Laivalla matkustaminen

Miten laivalla matkustetaan? Mitä pitää tietää, jos haluaa matkustaa laivalla vaikka Tukholmaan tai Tallinnaan?
Mä en muista näitä juttuja, koska mä olen ollut laivalla viimeksi lapsena.

Vastaus:

En pysty sinulle kovin yksityiskohtaista vastausta kirjoittamaan. Mutta joitakin asioita voin kertoa.

Voit ostaa laivamatkan matkanjärjestäjältä tai suoraan laivayhtiöltä. Nykyisin matkat ostetaan yleensä netistä. Mutta sinä voit mennä myös matkatoimistoon ostamaan matkaa. Samalla voit myös kysyä tarkempia tietoja.

Tukholmaan pääset Helsingistä ja Turusta. Sinne kulkee kaksi laivayhtiötä, jotka ovat Tallink Silja Line tai Viking Line. Laivoja lähtee jokaisena viikon päivänä.

Tallinnaan kulkee enemmän laivoja kuin Tukholmaan. Tallinnan ja Helsingin väliä kulkevat laivayhtiöt

  • Tallink Sija Line
  • Viking Line
  • Eckerö Line

Lähtöjä on useita joka päivä.

Kun olet ostanut matkan, saat tarkempia tietoja. Saat tietoa esimerkiksi siitä, milloin sinun pitää viimeistään olla satamassa ennen matkalle lähtöä.

Tallinnassa käyvät eurot, joten sinun ei tarvitse vaihtaa rahaa. Tukholmassa tarvitset Ruotsin kruunuja, jos maksat käteisellä.

Laivalla matkustaminen

Tiedän, että laivalla voi matkustaa ulkomaille. Suomesta voi matkustaa laivalla ainakin Ruotsiin ja Viroon. Mutta pääseekö Suomesta laivalla myös muihin maihin? Jos pääsee, niin pitääkö silloin tietää tai tehdä jotain erikoista?

Vastaus:

Suomesta pääsee laivalla myös Venäjälle, Latviaan, Puolaan ja Saksaan. Latvia, Puola ja Saksa kuuluvat Eurooppaan, joten tarvitset mukaan vain passin. Venäjälle voi tehdä risteilymatkan ilman viisumia, jos palaa takaisin Suomeen 72 tunnin kuluessa. Matkatoimistot neuvovat matkaan liittyvissä yksityiskohdissa.