Mä saan päättää minne meen asumaan

Jos mua pelottaa joku ryhmäkoti, niin saan mennä toiseen ryhmäkotiin. Ei ole minulla mitään hätää. Yökkö auttaa, jos tulee hätä ja päivällä muut ohjaajat. Ei voi pakottaa ketään asumaan semmoiseen, mikä ei sovi. Eikö niin Verkko-Kerttu?

Vastaus:

Mikä sinua pelottaa? Oletko puhunut pelostasi jonkun kanssa?

Tunteista kannattaa aina puhua jollekin luotettavalle ihmiselle. Se helpottaa omaa oloa.

Kyllä sinulla on oikeus päättää, missä asut. Tästäkin asiasta sinun kannattaa jutella jonkun luotettavan ihmisen kanssa.

Alla on linkki lomakkeeseen, jota voit käyttää apuna, kun pohdit asumistasi. Lomake auttaa sinua kertomaan,
miten haluat asua.

Näin haluan asua -lomake

Lomakkeen on tehnyt Kehitysvammaisten Palvelusäätiö ja Kehitysvammaisten Tukiliitto.

Yleensä asiat ratkeavat, kun niistä puhuu luotettavalle ihmiselle ja pyytää apua.

Tsemppiä!