Lemmikki asuntolassa

Miksei ole tehty semmosta asuntolaa, jossa asukas saa ottaa lemmikin?

Vastaus:

On tärkeää, että jokainen viihtyy omassa kodissaan. On myös tärkeää, että jokainen saa vaikuttaa siihen, missä ja miten asuu.

Asumiseen on monia vaihtoehtoja. Joku haluaa asua asuntolassa, joku toinen vuokra-asunnossa.

Asumiseen voi saada monenlaista tukea. Tukea voi saada esimerkiksi omista asioista päättämiseen, raha-asioiden hoitamiseen, ruuanlaittoon ja siivoamiseen.

Asumispalveluiden avulla kehitysvammainen nuori tai aikuinen voi elää sellaista elämää, kuin itse haluaa.

Jos haluat kotiisi lemmikin, juttele asiasta jonkun luotettavan ihmisen kanssa. Miettikää ja selvittäkää yhdessä, miten asia olisi mahdollista ratkaista.

Ainakin Aspan vuokra-asuntoihin on mahdollista ottaa lemmikki.

Lue lisää erilaisista asumisen vaihtoehoista Verneristä.

Lemmikki asuntolassa

Miksei voi ottaa lemmikkiä asuntolaan?

Vastaus:

Asuntolaan ei voi ottaa sellaista lemmikkiä, joka tarvitsee paljon tilaa. Tällaisia eläimiä ovat esimerkiksi kissa tai koira. Tämä siksi, että toiset asukkaat voivat olla allergisia tai pelätä eläimiä. Vaikka asuntolassa ei juuri nyt asuisi asukasta, joka on allerginen, sinne voi sellainen tulla joskus myöhemmin. Nämä ovat syitä sille, miksi kissaa tai koiraa ei voi asuntolaan ottaa.

Mutta omaan huoneeseen voi ottaa lemmikin, joka on häkissä tai akvaariossa. Mutta asukkaan on itse osattava pitää huolta lemmikistä.