasto alkaa kylmentyä Golfvirran heikentymisen vuoksi?

    Vastaus

    Hei

    Golfvirta on lämmin merivirta. Sen heikkeneminen voi johtaa ilmaston kylmenemiseen satojen vuosien kuluttua.

    Golfvirran heikkeneminen on kuitenkin epävarmaa ja on vaikea arvioida, milloin näin voisi käydä.

  • Lumen tulo

    30.10.2023

    Hei

    Onko siellä päin lunta?

    Täällä sataa vähän lunta.

    Vastaus

    Hei

    Olen nyt Helsingissä. Täällä ei ole vielä lunta. Räntää on vähän satanut.

    Tykkäätkö lumesta?

    Minusta lumi on kaunista.

  • Silakan kalastus

    4.9.2023

    Luin, että EU kieltää silakan pyynnin Suomessa. Minkähän takia?

    Vastaus

    Hei

    EU eli Euroopan unioni haluaa kieltä silakan kalastamisen Suomessa, koska silakoiden määrä on vähentynyt ja silakoiden koko on pienentynyt.

    Kiellolla halutaan siis lisätä silakoiden määrää Suomessa.